Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuli tehtyä eilen tälläinen havainto kun pistin auton ilmastoinnin päälle. Auto oli seisonut auringossa 8tuntia ja kun pistin auton käyntiin ja ilmastoinni päälle niin kuului konehuoneesta aikamoinen pamaus,kun siinä tarkemmin katsoin niin näytti siltä kuin öljyä olisi lentänyt kompressorista. Pyyhkäisin paperilla ja huomasin että paperi oli aivan keltainen,olisiko tuo nyt sitä kompressoriöljyä. Ilmastointi toimii aivan niinkuin pitääkin mut uskaltaako tuota nyt käyttää ettei hajota mitään?

Toinen kysymys sitten koskisi pakoputkistoa ja takajousia sekä iskareita. Ajatuksena olisi vaihtaa turbolta asti pakoputkisto isompaan mutta onkos tuo putken irroittaminen millainen homma turbolta ja mitä kaikkea siinä kannattaa samalla huomioida? Toisaalta eikös vesipumpun pystyisi siinä samalla hyvin vaihtamaan?

Sit olisi vielä nuo takajouset kun pitäisi nekin vaihtaa niin onko miten v-mäinen homma itse vaihdella,iskunvaimentimetkin voisi samaan syssyyn uusia kun alustasarja olisi odottelemassa asennusta.

Kiitoksia jo tulevista vastauksista
Viimeksi muokannut saba90, Ti Heinä 28, 2009 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastoinnin kompurasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saba90 kirjoitti:Tuli tehtyä eilen tälläinen havainto kun pistin auton ilmastoinnin päälle. Auto oli seisonut auringossa 8tuntia ja kun pistin auton käyntiin ja ilmastoinni päälle niin kuului konehuoneesta aikamoinen pamaus,kun siinä tarkemmin katsoin niin näytti siltä kuin öljyä olisi lentänyt kompressorista. Pyyhkäisin paperilla ja huomasin että paperi oli aivan keltainen,olisiko tuo nyt sitä kompressoriöljyä. Ilmastointi toimii aivan niinkuin pitääkin mut uskaltaako tuota nyt käyttää ettei hajota mitään?
Haiskahtaa siltä, että pössäytti hieman kompuran varoventtiililtä tavaraa pihalle. Se keltainen on todella kompuraöljyä/vuodontunnistusta helpottavaa väriainetta.

Se, miksi pukkasi ylipaineen, johtunee todennäköisesti ylitäytöstä tai toimimattomasta paineventtiilistä. Alkaako flekti pyörimään likimain heti, kun laitat auton (ja tietty ilmastoinnin) päälle?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ilmastoinnin kompurasta

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kompura hommaan en vastaa, mutta putki on todella helppo vaihtaa jos vain löytyy kaasupullot tallista ;) itse laitoin JT3" putken turbolta eteenpäin ja asennus kesti n. tunnin. ei kolise ja istuu muutenkin hyvin :) paketille tuli hintaa alle 500€. takajousien vaihto on todella helppo homma eli tunkilla perä ylös ja toinen tunkki tukivarren alle ja kaksi 13mm pulttia irti tukivarren etupäästä, tunkkia alas, jousi pois ja uusi tilalle jne. mutta iskarit on jo toinen juttu koska ovat todennäköisesti ruostuneet pulttiin kiinni ettei ilman leikkaamista tai kaasua lähde. ellei joku ole jo joskus tuota tehnyt autoosi :)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmastoinnin kompurasta

Viesti Kirjoittaja saba90 »

V.J.S kirjoitti:Haiskahtaa siltä, että pössäytti hieman kompuran varoventtiililtä tavaraa pihalle. Se keltainen on todella kompuraöljyä/vuodontunnistusta helpottavaa väriainetta.

Se, miksi pukkasi ylipaineen, johtunee todennäköisesti ylitäytöstä tai toimimattomasta paineventtiilistä. Alkaako flekti pyörimään likimain heti, kun laitat auton (ja tietty ilmastoinnin) päälle?
Näin itsekkin ajattelin kun näytti ihan muulta kuin moottoriöljyltä. Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin kyllä flekti lähtee aikalailla heti pyörimään,pitäisikö tuo auto käyttää nyt ilmastoinnin huollossa vai?
scorpio_88 kirjoitti:putki on todella helppo vaihtaa jos vain löytyy kaasupullot tallista ;) itse laitoin JT3" putken turbolta eteenpäin ja asennus kesti n. tunnin. ei kolise ja istuu muutenkin hyvin :) takajousien vaihto on todella helppo homma eli tunkilla perä ylös ja toinen tunkki tukivarren alle ja kaksi 13mm pulttia irti tukivarren etupäästä, tunkkia alas, jousi pois ja uusi tilalle jne. mutta iskarit on jo toinen juttu koska ovat todennäköisesti ruostuneet pulttiin kiinni ettei ilman leikkaamista tai kaasua lähde. ellei joku ole jo joskus tuota tehnyt autoosi :)
Juu eli varmaan itse pystyn putken vaihtamaan,tosin ei kyllä löydy kaasupulloja mutta sellainen kosaanilla toimiva töhötin kyllä löytyy :D Onko nuo jouset miten jännityksessä kun ottaa tukivarren irti etupäästä? Täytyypä melkein sit miettiä uudestaan noiden iskareiden vaihtoa :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Juu eli varmaan itse pystyn putken vaihtamaan,tosin ei kyllä löydy kaasupulloja mutta sellainen kosaanilla toimiva töhötin kyllä löytyy
DP:n vaihtoon pari kommenttia: sieltä lähtee yleensä mutterit irti ihan ilman ongelmia, mutta mikäli mahdollista, kannattaa sille suunnalle tietysti ruikkia CRC:tä tai muuta irrotusöljyä esim. edellisenä iltana. Ei välttämättä ole tarpeen sekään ainakaan alkuperäisillä/kaltaisilla muttereilla.

Koska tilaa ei siltikään ole liikaa, älä vaan lähde hommaan 13mm avaimella; se vähäkin tila menee vääränkokoisen avaimen "löysiin", ja homma menee tussaroinniksi. Lisäksi mutterien kulmat katoavat työn tiimellyksessä. Jos ei siis ½ tuuman kiintoavainta ole, kannataa se hommata vaikka ihan tätä urakkaa varten. ½ tuuman hylsystäkin (jatkovarren ja nivelen kanssa) saattaa olla apua jossain vaiheessa, mutta ilmankin pärjää. Asennusvaihe on irrotusvaihetta ahtaampi, koska JT on laipalta asti isompi ja muttereiden ympärille jää vähemmän tilaa kuin orkkisröörissä.

Kompuraa muuten kannattaa siirtää pois tieltä. Letkuja ei siis tarvi irrottaa, mutta itse kompura irti kehdostaan jotta saa lisää arvokasta tilaa.

Ei tuohon mitään mystiikkaa liity: kuka tahansa sen hanskaa, mutta ylläolevat on tullut parin tonnarin kanssa havaittua. :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastoinnin kompurasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saba90 kirjoitti:
Näin itsekkin ajattelin kun näytti ihan muulta kuin moottoriöljyltä. Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin kyllä flekti lähtee aikalailla heti pyörimään,pitäisikö tuo auto käyttää nyt ilmastoinnin huollossa vai?
Jos ei toistu ja ilmastointi toimii, niin kovaa ajoo vaan 8) Flekti kun kerran lähtee pyörimään, niin painekytkin toimii ainakin niiltä osin. Jos alkaa useamminkin pöläyttelemään, lienee syytä kääntyä jonkun ilmastointiputkan puoleen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmastoinnin kompurasta

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei ole toistunut tuo öljyn ruikkiminen ja tuntuu että ilmastointi nykyään työntää paljon paremmin viileätä ilmaa kabiiniin :) Tänään ajattelin vaihtaa isomman putkiston paikoilleen mutta sit tuli kaikkea muuta ja auto piti saada äkkiä ajoon niin jäi siltä osin putki vaihtamatta,tuntui hyvin nuo pultit irtoavan ja lambdakin olisi lähtenyt vallan hyvin irti mut tosiaan nyt jäi vaihtamatta putki :|
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tänään sit sain aikaiseksi vaihdettua putken jo turbolta eteenpäin,tulipa siinä huomattua ennen lambdan irroitusta että musta johto oli lambdasta poikki,eniten ihmetyttää se että auto on toiminut aivan normaalisti mitä nyt ahdot välillä seilailivat :| Mitäs tuossa nyt vois tehdä,vissiinkin ainakin ilmastoinnin kompura täytyy siirtää pois edestä että pystyy johdot liittämään yhteen takaisin :?:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jos et vesipumppua vaihtanut samalla kun DP oli irti niin joudut irroittamaan sen ainakin jos kyseessä on JT:n putki.

Itsellä ei ainakaan saanut vesipumpun banjopulttia millään auki DP:n paikallaan ollessa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei tullut vesipumppua vaihdettua,omasta mielestä mitä kattelin niin näytti siltä että vesipumpun pystyisi vaihtamaan mut tuo ei ole nyt päällimmäinen ongelma. Mitä tuo lambda voi autoon pahimmassa tapauksessa tehdä kun ei toimi oikein,meneekö seokset pieleen?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tässä nyt uutta päivitystä taasen,tänään virtojen ollessa päällä vilkkui tuo check engine 6kertaa,mikähän vikakoodi tuo on,voisiko olla lambdan?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ilmeisesti faijan tonnarista tuli kanssa liemet ulos kompuran ylipainekytkimestä. (vihreää öljyä). Kompura on vaihdettu puoltoista vuotta sitten käytettyyn ja järjestelmä täytetty. Hyvin on pelittänyt eiliseen saakka. Mikä aiheuttaa paineiden purkautumisen järjestelmästä. Sieltä näyttäisi tulleen melko paljon ainetta ulos. Nyt AC:n rele poistettu, sillä voinee ajaa, kun ei kytkeydy päälle.

Tuossa on se harvinaisempi Seko Seiki kompura. Flekti lähtee ainakin jossain vaiheessa pyörimään, mutta ei pyörinyt siinä vaihessa kun paine purkautui.
Missähän toi painekytkin sijaitsee?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastoinnin kompurasta+Muuta kyselyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

vjbremer kirjoitti: Tuossa on se harvinaisempi Seko Seiki kompura. Flekti lähtee ainakin jossain vaiheessa pyörimään, mutta ei pyörinyt siinä vaihessa kun paine purkautui.
Missähän toi painekytkin sijaitsee?
Painekytkin on kuivaimeen ruuvattu "mokkula" jolle menee muistaakseni neljä piuhaa (painekytkimen piuhojen liitin kannattaa ainakin avata ja putsata), ainakin niissä malleissa, missä kuivain sijaitsee siellä apukuskin etulokasuojan tienoilla.

Flektin toimimattomuus johtui minulla painekytkimen johdotuksen hapertumisesta.

Myöhemmin porsi kyllä itse kytkinkin :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin