Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mirosol
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 09, 2008 22:20

Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja mirosol »

Lueskelin foorumia, ja edellinen keskustelu, joka koski samansuuntaista aihetta oli kuollut reilu puolitoista vuotta sitten. Näimpä koitetaan aloittaa uusi ketju..

Eli 9000 CDE 2.3 -94 käyttäytyy seuraavanlaisesti:
Aamulla lähtee aivan kiltisti käyntiin, kuten pitääkin, mutta polttaa Check Engine valoa. Vilkahduksia antoi aikaisemmin 6. Tuolloin ajattelin vain lambdan olevan menossa. Syntyperäisenä hämäläisenä olin vasta ehtinyt suunnitella sen vaihtamista, kun valo jäi jatkuvasti tulille. Sen jälkeen kun valo on jäänyt palamaan välähdyksiä tulee 6 ja 7.
Pienen lenkin ajettuani sammutan auton, ja nyt vielä tuurilla kone saattaa lähteä käyntiin. Yleensä kuitenkaan ei. Startti pyörii kylllä, mutta kone pyörii ikäänkuin tyhjänä vatkaten koko autoa. Seuraavana aamuna voi sitten taas ajaa yhdensuuntaisen matkan. Eli pienikin lämmönnousu saa efektin aikaiseksi.

Oma korjaajani epäili sytytystä tai bensapumppua, mutta vaihdettuaan tulpat ja kokeiltuaan toimivaa sytytyksen ohjausyksikköä samat ongelmat vain jatkuvat. Ilmeisesti hän testasi jollain tavalla tuon pumpunkin, koska ei sitä enempää epäillyt.

Hän oli vielä kysellyt paikkakunnan asiantuntijalta, ja tälläkään ei ollut parempaa vastausta kuin "saattaa olla ruisku".

Köyhä kun olen, niin jouduin perumaan aikani tuntitöinä sähkö- ja dielseltöitä tekevälle korjaamolle, kun parin-kolmen tunnin tutkintaan on varaa vasta ensi kuun alussa. Puhumattakaan osista.

Onko jollain muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Voiko näin radikaali ongelma johtua pelkästään lambdasta?
Vai onko rakkaasta tonnaristani todella mennyt ruisku?

Viimeinen vaihtoehto tulee arvatenkin olemaan todella kallista lystiä laitattaa kuntoon. Toivon kyllä saavani tästä kalun vielä. Sen verran arvokkaan "flektin sähköt melkein kokonaan uusiksi" remontin teetin juuri...
9000CDE 2,3 -94
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ettei olisi ruiskun lämpötila-anturi ns. sökö? Ei maksa paljoa motonetissäkään...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mirosol
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 09, 2008 22:20

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja mirosol »

Moinen ei ole vielä tullut kenelläkään mieleen.. Oireet ilmeisesti täsmäävät?

Onko miten vaativa homma vaihtaa ja tarvitaanko erityisiä laitteita?

Itse vielä pohdin, että missä se sijaitsee... Itse kun olen ikäni vain tietokoneita rassannut..
9000CDE 2,3 -94
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mirosol
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 09, 2008 22:20

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja mirosol »

Juu. Tuttuhan tuo lista on. Ehdotan korjaajalle, että josko sen lambdan nyt vaan vaihtaisi ja kyselen, että tietääkö hän mitään siitä ruiskun lämpöanturista.

Palataan.

-edit-

Ei tiennyt mitään ruiskun lämpöanturista, ja oli vahvasti sitä mieltä, että pelkkä lambda ei voi millään aiheuttaa tuota käyntiinlähtö-ongelmaa.
9000CDE 2,3 -94
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Virtalukonpohja kannattais stekata.
9000 aero -97, 9000 cde -96
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tarkistuslistaa: kampiakselin asentoanturi, imusarjan lämpöanturi, bensanpaine
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mirosol
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 09, 2008 22:20

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja mirosol »

Kiitos kaikille vinkeistä. Se alkaa ainakin olla jo selvillä, että mistään ihan yleisestä tyyppiviasta ei ole kysymys.

Valitettavasti itselläni ei ole tiloja tehdä autolle itse juuri mitään. Kerrostalon piha ei välttämmättä ole paras mahdollinen paikka alkaa ongelmaa selvittämään. Näin ollen pakko siis luottaa ammattilaisiin.

Seuraavat seikat on ehkä kuitenkin hyvä vielä mainita. Käynnissä ei siis ole mitään vikaa. Kierroksia ottaa ihan yhtä pirteästi kuin aina ennenkin. Startti pyörii niin kuin kuuluukin. Ongelma siis ilmenee vasta, kun autolla on ajettu 15-30 min. Ja sen verran on myös testattu, että vaikka kuinka kaasun kanssa koittaa, niin tulpat pysyvät kuivina. Itse en ainakaan muuta pysty järkeilemään kuin tuon ruiskun vian aiheuttajaksi. Tai jonkin sen osan.

Nyt koitan säästellä sen verran rahaa, että saan vietyä auton jo mainitsemaani autosähkö- ja dieselhuoltoliikkeeseen. Lupaan kyllä kertoa kaiken ongelman luonteesta, kun itse siitä selville pääsen.
9000CDE 2,3 -94
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vikahan ei suoranaisesti voi olla "ruiskussa" koska kyseessä ei ole mikää k-jetronic tai vastaava(mekaaninen ruisku) vaan trionic moottorinohjausjärjestelmä (sytytys, ruiskutus, ahtopaine erinäisten anturien ohjaamana)

Joka tapauksessa vaihdattaisin itse ensinnä tuon kampiakselin asentoanturin koska kyseessä "lyhyt lohko" ja tähän se on helppo vaihtaa eikä osa tarvikkeena maksa paljoa. Myöskään imusarjan lämpöanturi ei paljoa maksa ja myöskin helppo vaihtaa.

Tuos CE valo lambdasta ei välttämättä tarkoita että lambda on rikki, voi olla myös että seos on niin paljon pielessä että johtuu siitä...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Helpoimmalla ja halvimmalla pääset, kun palkkaat/pyydät jonku lähialueen saabistin tutkimaan ongelmaa. Hyvällä tuurilla sattuu olemaan vielä samanlainen setti, josta voi kokeilla toimivia vaihto-osia...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
mirosol
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 09, 2008 22:20

Re: Ongelmia lämpimänä käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja mirosol »

Meikäläisen tuuri on aina vaan täydellisessä iskussa.

Jouduin seisottamaan autoa pari viikkoa korjaamon pihassa, kun ei ollut varaa viedä toiseen paikkaan. Jotain kummallista tämän yksillön sähköissä tuntuu olevan, kun akku pääsee kerran vuodessa vaihdettavaan kuntoon. Nyt tältä oli tietenkin vaadittukin aika paljon, kun starttia piti pyörittää kokeillessa. No. Tulin kaverin ja kaapeleiden kanssa autoa siirtämään. Lähti taas käyntiin, niinkuin kylmänä aina, kun sai lisäpuhtia kaapeleista. Annoin käydä hetken tyhjäkäyntiä, ja ajelin autosähkö- ja dieselhuollon pihaan. Pysähtyessä jännitemittari näytti normaalia 13 volttia, joten ajattelin, että nyt sinne on varmaan kertynyt sen verran mehua, että uskaltaa kokeilla ilman kaapeleita.

Virrat päälle. Check Engine ei anna pihaustakaan, mutta jännite tippui heti alle 8:n voltin. Vikakoodimuisti oli tietenkin tyhjentynyt sinä aikana kun auto on ilman virtaa seissyt. Soitin vain aamulla töihin pyöräillessäni korjaamolle, että mikä on tilanne.

Soittivat ennen neljää takaisin, että kolme tuntia on tutkittu, kaikki mahdollinen käyty läpi ja mitään vikaa ei löydy, eikä vikakoodeja ole. Paitsi akku on valmis.

Tuli melko hinnakas akun vaihto. Tutkimisesta veloittivat normaalin 70e tunti.

Nyt olen 2 päivää ajellut konetta kuumaksi, eikä starttaamisen suhteen ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmaa.
Tällä hetkellä näyttää siis siltä, että jos auto alkaa temppuilemaan, niin akunkenkä irti tunniksi ja takaisin tien päälle.

Ihmettelen suuresti, että voiko trionic mennä niin sekaisin, että se itsekseen aiheuttaisi tälläistä...

p.s. Vaihto karvalakkisatkuun...
+m
9000CDE 2,3 -94
Vastaa Viestiin