Keskikyynärnojan asennus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Keskikyynärnojan asennus

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Moro, onko kellään kuvia tai paikkoja tiedossa mihin etukeskinoja kiinnitetään ? Noja on 93/94 CS korimallista ja sitä sorvataan CS 98 korimalliin.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Keskikyynärnojan asennus

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9000cst kirjoitti:Moro, onko kellään kuvia tai paikkoja tiedossa mihin etukeskinoja kiinnitetään ? Noja on 93/94 CS korimallista ja sitä sorvataan CS 98 korimalliin.
Asensin sellaisen omaani vuosia sitten ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin näin sen asennusohjeetkin vielä jossain joitakin kuukausia sitten. Yritän kaivella ne jostain esiin.
Sen asentamisesta saa kyllä selvän kun laittaa sen tuen tukirautoineen siihen kohdalle. Siinä ohjeessa oli vaan mitat mihin kohtaan lattiamattoon tehdään viillot, että raudat saadaan maton alle. Sitten siellä maton alla siinä konsolissa on molemmin puolin pari kolme reikää. Niiden reikien sisäpinnalle asennetaan ne paketissa olevat vastamutterit. Sitten tuki kiinnitetään vaan niihin mettereihin mukana tulevilla pulteilla.
Uskon että jos saat raotettua lattiamattoa sen verran että pääset näkemään ne reiät ja asentamaan ne mutterit, niin saat tuen asennettua ilman ohjeitakin.
Tämä siis jos tuki ja -98 malli ovat samanlaisia kuin omani cs -95.
9000CS 2,3
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Keskikyynärnojan asennus

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Saappi Kuski kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Moro, onko kellään kuvia tai paikkoja tiedossa mihin etukeskinoja kiinnitetään ? Noja on 93/94 CS korimallista ja sitä sorvataan CS 98 korimalliin.
Asensin sellaisen omaani vuosia sitten ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin näin sen asennusohjeetkin vielä jossain joitakin kuukausia sitten. Yritän kaivella ne jostain esiin.
Sen asentamisesta saa kyllä selvän kun laittaa sen tuen tukirautoineen siihen kohdalle. Siinä ohjeessa oli vaan mitat mihin kohtaan lattiamattoon tehdään viillot, että raudat saadaan maton alle. Sitten siellä maton alla siinä konsolissa on molemmin puolin pari kolme reikää. Niiden reikien sisäpinnalle asennetaan ne paketissa olevat vastamutterit. Sitten tuki kiinnitetään vaan niihin mettereihin mukana tulevilla pulteilla.
Uskon että jos saat raotettua lattiamattoa sen verran että pääset näkemään ne reiät ja asentamaan ne mutterit, niin saat tuen asennettua ilman ohjeitakin.
Tämä siis jos tuki ja -98 malli ovat samanlaisia kuin omani cs -95.
On samallaisia, ongelmana on vain se että tuki on kolariautosta ja raudat on "vähän" mutkalla joten niitäkin pitää oikoa ja maalata uudestaan, ja muttereita ei tullut matkassa. Jos löydät jostain ne asennusohjeet auttaisi asiaa kovasti. Onko sinulla mahdollista ottaa muutama kuva kyynärnojan paikallaan olosta niin näkee siitäkin suuntaa antavasti.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Keskikyynärnojan asennus

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9000cst kirjoitti: On samallaisia, ongelmana on vain se että tuki on kolariautosta ja raudat on "vähän" mutkalla joten niitäkin pitää oikoa ja maalata uudestaan, ja muttereita ei tullut matkassa. Jos löydät jostain ne asennusohjeet auttaisi asiaa kovasti. Onko sinulla mahdollista ottaa muutama kuva kyynärnojan paikallaan olosta niin näkee siitäkin suuntaa antavasti.
Joskus minä ihmettelen miksi en VIELÄKÄÄN ole ostanut digikameraa :)
Jos ne on sivumällissä vääntyneet niin eipä kai muuta kuin vääntää ne tukiraudat silleen suoraan että ne osoittavat alaspäin ja tuen kääntömekanismi toimii. Jos raudat on vielä pituus suunnassakin vääntyneet niin siinä on kai vähän isompi homma sitten.
Yritän kattella jotain lisätietoja. Hyvällä tuurilla ohjeet voisivat löytyä jopa internjetistäkin skannattuna?
9000CS 2,3
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskikyynärnojan asennus

Viesti Kirjoittaja karg »

9000cst kirjoitti:On samallaisia, ongelmana on vain se että tuki on kolariautosta ja raudat on "vähän" mutkalla joten niitäkin pitää oikoa ja maalata uudestaan, ja muttereita ei tullut matkassa. Jos löydät jostain ne asennusohjeet auttaisi asiaa kovasti. Onko sinulla mahdollista ottaa muutama kuva kyynärnojan paikallaan olosta niin näkee siitäkin suuntaa antavasti.
Minä voisin napata muutaman kuvan siitä keskikyynärnojan kiinnitysjutskasta. Laita yksityisviestillä vaikka email, niin koitan hoitaa kuvat sinne vielä tänään. Vai käytänkö tota osoitetta mikä sulla on käyttäjätiedoissa?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jos aikoo välttää lattiamaton liiallista leikkaamista, niin sitten on irroitettava takaovien kynnykset, jotta pääsee takatilan maton alle asentamaan niitä vastamuttereita. Mutterit tulee sitten sellaiseen koteloon, jonne ei pääse takakautta. Tämän vuoksi ne vastamutterit ovat erikoismuttereita. Ruuveja on sitten aika hankala saada suoraan muttereihin siellä eristeiden joukossa.

Toinen ratkaisu on käyttää 5x25 mm paisuntamuttereita ja porata kyynärtuen reiät sen verran isommiksi, että ne mahtuu siitä läpi. Ruuvaa kuusiokoloruuvin valmiiksi paisuntamutteriin ennen kuin sen työntää kyynärtyen ja kotelon reiän läpi, niin ei tarvitse ruuvia sitten erikseen sovittaa mutteriin ja käytä kiinniruuvamiseen pallopäistä kuusiokoloavainta.

Paisuntamuttereita saa ruuviliikkeestä. Jollet tiedä mikä se on, niin sen nähtyäsi ymmärrät mitä tarkoitan.

Loppujen lopuksi se asennus on aika inhottava homma, jos pyrkii vähnkään siistiin ratkaisuun. Nimittäin jo kaksi kyynärtukea asentanut.

Tuki on sitten kyllä kaiken vaivan arvoinen käytössä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Muistin valitettavasti väärin sen käyttöohjeen, se olikin varashälyttimen ohje. :(

Katselin sitä häkkyrää kuitenkin tuolla ja nojan tukiraudat tulevat sivulta katsottuna tarkalleen konsolin takareunan tasolle ja saman suuntaisesti, vähän taakse päin kallelleen niin kuin se konsolikin on.
Luulisin tehneeni asennuksen tarkalleen sen ohjeen mukaan ja nuo (T-malliset )viillot mitä mattoon on tehty ovat silleen, että siinä on pitkittäinen, käsituen sivuraudan levyinen (auton pituussuunnassa)pitkittäinen viilto sen verran irti siitä konsolista että raudat sujahtavat sitten sinne sivuille. Eli juuri sen mittainen että se rauta mahtuu siitä läpi. Kiinnitys kohdat tulevat sen konsolin sivuille ja siksi siihen mattoon joutuu viiltämään vielä poikittaisen viillon joka lähtee minulla puolivälistä noita pitkittäisiä. Se on muutaman sentin mittainen ja sen tarkoitushan tosiaan on se, että sen jälkeen saat käännettyä noita maton "lipareita" syrjään sen verran, että pääset asentamaan ne vastamutterit niihin reikiin.
En ota vastuuta lopputuloksesta joten älä tämän perusteella ala leikkelemään mattoa liian suurpiirteisesti.
Ohjeiden mukaan tehtynä siitä tosiaan tulee ruma, ei voi mitään. Mutta niin kuin tuossa edellä mainittiin, siitä voisi saada jopa siistin jos jaksaa nähdä vaivaa niin paljon että nostaa koko maton ylös. Silloin tarvitsisi tehdä vaan ne pitkittäiset viillot.
Lopussa kuitenkin kiitos seisoo. Sitä oikein ihmettelee sen jälkeen että miten sitä on pärjännyt ilman sitä tukea..
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin