Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
Haulla löytyy kyllä juttua tonnarin kannen laittamisesta. Tuossa yksi melko tuore threadi, jossa hyvät ohjeet:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36667
Tuolla myös asiaa kannesta ja siihen liittyvästä (imuvuodot, tyhjäkäynnin häröily, kaasuläppäanturin mittailu jne.):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
Ei taida sellaista vikaa ollakaan, ettei täällä joskus olisi puitu, eri asia vain on löytää ne jälkeenpäin.
Se koneistus on melko lailla paikkakuntakohtainen juttu; kysele vähän paikallisilta, tai huutele täällä, missä kukakin on käyttänyt kantta siiinä-ja-siinä kaupungissa. Luulisi kokemuksia löytyvän. 40-50€ haarukassa pitäisi pelkkä plaanaus jo hyvin onnistua. Lisätyöt sitten erikseen, monet koneistamot tekevät sulle vaikka koko kannen, kun vain hinnoista sovitaan.
Venttiilinvarren kumit kannattaa sitten ehdottomasti vaihtaa samalla kertaa. Niissä käytettävä liima on ensisijaisesti Loctiten 406, onnistunee ilmeisesti myös 454:lla. Varo liimaamasta venttiilejä!
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36667
Tuolla myös asiaa kannesta ja siihen liittyvästä (imuvuodot, tyhjäkäynnin häröily, kaasuläppäanturin mittailu jne.):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
Ei taida sellaista vikaa ollakaan, ettei täällä joskus olisi puitu, eri asia vain on löytää ne jälkeenpäin.
Se koneistus on melko lailla paikkakuntakohtainen juttu; kysele vähän paikallisilta, tai huutele täällä, missä kukakin on käyttänyt kantta siiinä-ja-siinä kaupungissa. Luulisi kokemuksia löytyvän. 40-50€ haarukassa pitäisi pelkkä plaanaus jo hyvin onnistua. Lisätyöt sitten erikseen, monet koneistamot tekevät sulle vaikka koko kannen, kun vain hinnoista sovitaan.
Venttiilinvarren kumit kannattaa sitten ehdottomasti vaihtaa samalla kertaa. Niissä käytettävä liima on ensisijaisesti Loctiten 406, onnistunee ilmeisesti myös 454:lla. Varo liimaamasta venttiilejä!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
Mitäs osaavia pajoja Helsingin seudulta löytyy tohon plaanaukseen? Oma tonnari valutti jäähdyttimestä nesteitä ulos ja tiivistyksen jälkeen vaihtoi valuttamisen suoraan palotilaan, joten vahinko oli jo ehtinyt tapahtua ja nyt pitäisi saada auto mahd. pian taas ajokuntoon, mutta edullisesti.
Ajattelinpa siis, että plaanaa jossain pajalla, mutta osat ostan ja asennan itse. Tuo 210€ kuulosti huojentavalta summalta, kun peräpeilissä oli pelko jostain 1000€ laskusta.
.pi.
Ajattelinpa siis, että plaanaa jossain pajalla, mutta osat ostan ja asennan itse. Tuo 210€ kuulosti huojentavalta summalta, kun peräpeilissä oli pelko jostain 1000€ laskusta.
.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
Silloin kun multa meni kansipahvi '89 tonnarista, niin ajelin sillä kuitenkin vielä Hämeenlinnasta Mäntsälään ja sieltä Tampereelle (vettä kului PALJON). Kantta ei silti tarvinnut plaanata vaan se oli aivan suora. Ei se kovin helposti väänny, mun mielestä...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
ite kun ostin ton tonnarin pahvivikasena niin vein kaiken varalta kannen koneistamoon.. onneks. 0.045mm oli heittoa että kai se on vähä tuuristakin kiinni?
kaiken kaikkiaan tuli maksaan koko remppa n.200e
kaiken kaikkiaan tuli maksaan koko remppa n.200e
bmw e46 alias proteesi
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
Varmuuden vuoksi täytyy kyllä ainakin käyttää pajalla, en halua lähteä samaan projektiin heti uusiksi sen takia, että kansi oli sittenkin kiero.Mawerick kirjoitti:Silloin kun multa meni kansipahvi '89 tonnarista, niin ajelin sillä kuitenkin vielä Hämeenlinnasta Mäntsälään ja sieltä Tampereelle (vettä kului PALJON). Kantta ei silti tarvinnut plaanata vaan se oli aivan suora. Ei se kovin helposti väänny, mun mielestä...
.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
-
- "Aero"
- Viestit: 372
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
- Paikkakunta: Espoo
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
1000e pyys torek ja 700e tais sanoa lahnuksessa hinnaks. Jäi silloisesta saabista tekemättä ja möin pois. Nykyisessäkin varmaan häämöttää kohta, kun on 330tkm ajettu.
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
Westerlund arvioi kans hinnaksi n. 700e töineen ja osineen.
.pi.
.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
Re: Moottorista tuli nesteet pihalle ja savut taivaalle
Itselläkin alkaa mennä öljyt ja nesteet sekaisin siihen malliin, että ajattelin vaihdattaa kannentiivisteen (-97, 250 tkm). Pikkuhiljaa nestettä on valunut myös koneen etu-vasemmasta kulmasta tiivisteen tienoilta. Kone tosin edelleen käy ihan nätisti, joten mikään ei liene vioittunut pahasti.
Sain kustannusarvion 1000€ kannen plaanauksella ja venttiilinohjarien suojakumivaihdolla. Varmaan venttiilien yms silmämääräinen arvio kuuluu samaan pakettiin.
Ajattelin samalla tarkistaa/vaihtaa laturin hiilipaketin kun imusarja on pois tieltä.
Samoin hihnan ja hihnan ohjausrullat aioin vaihtaa, kun niihinkin pääsee paremmin käsiksi.
Olisko jotain muuta erityistä mitä kannattaa tarkistaa/vaihtaa kannentiivisteen vaihtoremontissa?
Sain kustannusarvion 1000€ kannen plaanauksella ja venttiilinohjarien suojakumivaihdolla. Varmaan venttiilien yms silmämääräinen arvio kuuluu samaan pakettiin.
Ajattelin samalla tarkistaa/vaihtaa laturin hiilipaketin kun imusarja on pois tieltä.
Samoin hihnan ja hihnan ohjausrullat aioin vaihtaa, kun niihinkin pääsee paremmin käsiksi.
Olisko jotain muuta erityistä mitä kannattaa tarkistaa/vaihtaa kannentiivisteen vaihtoremontissa?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545