Voi elläimen käsi!!! Just äskön ajelin kotia päin ja vilkaisin taustapeiliin niin hyvä kun näki taakse!! Aivan jumalatonta usvaa pukkaa joka ei haise öljylle!! Vaan palaneelle?!?!? Kertokee hyvät immeiset missä vika? Kone käy normaalisti.Oli vaan öljyt imassu kaikki koneesta?! Turboko?Koneko? Mikä hä?? Perkele!!
Ajoitko pedaali tiskissä vai mitä kun savuttelemaan rupes? Kuuluuko 'ääniä'
Tulpaista vois kattoa onko kaikki tahmassa vai vaan yksi (esim. männässä reikä) Jos kaikissa niin sitten kurkkia ahtoputkea onko ahdin syypää jne.
En ajanut mut on ajettu aina kun on tarvis ollut. Auto käy ihan normaalisti ilman mitään sivuääniä. Joo vilkasempa tulpat kun olen vielä "siinä" kunnossa. Pitää sit sorkkia jotain kautta ahtoputkea..
Yksi mistä voi tempasta kaikki öljyt pienelle matkalle on kampikammion huohotin. En ole tutustun Saabin huohotusjärjestelmään, mutta esim. Fo*deissa on käynyt monesti että huohotin putkessa oleva takaisku venttiili on irronnut ja pudonnut sellaisen rasian pohjalle ja suotuisassa tilanteessa kurauttaa imaista öljyt kerralla imusarjaan. Kerran oli päästämässä jo kantta irti, mutta onneksi katsoimme huohottimen, helpotti huomattavasti 4l öljyä meni muuten noin 200m matkalla, oli aika rankka savu
Kuvauksesi perusteella viittaa kannentiivistevikaan. Tiivisteen mentyä auto pukkaa yleensä vesihöyryä koko korttelin täydeltä. Tarkista onko vettä hävinnyt. Jos vika on kannentiivisteessä, auto todennäköisesti lähtee käyntiin kangerrellen ja vajaalla sylinterimäärällä.
Auto lähtee käyntiin niinkuin uusi ja kehrää kuin kissa. Käy kaikilla eikä yski käynnistettäessä. Laitat auton käyntiin niin et huomaa mitään vikaa ennekuin painat kaasua ja tuprauttaa pilven niin että koko kylä peittyy.
...aiempi tonnikala tyrkkäsi kanssa rööristä kamalat käryt muutama vuosi sitten. Startatessa lähti kyllä käyntiin, mutta kävi huonosti kunnes sammui eikä enää startannut. Käry oli kyllä selkeästi enempi vesihöyrypitoista.
Viime kädessä syylllinen oli männän reunaan ilmaantunut reikä, joka oli polttanut myös männänrenkaat (kaikki) poikki ja sitä rataa... Loppujen lopuksi vikaa ei kai Laakkonen koskaan löytänyt, mutta laihalla on ilmeisesti käynyt syystä tai toisesta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Jeh, mulla olis mahis olla "maku" tuomarina huomenna kun sain tuon oman "valmiiksi" (SRS valo palaa koko ajan). jos kehtaat hurauttaa tänne päin niin tuumaillaan. Voipii vaikka vertailla huohotusta jne... tuosta mun romusta jolla ei ole ajettu tuon yläpää rempan jälkeen.
OT:Alakerralla ajettu 169tkm mutta sylinterit näytti hyvältä eikä ollut tarpeen avata alaosaa.
V-M
040-8030322
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Milli kirjoitti:Auto lähtee käyntiin niinkuin uusi ja kehrää kuin kissa. Käy kaikilla eikä yski käynnistettäessä. Laitat auton käyntiin niin et huomaa mitään vikaa ennekuin painat kaasua ja tuprauttaa pilven niin että koko kylä peittyy.
Tuosta kuvauksestasi päätellen sylinterikansi tiivisteinen saattaa hyvinkin olla kunnossa. Toivottavasti syy löytyis pahimmillaankin ahtimesta kun se on vaihtoon menevien osien listalla kuitenkin. Tulisi vaihto vaan eteen aiottua aiemmin.
Raportoi vian löydyttyä...
Jos kerran käynnistyy ja käy hyvin ei sitten varmaankaan kannentiiviste / kansivika. Menee tietysti lottoamiseksi mutta mahdollisesti ahdinvika. Selittäisi sekä savutuksen että öljyn katoamisen moottorista. Pikadiagnoosin voi tehdä kurkkaamalla ahtimelta imupuolelle lähtevään putkistoon, jonka pitäisi olla öljyinen.