Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on CS-96. Vaimo käytti leimalla ja meni läpi, mutta tuli pari korjauskehoitusta eli

1. Pakoputki vuotaa jostain keskiliitoksesta eli linkistä aukeavassa kuvassa
http://koti.kainuu.com/tkrakas/saabinpakoputki.pdf
(sorry, että on kuvat väärinpäin) etupöntön jatkeen ja suoran kappaleen välistä tai sitten suoran kappaleen ja takapöntön välistä. Pultti oli kuulemma poikki ja korvake haljennut. Muutoin putki oli kuulemma ollut katsastussedän mielestä hyvässä kunnossa.
Kuvissa näyttäisi, että kiinnikkeet olisi prässätty ko.putkiin eivätkä olisi näin ollen irrallisia? Onko näin ja tuolloinhan hitsaaminen olisi ainoa vaihtoehto ellei halua vaihtaa molempia ko.vuotokohdan putkia?

2. Vetonivelen suojakumi (siis ulommaisen) oli halki. Miten iso homma / aikaa vievä tuo vaihto on?

Kun itsellä ei ole taitoa noita laitella, niin olisi kiva saada osviittaa millaiseen budjettiin joutuu varautumaan kun vie korjaamolle!
900S 2.3 Talladega 1997
LPT
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 22:43

Re: Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja LPT »

tkrakas kirjoitti:Auto on CS-96. Vaimo käytti leimalla ja meni läpi, mutta tuli pari korjauskehoitusta eli

1. Pakoputki vuotaa jostain keskiliitoksesta eli linkistä aukeavassa kuvassa
http://koti.kainuu.com/tkrakas/saabinpakoputki.pdf
(sorry, että on kuvat väärinpäin) etupöntön jatkeen ja suoran kappaleen välistä tai sitten suoran kappaleen ja takapöntön välistä. Pultti oli kuulemma poikki ja korvake haljennut. Muutoin putki oli kuulemma ollut katsastussedän mielestä hyvässä kunnossa.
Kuvissa näyttäisi, että kiinnikkeet olisi prässätty ko.putkiin eivätkä olisi näin ollen irrallisia? Onko näin ja tuolloinhan hitsaaminen olisi ainoa vaihtoehto ellei halua vaihtaa molempia ko.vuotokohdan putkia?

2. Vetonivelen suojakumi (siis ulommaisen) oli halki. Miten iso homma / aikaa vievä tuo vaihto on?

Kun itsellä ei ole taitoa noita laitella, niin olisi kiva saada osviittaa millaiseen budjettiin joutuu varautumaan kun vie korjaamolle!

1. Korvakkeet ovat kiinni putkessa joten jos ei pelkällä pultin kiristyksellä saaa vuotoa loppumaan niin täytyy vaihtaa ko. pätkä putkea uuteen. Pakoputket eivät hirveästi maksa jos ei vain satu katalysaattorin kohdalle.

2. Vetoakselin ulommaisen suojakumin vaihto tarkoittaa vetonivelen irroitusta ja korjaamolla tunnin työ. Itse suojakumi maksaa n. 10e.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

LPT kirjoitti:
1. Korvakkeet ovat kiinni putkessa joten jos ei pelkällä pultin kiristyksellä saaa vuotoa loppumaan niin täytyy vaihtaa ko. pätkä putkea uuteen. Pakoputket eivät hirveästi maksa jos ei vain satu katalysaattorin kohdalle.
Tästä ei taida pultin kiristyksellä selvitä, koska tiedon mukaan ko.pultti on poikki ja vastakappale, jossa pultin reikä, on lohjennut. Tiedä sitten kuinka hitsaaminen onnistuisi? Voipi tässä tapauksessa tulla aika hinnakkaaksi noiden putkien vaihtaminen, koska kuvan perusteella ilmeisesti jompikumpi pönttö (1 tai 11) olisi vaihdettava(?)
Kumpikohan muuten linkin kuvissa olevista pöntöistä on katalysaattori 1 vai 11?
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tkrakas kirjoitti: Kumpikohan muuten linkin kuvissa olevista pöntöistä on katalysaattori 1 vai 11?
1
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Risto »

Pakoputken liitoksen korjaukseen löytyy Biltemasta kätevä tuote, jolla saa kiristettyä vanhan liitoksen yli. Tuotenumero on 98016 ja niitä tarvitaan kaksi kappaletta. Hinta on 10,99 €/kpl.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Risto kirjoitti:Pakoputken liitoksen korjaukseen löytyy Biltemasta kätevä tuote, jolla saa kiristettyä vanhan liitoksen yli. Tuotenumero on 98016 ja niitä tarvitaan kaksi kappaletta. Hinta on 10,99 €/kpl.
Tämä tieto oli enemmän kuin 10 jänistä! Valitettavasti on nyt tilaustavaraa Biltemassa ja toimitusaika n.kaksi viikkoa. Mutta paikallisesta Korpiautosta löytyi vastaavia hintaan n.8e / kpl päivän toimitusajalla. Ainoa mikä jäi askarruttamaan on tuon putken koko eli jouduin tilaamaan noita laippoja kahta kokoa (sisähalkaija 50 mm ja 62 mm).
Mikäköhän tuon putken halkaisija on?

Paikallinen Delta-Auto ei halkaisijaa tiennyt, mutta osasi kertoa putken osille hintaa ja mm.etukappale, jossa on katalysaattori maksaa heillä yli 1300e! Ja seuraava suora lyhyt putkikin 110e!
Kyllä tuolla hinnalla jo hiukan putkea korjaileekin 8O :wink: ...
900S 2.3 Talladega 1997
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Tonnarin pakoputken kiinnitys ja vetoakselin kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Noin 2.5" turbollisessa/turbottomassa taitaa olla 2".
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin