Takajarrupalojen vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rjm123
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 12:56

Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rjm123 »

Katsastusmies antoi saappaalleni hylyn, koska takajarrupalat oli liian loppu...
Käsijarru pelitti ihan ok, samoin kun käyttöjarrukin, mutta kun tuikki lyhdyllä vanteen välistä huomasi hän ruostetta levyssä sekä lähes loput palat :evil:
Kysymys asian tiimoilta: Mitä kommervenkkejä tarvii tehdä, että saa männän tuupattua sisään? Hakua tutkiessa puhuttin jostain käsijarrun säätöruuvista...
Tarviiko sitä käpistellä, kun mäntää tuuppii sisälle/ vai tarviiko mäntä kiertää sisään?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

rjm123 kirjoitti:Katsastusmies antoi saappaalleni hylyn, koska takajarrupalat oli liian loppu...
Käsijarru pelitti ihan ok, samoin kun käyttöjarrukin, mutta kun tuikki lyhdyllä vanteen välistä huomasi hän ruostetta levyssä sekä lähes loput palat :evil:
Kysymys asian tiimoilta: Mitä kommervenkkejä tarvii tehdä, että saa männän tuupattua sisään? Hakua tutkiessa puhuttin jostain käsijarrun säätöruuvista...
Tarviiko sitä käpistellä, kun mäntää tuuppii sisälle/ vai tarviiko mäntä kiertää sisään?
Helppo homma, omaani tuo piti tehdä pari kuukautta sitten.

Suojatulppa pois ja kuusiokololla ruuvaa muutaman kierroksen. Vastaava toimenpide toiseen suuntaan palojen vaihdon jälkeen ja nykii jarrukahvasta loput.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
rjm123
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 12:56

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rjm123 »

Jösses, mutta olipas nopiaa palvelua 8O
Kiitos! Ja minä pöhlö kun luulin sen olevan jotain erityisen vaikeaa... Nääs mun saappaani takajarruja ei enään voi ilmata, senverran syöpyneet ilmausruuvit/ ympäristöt on.
Mutta jos tuohon nyt vielä kerran leiman saisi...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

rjm123 kirjoitti:Jösses, mutta olipas nopiaa palvelua 8O
Kiitos! Ja minä pöhlö kun luulin sen olevan jotain erityisen vaikeaa... Nääs mun saappaani takajarruja ei enään voi ilmata, senverran syöpyneet ilmausruuvit/ ympäristöt on.
Mutta jos tuohon nyt vielä kerran leiman saisi...
Pistä CRC:n Penetrationia muutaman päivän ajan ruuvin päälle = kyllä kiertyy
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
rjm123
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 12:56

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rjm123 »

Joo, tarttee kokeilla tota CRC Penetrationia jos niitä tarvii ruveta ilmaan(kaikki netissä näemmä kehuu tuotetta)... Ja varmaan äkäinen lämmityskään ei tee pahaa. Näytti vaan niin tiesuolan syöneiltä nuo satulat.
Kyllä se 350000 km suomen ilmastossa käy hyvänkin auton päälle.
Niin, autohan on 9000cs vm-92.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

rjm123 kirjoitti:Joo, tarttee kokeilla tota CRC Penetrationia jos niitä tarvii ruveta ilmaan(kaikki netissä näemmä kehuu tuotetta)... Ja varmaan äkäinen lämmityskään ei tee pahaa. Näytti vaan niin tiesuolan syöneiltä nuo satulat.
Kyllä se 350000 km suomen ilmastossa käy hyvänkin auton päälle.
Niin, autohan on 9000cs vm-92.

Saattaa vain jarruletku poksahtaa halki, jos oikein äkäisesti tohottaa lämpöä. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vielä tuosta männän painamisesta, jos satula on kovinkin ryytynyt niin kannattaa samalla kun sitä 4mm kuusiokoloruuvia vääntää, hieman ja varovasti avittaa mäntää liimauspuristimella tai isoilla papukaija eli ns. "VoiV*ttupihdeillä".

Oikein takertelevaa mäntää pelkästä kuusioruuvista sisäänvetämällä voi satulan sisäinen käsijarrun säätömekanismi korkata irti eikä tämän jälkeen sillä kuusiokoloruuvilla ole enää juuri vaikutusta männän liikkumiseen eikä käsijarru oikein pysy säädöissään/automaattisäätö toimi.

Tosin kyllähän niin ryytynyt satula joutaisi jo muutenkin vaihtoon tai täyskorjaukseen.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jmt »

Minuteman kirjoitti:Vielä tuosta männän painamisesta, jos satula on kovinkin ryytynyt niin kannattaa samalla kun sitä 4mm kuusiokoloruuvia vääntää, hieman ja varovasti avittaa mäntää liimauspuristimella tai isoilla papukaija eli ns. "VoiV*ttupihdeillä".
Varteenotettava neuvo; itse en näin tehnyt ja pelkästään pikkuuvia vääntämällä joku korkkasi ja edessä oli uuden jarrusatulan hankinta. Sen saa kohtuuhinnalla Biltemasta, muistaakseni noin viiskymppiä.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
rjm123
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 12:56

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rjm123 »

Kiitos suuri :D
Kyllähän tuo satuloitten vaihto käväisi mielessä, mutta kun tuo saab on jo muutenkin niin loppusuoralla, että ei millään raaskisi mitään kovinkaan suurta ruveta tekeen. Meinaan, että jos noita menee käpisteleen, saa samalla vaihtaa kaikki konehuoneeseen saakka. Jos noilla neuvoilla en saa paloja vaihdettua, niin vika kyllä on asentajassa.
Vastaa Viestiin