Saa esittää ideoita, miten kannattaisi toteuttaa vaapaavaihteen tunnistin manuaalivaihteiseen FM-lootalla varustettuun tonnariin.Tilasin hälyn josta löytyy myös kaukokäynnistin, jota ei liene viisasta käyttää ilman luotettavaa vapaavaihteen tunnistinta. Valmiita vastaavia kytkimiä näyttäisi olevan vaikea saada ainakaan itse asennettavaksi.
Mietin esimerkiksi vaihteensiirtotankoon (gear rod) asennettavaa mikro-/magneetti-/optista kytkintä.
Tietenkään en tule käyttämään autoa kaukokäynnistimelläkään yli lain salliman tyhjäkäyntiajan.
Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
heitetääs muutama idis josta lähtisin itse kokeilee/väkertää.
Vaihteensiirtoakseliin reed-rele kiinni, ja magneetti sopivasti hollille.
Vaihteen ollessa vapaalla on on akseli aina keskitettynä samaan asentoon. Tällöin magneetti vetäisi reed-releen. Kaukokäynnistin on johdotettu reedin kautta jolloin starttikuso menee perille vain kun rele on vetänyt, ts. vaihde on vapaalla.
Toinen olisi resitiivinen tai induktiivinen anturi.
Mitenköhän induktiivin anturi sitten toimisi kun akseli ja vaihtekeppi kotelo on metallia...
Mekaanisesti tuo voi olla aika hankala toteuttaa jollain mikrokytkin tms systeemillä.
Vaihteensiirtoakseliin reed-rele kiinni, ja magneetti sopivasti hollille.
Vaihteen ollessa vapaalla on on akseli aina keskitettynä samaan asentoon. Tällöin magneetti vetäisi reed-releen. Kaukokäynnistin on johdotettu reedin kautta jolloin starttikuso menee perille vain kun rele on vetänyt, ts. vaihde on vapaalla.
Toinen olisi resitiivinen tai induktiivinen anturi.
Mitenköhän induktiivin anturi sitten toimisi kun akseli ja vaihtekeppi kotelo on metallia...
Mekaanisesti tuo voi olla aika hankala toteuttaa jollain mikrokytkin tms systeemillä.
Re: Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
Automaattivaihteiseen tuo olisi varmasti yksinkertaisempi toteuttaa...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
Tuommoiseen ratkaisuun olen tässä itsekin päätymässä. Tosin ajattelin laittaa magneetin vaihteensiirtotankoon ja reedin kiinteästi vaikkapa lattiaan kiinni sopivalla korotuspalalla. Minkähän verran vaihteensiirtotanko liikkuu pitkittäissuunnassa esim välillä 3. - 4. vaihde?DIggItaLLr kirjoitti:Vaihteensiirtoakseliin reed-rele kiinni, ja magneetti sopivasti hollille.
No sh*t, Sherlock.Tuha kirjoitti:Automaattivaihteiseen tuo olisi varmasti yksinkertaisempi toteuttaa...

Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
Onnistuisko myös:
Kerraan ku sitä väkertää niin samallahan sitä laittaa tunnistimen 1 ja 2 vaiheelle.
Tällöin voisi käyttää T5 Ecun "automaatti laatikko"-ominaisuutta 1 ja 2 vaihteelle ja näin saada hmmattua tehot/väännöt pikkuvaihteille. Tosin softasta täytyis saada myös tyhjäkäynnin korotus pois, ja vähän muutaki modia.
Kerraan ku sitä väkertää niin samallahan sitä laittaa tunnistimen 1 ja 2 vaiheelle.
Tällöin voisi käyttää T5 Ecun "automaatti laatikko"-ominaisuutta 1 ja 2 vaihteelle ja näin saada hmmattua tehot/väännöt pikkuvaihteille. Tosin softasta täytyis saada myös tyhjäkäynnin korotus pois, ja vähän muutaki modia.
Re: Vapaavaihteen tunnistin manuaaliin
Kyllähän se t5 osaa kierroksista ja nopeudesta laskea mikä vaihde on pelissä ja siellä on ne rajotuskartat pikkuvaihteille kanssa...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!