Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Se bemarin vanha ZF automaatti on kyllä niin susi ettei paljoa kannattaisi turbokoneen perään sitä laittaa. Joku bemarin kestävämmistä manuaalilaatikoista sen sijaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Minkälaisia vikoja? Tarkoitatko mallia 4HP-22, 4HP-24 vai joku muu? En kyselisi automaatista mikäli manuaali kelpaisi ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Näin on tosiaan, tuollainen sähköohjattu loota esim. pyytää pienentämään vääntöjä vaihtohetkellä, joka voisi olla aika vaikea toteuttaa yhteen moottorinohjauksen kanssa. Jos alat extremempään automaattilaatikolliseen projektiin, sovita mekkerin 722.3 sinne perään, on p**keleen vahvaa tekoa ilman turhia sähkövermeitä.Hessu kirjoitti: Toisaalta ko. vaihteisto on sähköisesti ohjattu joten se vaatii melkoisesti erikoisjärjestelyjä.
Kaikkein paras virityskohde manuaalilaatikon perään saattaisi olla yhdistelmä lyhytlohko ja trionic 5. Tietty ihan sama mikäli aiot värkätä jonkin muun moottorinohjauksen sinne, mutta T5 kannattaa pitää vaihtoehtona.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
4HP-22, kytkinpakat ei kestä. Ja kovat osat on myös aika lelua ainakin Saabin 4HP-22 versiossa joten en usko että bemarissa on sen parempia. Jos nyt puhutaan vähänkin tehokkaammasta koneesta sen edessä.Hessu kirjoitti:Minkälaisia vikoja? Tarkoitatko mallia 4HP-22, 4HP-24 vai joku muu? En kyselisi automaatista mikäli manuaali kelpaisi
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
^ Kun rupesin asiaa tutkimaan niin yhtenä syynä pakkojen kärähtämiseen on vuotavat akseleiden tiivisterenkaat jotka päästävät öljynpainetta myös sellaisille pakoille joiden pitäisi olla vapaalla (laahaavat mukana ja lämpenevät). Tuo ei sinänsä ole vielä laatikon osien heikkoutta. Mainittiin myös ykkösvaihteella aktiivisena oleva "sprag" eli luistokytkin, joka antaa periksi. Voi olla muitakin vikoja kuten mainitsit.
Näkyy tuota 4HP22 lootaa kuitenkin asennetun melko isojenkin moottorien yhteyteen mutta ehkä 4HP24 olisi varmempi? Pitää perehtyä, tietoa löytyy näköjään runsain mitoin verrattuna esim. Renun AD4 laatikkoon jonka kanssa olen hiljattain teutaroinut...
Näkyy tuota 4HP22 lootaa kuitenkin asennetun melko isojenkin moottorien yhteyteen mutta ehkä 4HP24 olisi varmempi? Pitää perehtyä, tietoa löytyy näköjään runsain mitoin verrattuna esim. Renun AD4 laatikkoon jonka kanssa olen hiljattain teutaroinut...
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Multa löytyy yksi tuommoinen bemarin 4HP22 ja kardaani, perhana peräkin olisi tosin manuaalista. Saa tulla hakemaan romuraudan hintaan, kytkinpakat palaneet kylläkin lootasta. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Esim. tuolta markkinaosastolta:ohc205 kirjoitti:Joo moniin kysymyksiin löytyikin jo vastaus tuosta edellämainitusta keskustelusta.
Vielä pitäisi tietää mitä osia tuosta pitkälohko koneesta voi käyttää lyhytlohkoiseen. Näistäkin jo osa kyllä selvinnyt. Tai mistä saisi parhaiten kokonaisen lyhytlohko koneen? Laitoin osto puolelle ilmoituksen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=91922
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Juu kiitos, tämäkin vaihtoehto on huomioitu ja oltu myyjään yhteydessä. Ei vaan ollut juuri sitä mitä haen.
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Ainakin 2,0i omegan automaatti laatikossa on sama pulttijako, kuin tuossa minun manuaali laatikossani. Eli jos tuo manuaali käy, niin sitten automaattikin käynee. Turbiinihan täytyy sitten kanssa olla laatikkoon käypänen.Hessu kirjoitti:Utelin jo aikoinaan tuolla ocf:n puolella, miten Omegan automaatti (GM 4L30E joista taitaa olla versiot AR25 ja AR35) menisi Saabin koneen perään. Vastauksia ei saatu, mutta olisi mielenkiintoinen konversio kun ei jaksaisi koko jalkatilaa polkimilla täyttääToisaalta ko. vaihteisto on sähköisesti ohjattu joten se vaatii melkoisesti erikoisjärjestelyjä.
Mikäli kerran on olemassa laippa jolla saa Bemmin laatikon kiinni, niin menisikö vanhemman Bemarin ZF 4-vaihteinen automaatti samoilla palikoilla?
Nyt kun vaan saisin hankittua lyhytlohkon, että pääsisi fyysisesti sovittelemaan.
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
Miksi et osta suoraan ehjää moottoria?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
- Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki
Re: Opelin vaihteisto Saabin 2,3T koneen jatkoksi?
B omegan 2.5 TD:ssä ainakin käytetty ar35 loota kestää vahvistettuna 600-700 Nm väännöt, mutta se kun on bemarin kone niin laippa on eri. Mutta tuota ar35 on saatettu käyttää automaatti mv6 koneessa joten sellainen saattaisi käydä saabin koneen perään. Uudemman 3.2 v6 koneen laatikkokin varmaan kävisi, mutta taitaa olla jo vähän harvinaisempaa tavaraa täällä suomessa. Ohjaus taitaa vaan näissä olla kaikissa sähköinen, joten hieman saattaa vaatia perehtymistä että saa ohjauksen.