Renkaiden kuluneisuushan tuohon myös vaikuttaa, kuluneempi rengas pyörähtelee useammin kuljetulle matkalle kuin uusi, laskennan mukaan matka pidempi kuin oikeasti. Vaikuttaa yllättävänkin paljon. Niin ja tietenkin rengaskoon läpimitta/leveys suhteen muuttaminen.
Mutta, reilut 10v sitten autoni 2,0t MAN -97 taittui verrokki matkasta (n. 400 km) lähes litran pienemmällä mitä nyt. ”Neitsytmatka” vakionopeussäätimellä rajoitusten mukaisesti (80-100-120) ilmastointi päällä antoi uskomattomat lukemat 6,4
Nyt samaan suoritukseen kulahtaa 7,4 ja mittariston km lukema n. 185 000. Niin, ja voihan se olla niinkin, että se kulutuskin sitten kasvaa sitten ajan mukana...
Edellisen 8v satkun kanssa ihmetteli noita suuttimia ja vein huollettavaksi. Pumppupenkissä ensin vain ”ruikkivat” suoraviivaisesti, mutta muutaman pumppausten jälkeen kuvio muuttui selkeäksi sumutukseksi. (Olen kyllä nähnyt paljon muutakin sumutusta... tarkoitan tässä vain sitä, että josko ensin tuli ulos suuttimen sisällä ollut bensiini ja sitten se koostumukseltaan erilainen puhdistusaine?)
Mutta jos olen väärässä epäluulojeni kanssa, suutinhuolto voisi olla ihan asiaa. Hollon jälkeistä muutosta en jaksa muistella (yli 10 v sitten), mutta jos jotain oleellista parannusta olisi aiheuttanut, niin kaipa sen muistaisin. Mutta kuitenkin, yleiseksi tiedoksi tämäkin kokemus.