Tyhjäkäynti ongelmaa.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Auto on 1989 2.3T tonnikala. Ei mennyt katsastuksesta läpi. Syitä oli useita :oops:. Tyhjäkäynti on ollut nyt viikon ajan todella huonoa. Tyhjäkäynti on 1100-1400rpm ja auto tärisee(ei käy kaikilla ja syttyy CE-valo). Yli 2000rpm niin päästöt oli hyvät eli käy nätisti kierroksilla ja kulkee myös normaalisti kiihdytyksissä(CE-valo sammuu).

Syksyllä vaihdettu tulpat ja öljyt, kokeilussa toinen DI-kasetti toimii samalla lailla kuin edellinenkin. Imuvuodot katsottu = pari löytyi -> korjattu. tyhjäkäyntimoottori puhdistettu joka on n. puolitoista vuotta vanha oli vieläkin uuden näköinen.

Mikäs tossa vois olla vikana? kampiakselin asentoanturi? tulpat? tyhjäkäyntimoottori?

:saab:
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

habasaab kirjoitti:Auto on 1989 2.3T tonnikala. Ei mennyt katsastuksesta läpi. Syitä oli useita :oops:. Tyhjäkäynti on ollut nyt viikon ajan todella huonoa. Tyhjäkäynti on 1100-1400rpm ja auto tärisee(ei käy kaikilla ja syttyy CE-valo). Yli 2000rpm niin päästöt oli hyvät eli käy nätisti kierroksilla ja kulkee myös normaalisti kiihdytyksissä(CE-valo sammuu).

Syksyllä vaihdettu tulpat ja öljyt, kokeilussa toinen DI-kasetti toimii samalla lailla kuin edellinenkin. Imuvuodot katsottu = pari löytyi -> korjattu. tyhjäkäyntimoottori puhdistettu joka on n. puolitoista vuotta vanha oli vieläkin uuden näköinen.

Mikäs tossa vois olla vikana? kampiakselin asentoanturi? tulpat? tyhjäkäyntimoottori?

:saab:
Yleensä tuo korkea tyhjäkäynti viittaa tk-moottorin suuntaan, eikä puhdistus välttämättä ole kuin tekohengitystä. No... voihan se olla että leiman saa. :)
Yv:tä "Mimmille", se tietää noista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Toi että ei käy kaikilla voi myös viitata siihen että tyhjäkäytiseokset menee pieleen, eli että koneeseen pukkaa niin paljon kakkua ettei kaikki pala. Tässä tilanteessa yleensä kyllä putkesta tulee melkoinen bensan katku . Syynä voi olla vaikka lambda anturi jos sellainen sattuu olemaan . Kun kerran se ce syttyy niin kannattaa selvittää mikä on sen valon mielestä vikana . Mikäli bensan hajua ei pahemmin ilmene kun alkaa "rötäämään" , vika on silloin sytkäpuolella. Tärkeää nyt olisi ensin ottaa selkoa kummassa on vika ,sytkässä vai bensassa ?
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Nonni taas on sabaa päässy katteleen.. Tulpat vaihdoin mimmin mainitsemiin NGK merkkisiin. Tyhjäkäynti on nyt n. 1300rpm ja vieläki täristää.. Fairyvesi testillä en saanut mistään kohtaa minkäänlaista reaktiota(ahtopainemittari on jälkiasenteinen ja näyttää tyhjäkäynnillä -0.8bar). Putken päästä ei bensankatkua tule. Tosin tänään ei palanut enää CE-valo näillä uusilla tulpilla..

Alan kallistua sytkäpuolelle tässä viassa ja veikkaan että kampiakselin anturi on tiensä päässä. Antaa huonoa signaalia pienillä kierroksilla?

Muita ajatuksia? :saab:
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Autolla on ajettu tässä pari tankillista vian aikana. Ei tahdo vikaa löytyvän. Starttipilotilla tehdyllä imuvuototestillä alkoi tapahtumaan ja vaihdoin melkein kaikki alipaineletkut. Ei vaikutusta. Tiivistin myös imusarjan ja kaasuläpän välisen liitoksen kun tuntui siitäkin vuotavan.. ei vaikutusta.. Auttakee ny joku. :saab:
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Muuttuuko tyhjäkäynti mihin suuntaan jos puristat tyhkäkäyntimotin letkua kiinni tai irrotat liittimen?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tarkasta myös ruiskun lämpöanturin liitin, ettei ole hapettunut.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Tyhjäkäyntimoottorin liittimen irtiottaminen aiheutti tyhjäkäynnin nousun 1500-2000 välille sahaten siinä 1500-2000 akselilla. liitin takas ja uudelleen käynnistys=> tyhjäkäynti pysyy 1200rpm ja hieman täristää vieläkin..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Eipä tätä oikee osaa korjata nyt kukaan.. Huomenna ois uusintakatsastus. Kaikki muut kohdat on korjattu tuota tyhjäkäyntiä lukuunottamatta.. Meneeköhän tuo sit ajokieltoon? Voihan perskutarallaa.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Risto »

habasaab kirjoitti:Eipä tätä oikee osaa korjata nyt kukaan.. Huomenna ois uusintakatsastus. Kaikki muut kohdat on korjattu tuota tyhjäkäyntiä lukuunottamatta.. Meneeköhän tuo sit ajokieltoon? Voihan perskutarallaa.
Jos jää vain päästöistä kiinni, riittää kun käy näyttämässä pelkkää päästötodistusta, jonka voi saada kikkailtua kohdilleen. :wink:
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Päästöt ois kyllä kierroksilla hyvät ja niiltä osin sanoki et menee läpi mut tyhjäkäynnillä päästöt on aivan sekasin => hc 1300. kyllähän se inssi huomaa pakostaki et tyhjäkäynti on liian ylhäällä(yksi vikakohde olikin liian korkea joutokäynti)..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja jara »

Moro!
Mamman tonnarissa samat oireet: tyhjäkäynti korkea ja heijailee, mutta ajossa pelaa hienosti. Vika diagnoosi oli pikkaisen vuotava jarrutehostin!!! Ei tuntunut kovin ihmeellisesti polkimessa.... Suhisi kyllä hieman kun "tarkkaan" kuunteli...
Nyt odottaa "uutta" tehostinta klubilaisen suosiollisella avustuksella.
Puristapa jarrutehostimen letku pihdeillä tukkoon ja kokeile putoaako kierrokset.... :?:

Voihan tämä mennä metsään ja reilusti, mutta tämmöinen vika meillä oli...
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Jara: testaampa tuon huomenna ensimmäisenä! Tuo vika kuulostaisi ainakin samalta kuin omani..

Tänään otin vielä turbolta ahtoletkut irti ja turbolta välijäähylle oleva kumimutka oli revennyt klemmarin alta! Sikamassakorjausta kehiin ja pitää kokeilla huomenna toimivuutta...

Eli 3 eri kohtaa on löytynyt tässä kuukauden aikana mistä on päässyt ilmaa. maffilta turbolle oleva putki oli revennyt, turbolta välijäähylle oleva kumimutka revennyt ja alipaineletkut olivat täynnä pykimiä..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja jara »

Jep! kokeile, ei maksa paljoa :wink:
Mulla ei palanut check engine valo ja muuten toimi normaalisti. Ei auttanut tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, syt.ohjainyksikön vaihto eikä kova kiroilu :twisted:
Kaveri kuunteli 20 sekuntia ja testaili ja sanoi: tuo tehostinhan tuossa näkyy vuotavan ja suhisevan :!: ... Ammattimies on ammattimies!!!

Takaiskuventtiilikin voi kuulemma jumiutua jarrutehostimessa :?:

Kiitos vielä kerran nimimerkki turbiinille!!! :mrgreen:

Onneksi en laittanut rahaa paljoa kiinni korjauksiin.... Joskus se vika voi olla yksinkertainen, tässä mun tapauksessa käyttäjästä voi sanoa samaa... 8O
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Nonii auto katsastettu onnistuneesti! Testasin ensin tuon jarrutehostimen ja se ei vuotanut. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettiin varmasti toimivaan ja käynti rauhoittui heti. Hieman jäi vielä kuitenkin korkealle n.1000rpm muttta meni päästöistä läpi! HC 141. O2 oli kuitenkin korkeahko 2.2. Vieläkin sytyttää CE valoa jos pitää tyhjäkäynnillä pitempään... Saako näihin jotain diagnoosisoftaa kannettavaan kun tuollainen löytyy.. Vai pitääkö käyttää ISAT:n nokassa?
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Vastaa Viestiin