Tyhjäkäynti ongelmaa.
Tyhjäkäynti ongelmaa.
Auto on 1989 2.3T tonnikala. Ei mennyt katsastuksesta läpi. Syitä oli useita . Tyhjäkäynti on ollut nyt viikon ajan todella huonoa. Tyhjäkäynti on 1100-1400rpm ja auto tärisee(ei käy kaikilla ja syttyy CE-valo). Yli 2000rpm niin päästöt oli hyvät eli käy nätisti kierroksilla ja kulkee myös normaalisti kiihdytyksissä(CE-valo sammuu).
Syksyllä vaihdettu tulpat ja öljyt, kokeilussa toinen DI-kasetti toimii samalla lailla kuin edellinenkin. Imuvuodot katsottu = pari löytyi -> korjattu. tyhjäkäyntimoottori puhdistettu joka on n. puolitoista vuotta vanha oli vieläkin uuden näköinen.
Mikäs tossa vois olla vikana? kampiakselin asentoanturi? tulpat? tyhjäkäyntimoottori?
Syksyllä vaihdettu tulpat ja öljyt, kokeilussa toinen DI-kasetti toimii samalla lailla kuin edellinenkin. Imuvuodot katsottu = pari löytyi -> korjattu. tyhjäkäyntimoottori puhdistettu joka on n. puolitoista vuotta vanha oli vieläkin uuden näköinen.
Mikäs tossa vois olla vikana? kampiakselin asentoanturi? tulpat? tyhjäkäyntimoottori?
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Yleensä tuo korkea tyhjäkäynti viittaa tk-moottorin suuntaan, eikä puhdistus välttämättä ole kuin tekohengitystä. No... voihan se olla että leiman saa.habasaab kirjoitti:Auto on 1989 2.3T tonnikala. Ei mennyt katsastuksesta läpi. Syitä oli useita . Tyhjäkäynti on ollut nyt viikon ajan todella huonoa. Tyhjäkäynti on 1100-1400rpm ja auto tärisee(ei käy kaikilla ja syttyy CE-valo). Yli 2000rpm niin päästöt oli hyvät eli käy nätisti kierroksilla ja kulkee myös normaalisti kiihdytyksissä(CE-valo sammuu).
Syksyllä vaihdettu tulpat ja öljyt, kokeilussa toinen DI-kasetti toimii samalla lailla kuin edellinenkin. Imuvuodot katsottu = pari löytyi -> korjattu. tyhjäkäyntimoottori puhdistettu joka on n. puolitoista vuotta vanha oli vieläkin uuden näköinen.
Mikäs tossa vois olla vikana? kampiakselin asentoanturi? tulpat? tyhjäkäyntimoottori?
Yv:tä "Mimmille", se tietää noista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Toi että ei käy kaikilla voi myös viitata siihen että tyhjäkäytiseokset menee pieleen, eli että koneeseen pukkaa niin paljon kakkua ettei kaikki pala. Tässä tilanteessa yleensä kyllä putkesta tulee melkoinen bensan katku . Syynä voi olla vaikka lambda anturi jos sellainen sattuu olemaan . Kun kerran se ce syttyy niin kannattaa selvittää mikä on sen valon mielestä vikana . Mikäli bensan hajua ei pahemmin ilmene kun alkaa "rötäämään" , vika on silloin sytkäpuolella. Tärkeää nyt olisi ensin ottaa selkoa kummassa on vika ,sytkässä vai bensassa ?
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Nonni taas on sabaa päässy katteleen.. Tulpat vaihdoin mimmin mainitsemiin NGK merkkisiin. Tyhjäkäynti on nyt n. 1300rpm ja vieläki täristää.. Fairyvesi testillä en saanut mistään kohtaa minkäänlaista reaktiota(ahtopainemittari on jälkiasenteinen ja näyttää tyhjäkäynnillä -0.8bar). Putken päästä ei bensankatkua tule. Tosin tänään ei palanut enää CE-valo näillä uusilla tulpilla..
Alan kallistua sytkäpuolelle tässä viassa ja veikkaan että kampiakselin anturi on tiensä päässä. Antaa huonoa signaalia pienillä kierroksilla?
Muita ajatuksia?
Alan kallistua sytkäpuolelle tässä viassa ja veikkaan että kampiakselin anturi on tiensä päässä. Antaa huonoa signaalia pienillä kierroksilla?
Muita ajatuksia?
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Autolla on ajettu tässä pari tankillista vian aikana. Ei tahdo vikaa löytyvän. Starttipilotilla tehdyllä imuvuototestillä alkoi tapahtumaan ja vaihdoin melkein kaikki alipaineletkut. Ei vaikutusta. Tiivistin myös imusarjan ja kaasuläpän välisen liitoksen kun tuntui siitäkin vuotavan.. ei vaikutusta.. Auttakee ny joku.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Muuttuuko tyhjäkäynti mihin suuntaan jos puristat tyhkäkäyntimotin letkua kiinni tai irrotat liittimen?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Tarkasta myös ruiskun lämpöanturin liitin, ettei ole hapettunut.
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Tyhjäkäyntimoottorin liittimen irtiottaminen aiheutti tyhjäkäynnin nousun 1500-2000 välille sahaten siinä 1500-2000 akselilla. liitin takas ja uudelleen käynnistys=> tyhjäkäynti pysyy 1200rpm ja hieman täristää vieläkin..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Eipä tätä oikee osaa korjata nyt kukaan.. Huomenna ois uusintakatsastus. Kaikki muut kohdat on korjattu tuota tyhjäkäyntiä lukuunottamatta.. Meneeköhän tuo sit ajokieltoon? Voihan perskutarallaa.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Jos jää vain päästöistä kiinni, riittää kun käy näyttämässä pelkkää päästötodistusta, jonka voi saada kikkailtua kohdilleen.habasaab kirjoitti:Eipä tätä oikee osaa korjata nyt kukaan.. Huomenna ois uusintakatsastus. Kaikki muut kohdat on korjattu tuota tyhjäkäyntiä lukuunottamatta.. Meneeköhän tuo sit ajokieltoon? Voihan perskutarallaa.
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Päästöt ois kyllä kierroksilla hyvät ja niiltä osin sanoki et menee läpi mut tyhjäkäynnillä päästöt on aivan sekasin => hc 1300. kyllähän se inssi huomaa pakostaki et tyhjäkäynti on liian ylhäällä(yksi vikakohde olikin liian korkea joutokäynti)..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Moro!
Mamman tonnarissa samat oireet: tyhjäkäynti korkea ja heijailee, mutta ajossa pelaa hienosti. Vika diagnoosi oli pikkaisen vuotava jarrutehostin!!! Ei tuntunut kovin ihmeellisesti polkimessa.... Suhisi kyllä hieman kun "tarkkaan" kuunteli...
Nyt odottaa "uutta" tehostinta klubilaisen suosiollisella avustuksella.
Puristapa jarrutehostimen letku pihdeillä tukkoon ja kokeile putoaako kierrokset....
Voihan tämä mennä metsään ja reilusti, mutta tämmöinen vika meillä oli...
Mamman tonnarissa samat oireet: tyhjäkäynti korkea ja heijailee, mutta ajossa pelaa hienosti. Vika diagnoosi oli pikkaisen vuotava jarrutehostin!!! Ei tuntunut kovin ihmeellisesti polkimessa.... Suhisi kyllä hieman kun "tarkkaan" kuunteli...
Nyt odottaa "uutta" tehostinta klubilaisen suosiollisella avustuksella.
Puristapa jarrutehostimen letku pihdeillä tukkoon ja kokeile putoaako kierrokset....
Voihan tämä mennä metsään ja reilusti, mutta tämmöinen vika meillä oli...
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Jara: testaampa tuon huomenna ensimmäisenä! Tuo vika kuulostaisi ainakin samalta kuin omani..
Tänään otin vielä turbolta ahtoletkut irti ja turbolta välijäähylle oleva kumimutka oli revennyt klemmarin alta! Sikamassakorjausta kehiin ja pitää kokeilla huomenna toimivuutta...
Eli 3 eri kohtaa on löytynyt tässä kuukauden aikana mistä on päässyt ilmaa. maffilta turbolle oleva putki oli revennyt, turbolta välijäähylle oleva kumimutka revennyt ja alipaineletkut olivat täynnä pykimiä..
Tänään otin vielä turbolta ahtoletkut irti ja turbolta välijäähylle oleva kumimutka oli revennyt klemmarin alta! Sikamassakorjausta kehiin ja pitää kokeilla huomenna toimivuutta...
Eli 3 eri kohtaa on löytynyt tässä kuukauden aikana mistä on päässyt ilmaa. maffilta turbolle oleva putki oli revennyt, turbolta välijäähylle oleva kumimutka revennyt ja alipaineletkut olivat täynnä pykimiä..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Jep! kokeile, ei maksa paljoa
Mulla ei palanut check engine valo ja muuten toimi normaalisti. Ei auttanut tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, syt.ohjainyksikön vaihto eikä kova kiroilu
Kaveri kuunteli 20 sekuntia ja testaili ja sanoi: tuo tehostinhan tuossa näkyy vuotavan ja suhisevan ... Ammattimies on ammattimies!!!
Takaiskuventtiilikin voi kuulemma jumiutua jarrutehostimessa
Kiitos vielä kerran nimimerkki turbiinille!!!
Onneksi en laittanut rahaa paljoa kiinni korjauksiin.... Joskus se vika voi olla yksinkertainen, tässä mun tapauksessa käyttäjästä voi sanoa samaa...
Mulla ei palanut check engine valo ja muuten toimi normaalisti. Ei auttanut tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, syt.ohjainyksikön vaihto eikä kova kiroilu
Kaveri kuunteli 20 sekuntia ja testaili ja sanoi: tuo tehostinhan tuossa näkyy vuotavan ja suhisevan ... Ammattimies on ammattimies!!!
Takaiskuventtiilikin voi kuulemma jumiutua jarrutehostimessa
Kiitos vielä kerran nimimerkki turbiinille!!!
Onneksi en laittanut rahaa paljoa kiinni korjauksiin.... Joskus se vika voi olla yksinkertainen, tässä mun tapauksessa käyttäjästä voi sanoa samaa...
Re: Tyhjäkäynti ongelmaa.
Nonii auto katsastettu onnistuneesti! Testasin ensin tuon jarrutehostimen ja se ei vuotanut. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettiin varmasti toimivaan ja käynti rauhoittui heti. Hieman jäi vielä kuitenkin korkealle n.1000rpm muttta meni päästöistä läpi! HC 141. O2 oli kuitenkin korkeahko 2.2. Vieläkin sytyttää CE valoa jos pitää tyhjäkäynnillä pitempään... Saako näihin jotain diagnoosisoftaa kannettavaan kun tuollainen löytyy.. Vai pitääkö käyttää ISAT:n nokassa?
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo