Cruisesta!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Cruisesta!!

Viesti Kirjoittaja janski »

Missä mahtais olla häikkää, kun cruise lähtee soutamaan n. 120km/h:n nopeudessa?? Eli kiihtyy-hidastuu-kiihtyy......... . Ja autohan on 9000cse 2.3T -96 automaatilla ja mun kaarassa on kuulemma Nordicin Steg 2.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mikähän lienee tuon "soutelun" vaihteluväli, siis nopeudessa? Ja eikö ilmiötä esiinny kuin tuossa ~120km/h:n vauhdissa?

Omassa -92CS:ssä cruisen temppuilut on n.100%:sti johtunut ohjausyksiköstä (vaatii hienosäätöä kolvilla aika ajoin). Tuommoinen soutaminen pistäisi muuten epäilemään alipainepuolta, ellei -96 mallissa olisi sähköistä cruisea, josta en tiedä yhtikäs mittään :) ...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

Eipä siinä hirveesti nopeus vaihtele, ehkä muutaman kilsan mutta se rupee nostamaan ahtopaineita. Ja meno on aikas nykivää eli sen kiihtymisen huomaa ihan selvästi niinkuin sen hidastumisenkin. Ihan kuin pumppais kaasua. Ja se tekee sitä myös 130km/h nopeudessakin mutta jos laskee vauhdin esim. 110km/h niin sitten kulkee ihan tasasesti.
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

janski kirjoitti:Eipä siinä hirveesti nopeus vaihtele, ehkä muutaman kilsan mutta se rupee nostamaan ahtopaineita. Ja meno on aikas nykivää eli sen kiihtymisen huomaa ihan selvästi niinkuin sen hidastumisenkin. Ihan kuin pumppais kaasua. Ja se tekee sitä myös 130km/h nopeudessakin mutta jos laskee vauhdin esim. 110km/h niin sitten kulkee ihan tasasesti.
Taitaa olla tyypillinen juttu Cruisen toiminnassa. Oma Aeroni (-95) tekee tuota melko pientä ahtojen seilailua (huomaa juuri ja juuri ahtoviisarin heiluvan edestakaisin)140 Km/h nopeudessa, mutta tosiaan nopeuden ollessa 120 km/h tai alempi, mittari pysyy täysin heilumatta. Takapuoleen tuota ahtojen heilumista en itse ainakaan tunne, joten melko pientä on heiluminen.

Saattaa mahdollisesti johtua siitä, että ko. nopeudessa mennään jo sellaisilla kierroksilla (n. 3000rpm), että ahdin tuottaa painetta niin hyvin että pienet kaasuläpän asennon muutokset aiheuttavat jo vaeltelua.

Aikoinaan ajaessani melko paljon piristetyllä og 900 ässällä oli melko ongelmallista pitää moottoritienopeuksissa (3500rpm) auton nopeus tasaisena kaasujalalla. Pienikin kaasun painaminen sai auton hyökkäämään kunnolla ja pieni kaasun nosto taasen pudotti nopeutta paljon. Ja se vasta nykivää menoa olikin... :roll: Silloin olisi ollutkin paikalla vaihtaa vaihdelaatikon välitykset pidempiin -> kulku olisi rauhoittunut, kulutus laskenut ja moottorin melu vähentynyt. No, auto meni vaihtoon ennekuin asiaa pääsi työstämään...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

Oukei....taitaapi siis olla ominaisuus eikä vika??? No ehkä ton kanssa oppii elämään....
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hei, äläs vielä luovuta. Ei Saabin cruisessa ole tuommosta "nykimis ominaisuutta". Ei missään mallissa, mallivuodesta riippumatta.
Kaikki semmonen epämääräinen nopeuden vaihtelu yms kielii varmasti jostain ongelmasta. Sähköcruise tapauksessa täytyy kyllä myöntää etten siitä mitään tiedä. Mutta sen verran on tullut semmostakin ajettua, että pelaa just niinkuin kuuluu kun on kaikki kunnossa.
Nopeus saa vaihdella mielestäni jotain +- 2kmh maksimissaan, jos ei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole matkassa.
Liikutteleeko se sähköinen järjestelmä mitään ns mekaanisesti?
Jos, niin sieltä vois esimerkiksi lähteä katseleen. Tai sitten yrittää testata toimivaksi tiedettävällä elektroniikka boksilla.

..tai sitten Nordicin pojat on sössineet jotain :?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Marko A kirjoitti:Hei, äläs vielä luovuta. Ei Saabin cruisessa ole tuommosta "nykimis ominaisuutta". Ei missään mallissa, mallivuodesta riippumatta.
Kaikki semmonen epämääräinen nopeuden vaihtelu yms kielii varmasti jostain ongelmasta. Sähköcruise tapauksessa täytyy kyllä myöntää etten siitä mitään tiedä. Mutta sen verran on tullut semmostakin ajettua, että pelaa just niinkuin kuuluu kun on kaikki kunnossa.
Nopeus saa vaihdella mielestäni jotain +- 2kmh maksimissaan, jos ei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole matkassa.
Liikutteleeko se sähköinen järjestelmä mitään ns mekaanisesti?
Jos, niin sieltä vois esimerkiksi lähteä katseleen. Tai sitten yrittää testata toimivaksi tiedettävällä elektroniikka boksilla.

..tai sitten Nordicin pojat on sössineet jotain :?
Niin jos sen nykimisen oikein takapuolessa tuntee ja nopeusmittarissa huomaa, saattaa jotain vikaa tosiaa olla. Omassani nopeus pysyy (ja tuntuu) täysin samana, mutta tosiaan vain ahtoviisarissa on aivan pienenpientä heilumista.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

No se Nordicin satsi on laitettu kiinni -97. Tosin mistä sitä tietää onko se edes enää ¨kiinni¨? Kun ei ole vertailupohjaa, että miten tommonen vakio liikkuu....Ja sen paineiden noston tuntee kyllä ihan selvästi....
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

Tänään testattua....Hesaan päin mennessä nopeus tasan 120km/h cruise päälle ja yllätys yllätys...ei heitellyt paineita ja nopeus pysyi ihan tasaisena. Mutta kotiin päin tullessa cruise taas päälle niin johan alkoi vauhti kiihtymään... muutaman kilsan matkalla 120----130km/h:ssa. Ahtopaineviisari liikkui keltasen rajalta aina puoleenväliin keltasta.Eli sen nykäisyn ainakin mun takapuoli tunsi ihan selvästi......Että silleen........
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

9-5T kirjoitti:Elikkä tonnarilla cruise tarvii sammuttaa risteyksiin tullessa.

Lisätty: ja ohitettaessa.
Huh, tätä on pakko itsekin testata.. Mulla on cruisessa aina virrat päällä.. Tosin 2.0t ei varmaan paljoa piristy, vaikka sen kääntäiskin pois. :-)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jope kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Elikkä tonnarilla cruise tarvii sammuttaa risteyksiin tullessa.

Lisätty: ja ohitettaessa.
Huh, tätä on pakko itsekin testata.. Mulla on cruisessa aina virrat päällä.. Tosin 2.0t ei varmaan paljoa piristy, vaikka sen kääntäiskin pois. :-)
Juu, oikeassa olet. :D Ei piristy paljoa. Tosiasiassa ei yhtään, sillä 150hv 2.0t ottaa vain "peruspaineet" muutenkin :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kyllä mun tonnari vetää paineet ihan tappiin aina pedaalin polkemista seuraten huolimatta siitä onko cruise-katkaisija on tai off asennossa. Kun cruisen pistää hakemaan nopeuden "muistista" niin silloin ottaa vain puolet paineista käyttöön vaikka muistiin olisi asetettu autobahn lukemat.

Mä epäilen että viritys + kierrosluvun oleminen max vääntöalueella aiheuttaa ton pumppaavan menon.

Mun auto meni vakiokunnossa ihan tasaisesti 120-130 cruisella, mut nopeuden hienosäätöä pystyi havainnoimaan kun asetti 140 cruiseen. Virin myötä 120 jälkeen on jo havaittavissa samaa kun aiemmin oli 140 vauhdissa, mut nyt 140 on jo tosi pumppaavaa. Eli kaasuläpän pienenkin liikkeen tuntee selvänä 1-2sec kiihdytyksenä ja sitä seuraavana moottorijarrutuksena.

Katso mikä kierrosluku sulla on 5.vaihteella kun "pumppaa" ja testaa 4.vaihteella samalla kierrosalueella. Ainakin mun autossa se tuntee nelosellakin mut ehkä vähän pienempänä pumppauksena. Oma johtopäätökseni on että nelosella vauhti lisääntyy/vähenee pienemmillä kaasuläpän liikkeillä joten ei ehdi nostamaan ahtoja. Sillä vääntömomentin kasvuhan se siellä persdynossa tuntuu. :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vastaa Viestiin