Cruisesta!!
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
Cruisesta!!
Missä mahtais olla häikkää, kun cruise lähtee soutamaan n. 120km/h:n nopeudessa?? Eli kiihtyy-hidastuu-kiihtyy......... . Ja autohan on 9000cse 2.3T -96 automaatilla ja mun kaarassa on kuulemma Nordicin Steg 2.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mikähän lienee tuon "soutelun" vaihteluväli, siis nopeudessa? Ja eikö ilmiötä esiinny kuin tuossa ~120km/h:n vauhdissa?
Omassa -92CS:ssä cruisen temppuilut on n.100%:sti johtunut ohjausyksiköstä (vaatii hienosäätöä kolvilla aika ajoin). Tuommoinen soutaminen pistäisi muuten epäilemään alipainepuolta, ellei -96 mallissa olisi sähköistä cruisea, josta en tiedä yhtikäs mittään
...
Omassa -92CS:ssä cruisen temppuilut on n.100%:sti johtunut ohjausyksiköstä (vaatii hienosäätöä kolvilla aika ajoin). Tuommoinen soutaminen pistäisi muuten epäilemään alipainepuolta, ellei -96 mallissa olisi sähköistä cruisea, josta en tiedä yhtikäs mittään
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
Eipä siinä hirveesti nopeus vaihtele, ehkä muutaman kilsan mutta se rupee nostamaan ahtopaineita. Ja meno on aikas nykivää eli sen kiihtymisen huomaa ihan selvästi niinkuin sen hidastumisenkin. Ihan kuin pumppais kaasua. Ja se tekee sitä myös 130km/h nopeudessakin mutta jos laskee vauhdin esim. 110km/h niin sitten kulkee ihan tasasesti.
Taitaa olla tyypillinen juttu Cruisen toiminnassa. Oma Aeroni (-95) tekee tuota melko pientä ahtojen seilailua (huomaa juuri ja juuri ahtoviisarin heiluvan edestakaisin)140 Km/h nopeudessa, mutta tosiaan nopeuden ollessa 120 km/h tai alempi, mittari pysyy täysin heilumatta. Takapuoleen tuota ahtojen heilumista en itse ainakaan tunne, joten melko pientä on heiluminen.janski kirjoitti:Eipä siinä hirveesti nopeus vaihtele, ehkä muutaman kilsan mutta se rupee nostamaan ahtopaineita. Ja meno on aikas nykivää eli sen kiihtymisen huomaa ihan selvästi niinkuin sen hidastumisenkin. Ihan kuin pumppais kaasua. Ja se tekee sitä myös 130km/h nopeudessakin mutta jos laskee vauhdin esim. 110km/h niin sitten kulkee ihan tasasesti.
Saattaa mahdollisesti johtua siitä, että ko. nopeudessa mennään jo sellaisilla kierroksilla (n. 3000rpm), että ahdin tuottaa painetta niin hyvin että pienet kaasuläpän asennon muutokset aiheuttavat jo vaeltelua.
Aikoinaan ajaessani melko paljon piristetyllä og 900 ässällä oli melko ongelmallista pitää moottoritienopeuksissa (3500rpm) auton nopeus tasaisena kaasujalalla. Pienikin kaasun painaminen sai auton hyökkäämään kunnolla ja pieni kaasun nosto taasen pudotti nopeutta paljon. Ja se vasta nykivää menoa olikin...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Hei, äläs vielä luovuta. Ei Saabin cruisessa ole tuommosta "nykimis ominaisuutta". Ei missään mallissa, mallivuodesta riippumatta.
Kaikki semmonen epämääräinen nopeuden vaihtelu yms kielii varmasti jostain ongelmasta. Sähköcruise tapauksessa täytyy kyllä myöntää etten siitä mitään tiedä. Mutta sen verran on tullut semmostakin ajettua, että pelaa just niinkuin kuuluu kun on kaikki kunnossa.
Nopeus saa vaihdella mielestäni jotain +- 2kmh maksimissaan, jos ei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole matkassa.
Liikutteleeko se sähköinen järjestelmä mitään ns mekaanisesti?
Jos, niin sieltä vois esimerkiksi lähteä katseleen. Tai sitten yrittää testata toimivaksi tiedettävällä elektroniikka boksilla.
..tai sitten Nordicin pojat on sössineet jotain![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Kaikki semmonen epämääräinen nopeuden vaihtelu yms kielii varmasti jostain ongelmasta. Sähköcruise tapauksessa täytyy kyllä myöntää etten siitä mitään tiedä. Mutta sen verran on tullut semmostakin ajettua, että pelaa just niinkuin kuuluu kun on kaikki kunnossa.
Nopeus saa vaihdella mielestäni jotain +- 2kmh maksimissaan, jos ei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole matkassa.
Liikutteleeko se sähköinen järjestelmä mitään ns mekaanisesti?
Jos, niin sieltä vois esimerkiksi lähteä katseleen. Tai sitten yrittää testata toimivaksi tiedettävällä elektroniikka boksilla.
..tai sitten Nordicin pojat on sössineet jotain
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Niin jos sen nykimisen oikein takapuolessa tuntee ja nopeusmittarissa huomaa, saattaa jotain vikaa tosiaa olla. Omassani nopeus pysyy (ja tuntuu) täysin samana, mutta tosiaan vain ahtoviisarissa on aivan pienenpientä heilumista.Marko A kirjoitti:Hei, äläs vielä luovuta. Ei Saabin cruisessa ole tuommosta "nykimis ominaisuutta". Ei missään mallissa, mallivuodesta riippumatta.
Kaikki semmonen epämääräinen nopeuden vaihtelu yms kielii varmasti jostain ongelmasta. Sähköcruise tapauksessa täytyy kyllä myöntää etten siitä mitään tiedä. Mutta sen verran on tullut semmostakin ajettua, että pelaa just niinkuin kuuluu kun on kaikki kunnossa.
Nopeus saa vaihdella mielestäni jotain +- 2kmh maksimissaan, jos ei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole matkassa.
Liikutteleeko se sähköinen järjestelmä mitään ns mekaanisesti?
Jos, niin sieltä vois esimerkiksi lähteä katseleen. Tai sitten yrittää testata toimivaksi tiedettävällä elektroniikka boksilla.
..tai sitten Nordicin pojat on sössineet jotain
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
Tänään testattua....Hesaan päin mennessä nopeus tasan 120km/h cruise päälle ja yllätys yllätys...ei heitellyt paineita ja nopeus pysyi ihan tasaisena. Mutta kotiin päin tullessa cruise taas päälle niin johan alkoi vauhti kiihtymään... muutaman kilsan matkalla 120----130km/h:ssa. Ahtopaineviisari liikkui keltasen rajalta aina puoleenväliin keltasta.Eli sen nykäisyn ainakin mun takapuoli tunsi ihan selvästi......Että silleen........
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, oikeassa olet.Jope kirjoitti:Huh, tätä on pakko itsekin testata.. Mulla on cruisessa aina virrat päällä.. Tosin 2.0t ei varmaan paljoa piristy, vaikka sen kääntäiskin pois.9-5T kirjoitti:Elikkä tonnarilla cruise tarvii sammuttaa risteyksiin tullessa.
Lisätty: ja ohitettaessa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Kyllä mun tonnari vetää paineet ihan tappiin aina pedaalin polkemista seuraten huolimatta siitä onko cruise-katkaisija on tai off asennossa. Kun cruisen pistää hakemaan nopeuden "muistista" niin silloin ottaa vain puolet paineista käyttöön vaikka muistiin olisi asetettu autobahn lukemat.
Mä epäilen että viritys + kierrosluvun oleminen max vääntöalueella aiheuttaa ton pumppaavan menon.
Mun auto meni vakiokunnossa ihan tasaisesti 120-130 cruisella, mut nopeuden hienosäätöä pystyi havainnoimaan kun asetti 140 cruiseen. Virin myötä 120 jälkeen on jo havaittavissa samaa kun aiemmin oli 140 vauhdissa, mut nyt 140 on jo tosi pumppaavaa. Eli kaasuläpän pienenkin liikkeen tuntee selvänä 1-2sec kiihdytyksenä ja sitä seuraavana moottorijarrutuksena.
Katso mikä kierrosluku sulla on 5.vaihteella kun "pumppaa" ja testaa 4.vaihteella samalla kierrosalueella. Ainakin mun autossa se tuntee nelosellakin mut ehkä vähän pienempänä pumppauksena. Oma johtopäätökseni on että nelosella vauhti lisääntyy/vähenee pienemmillä kaasuläpän liikkeillä joten ei ehdi nostamaan ahtoja. Sillä vääntömomentin kasvuhan se siellä persdynossa tuntuu.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mä epäilen että viritys + kierrosluvun oleminen max vääntöalueella aiheuttaa ton pumppaavan menon.
Mun auto meni vakiokunnossa ihan tasaisesti 120-130 cruisella, mut nopeuden hienosäätöä pystyi havainnoimaan kun asetti 140 cruiseen. Virin myötä 120 jälkeen on jo havaittavissa samaa kun aiemmin oli 140 vauhdissa, mut nyt 140 on jo tosi pumppaavaa. Eli kaasuläpän pienenkin liikkeen tuntee selvänä 1-2sec kiihdytyksenä ja sitä seuraavana moottorijarrutuksena.
Katso mikä kierrosluku sulla on 5.vaihteella kun "pumppaa" ja testaa 4.vaihteella samalla kierrosalueella. Ainakin mun autossa se tuntee nelosellakin mut ehkä vähän pienempänä pumppauksena. Oma johtopäätökseni on että nelosella vauhti lisääntyy/vähenee pienemmillä kaasuläpän liikkeillä joten ei ehdi nostamaan ahtoja. Sillä vääntömomentin kasvuhan se siellä persdynossa tuntuu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812