ostaakko vaiko ei ostaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

http://www.nettiauto.com/saab/9000/2948206
tuollasta autoo herra x tarjottelee vaihdossa.
miten on, en ole näihin 9tonnisiin perehtynyt millään tavalla. vaikuttaa myyjä hiukan hämärältä, kun ei mittarilukemaakaan voinut kertoa :?: autossa kuulema luistonesto? en ole kuullutkaan että näinkin vanhassa autossa moinen olisi, kyseinen hienous pitäisi korjata.. paha homma? :roll: ei kehtais ihan pommi autoa ostaa..

ajattelin kysyä täältä missä kyseiseen malliin on syvemmin perehdytty. kiitos vastauksista.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Ilmeisesti ainakin tekniikanvaihto, kun 2.3 turbo tuli vasta 1991. Luistonesto(TCS, sutimisenesto) otettu sitte samalla. Tuon ikäsissä sitä ei taida olla. Sitä nyt ei kannata korjata vaan poistaa käytöstä. Voi olla, että sitä ei ole osattu/saatu toimimaan. Mitä luokkaa sitten mahtaa olla muut asennukset.

ABS:it on sitte varmaan kans ja niiden pitää toimia. Kannattaa nyt varmaan selvittää onko auto ylipäätään muutoskatsastettu tekniikalle ja laillinen, onko jarruasiat ym. kunnossa tai mitä osia pitää vielä vaihtaa(että katsastus onnistuu ilman suurempia ongelmia). Joku viisaampi varmaan tietää näistä. Ilmeisesti auto ei ole kilvissä, tai kilvet pois kun jotain salattavaa. Ajettu varmaan paljon kun ei mittarilukemaa ilmoitettu ja jos kone vaihdettu niin ajatellaan ettei tarvi ilmoittaa sitä korilla ajettua määrää. Kannattaa muistaa, että kori ja alusta ei siitä parane, jos vaihdettu vähemmän ajettu kone.

Miksihän autosta ei voida kertoa yhtään enempää ilmoituksessa? Helpompaahan ne ois siihen laittaa, kuin selitellä, jotain jokaiselle kyselijälle. Itelläkin tulee helposti sellaisista ilmoituksista mieleen, että on jotain hämärää kun kuvaus on tuollainen, rekkarit peitetty jne.

Suuri osa vanhoista autoistahan on pommeja, varsinkin tuon ikäisistä, että sitä ei tiedä ennenkuin katsoo auton tarkkaan läpi.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ko. autosta on kovasti juttua täällä foorumillakin. Muutoinkin auto on tuttu tapaus jo jostain viime vuosituhannen loppupuolelta asti. Tekniikan vaihto tuo tosiaan on ja tällä hetkellä tcs tökkii. Uutta/vaihdettua osaa on tcs saanut paljon ja viimeinen siihen liittyvä tiedossa oleva vika on kuskin etu abs-anturi.

Autossa on kovasti projektia jäljellä, mutta todella paljon siihen on jo tehtykin. Kilometrejä on muista, mutta niistä löytyy tietoa pitkältä ajalta eli todellinen lukema on selvitettävissä. Toisaalta niin paljon on autoon vuosien varrella olleet pari omistaja jo tehneet ettei kilometreillä enää juurikaan ole merkitystä.

Alkuperäiseen kysymykseen minun mielipide: Jos jaksaa auton askarrella loppuun niin siitä saa varmasti erottuvan auton. Uskaltaa siis ostaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

tuota just luin netistä että 2,3turbo tuli myöhemmin mitä tänä myynti ilmoitus antaa ymmärtää. oletettavasti tehty jonkinlainen tekniikanvaihto operaatio, pitäis kuulema putkisto rakentaa uusiks kun kyseistä osaa ei ole?! 8O ei sillä etteikö rakentaa vois, mutta epäilyttää. ja sisusta on purettu kuulema atomeiksi.
tätäkään ilmoituksessa mainittua st-32 rek.nro. ei ole kirjoissa.
kyselin listan kysymyksiä.. vastaukset: auton historia, ei kertonut mitään. jo aiemmin mainittu mittarilukema, ei mitään. edellisistä katsastuksista ei mitään tietoa.
saa jäädä auto omistajalleen, hakusessa olisi toimintavarma käyttöauto missä sais kulkupuoltakin olla. pitää jatkaa etsimistä.

btw, tuo väri on melko mielenkiintonen tonnariin, ei ainakaan paha.. :)
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

"Tarkemmin s-postilla ja puhelimella"

Ei tainnu paljoa tarkentua vaikka kuin yritit. Autossahan ei välttämättä suurempaa vikaa ole, myyjässä taitaa olla senkin edestä jos ei kiinnosta mitään myytävästä laitteesta kertoa.
#3834
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

juu ei tarkentunu. tonnarin etsintä saa jatkua.. joku tuossa auto mallissa vetää, kun lähes kaikki jutut mitä on tonnarista lukenut, niin pelkkää ylistystä ovat olleet. onhan näissäkin tietysti vikansa mutta.. viimeisempänä yksi tuttu, kuka hankki v6 tonnarin. suu on messingillä nukkuessakin.. :D voi tosin johtua siitäkin että edellinen auto oli mitsubishi colt :lol: :lol: :lol:
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä siinä v6 tonnaristin hymy hyytyy, kun tulee nokkaremmin vaihto eteen ja jos ei itse rupea tekemään :D.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Jadi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 15:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja Jadi »

Njooh ainakin sut ois tunnistanu tuolla autollaku oisit vastaan tullut... eihän nää tonnarit nyt niin paskoja ole.. :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Coltti kirjoitti:Kyllä siinä v6 tonnaristin hymy hyytyy, kun tulee nokkaremmin vaihto eteen ja jos ei itse rupea tekemään :D.
PCS:n hinta-arvio 9-5:een oli n. 700€ hihnarempasta osineen, eli tuota luokkaa lienee myös tonniseen. En usko että halvemmalla saa muualta ilman suhteita (tuttu korjaamo tms).
Jakohihnan vaihdon lisäksi olisivat PCS:llä uusineet myös käyttölaitehihnan kiristimineen sekä tietty vesipumpun.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikössitä autoa voi käydä katsomassa ja koeajamassa, onko ne taidot jo unohtuneet? sitten määrittelee itelleen osaako kunnostaa vai jatkaakko tietokoneen näppylöiden painelua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

mestari kirjoitti:eikössitä autoa voi käydä katsomassa ja koeajamassa, onko ne taidot jo unohtuneet? sitten määrittelee itelleen osaako kunnostaa vai jatkaakko tietokoneen näppylöiden painelua
Jos auto on toisella puolen suomea niin ei sinne viiti koeajolle vaivautua jos myyjä ei vastaa edes kysymyksiin.
#3834
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

kallishan tuo tuntuu olevan.. nyt on tuossa nosturilla niinkin yksinkertasen asian vaihdossa kuin termostaatti. asentaja on aamusta asti vaihtanu eto osaa. pitää näköjään jakopää purkaa kokonaan pois..
vaikeeks on tehty vaihto, jos vaikka vertaa -02 v70 volvoon. noin 5min homma..

tuon tonnarin osalta olen kuopannut osto aikeet, ettei siitä nyt sotaa tule..
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

joo ei nyt sentään mitään v6-moottoria... vaikka v4 ennemmin... siinä ei tarvii jakopäätä purkaa muutakuin korjatakseen jakopään.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

turkkaki kirjoitti:joo ei nyt sentään mitään v6-moottoria... vaikka v4 ennemmin... siinä ei tarvii jakopäätä purkaa muutakuin korjatakseen jakopään.
Juu, se on paljon kivempi ajella tasapainoakseliston ketjupyörien muruset öljynkierrossa vilistäen ja kuunnella kolisevaa, rohisevaa ja kilisevää ketjua, kun vaihtaa 250€:n osapaketti 90000km välein ja naatiskella oikeasti muhevasta moottorisoundista ja letkeästä V6-väännöstä :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ostaakko vaiko ei ostaa?

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

Ihan tulee mieleen kun itse etsin autoa 5v sitten, katselin ihan kaiken merkkisiä autoja, en yksistään saabia. Nettiautossa oli silloin myynnissä vihreä 180000km ajettu -93 9000 aero 9500€ hintaan, katselin vaan että onpa jännät penkit, en ollut ennen moisia nähnytkään. Viikonloppuna lähdettiin sedän luokse nurmijärvelle ja lauantaina oli tarkoitus lähteä kiertämään autoliikkeitä ja sattui sitten yhdessä jobbariliikkeessä vihreä aerotonttu 11000€ ja sanoin et tämmönen oli myynnissä netissä ja saman verran ajettu. sen verran rupesi kiinnostamaan että lähdettiin koeajolle tammikuussa kehä3 kesärenkailla, joitten kuulin olevan alla vasta lenkin jälkeen ja että autossa ei ole edes talvirenkaita. Kysyin myyjältä onko auto jossain muualla ollut myynnissä, ei kuulemma ole kuin heillä

Jäi kaivelemaan mokoma auto ja takaisin sedälle päästyä netti auki ja katsomaan nettiin ja siellä se komeili sama kärry, soitin kaverille ja sanoi että siellä se liikkeen pihalla on, että se siitä myyjästä. kyseltyäni sain selville että tuotu saksasta puoli vuotta aiemmin ymmärtääkseni samaisen jobbarin toimesta. vähän noisu niskakarvat pystyyn kun auto tuotu saksasta jobbarin toimesta ja 150000km kohdalla puoli moottoria vaihdettu josta kyllä oli nippu natsikielisiä kuitteja jotka työkaverilla suomennettuna myöhemmin osottautuivat ihan saabin viralllisiksi ehkä.

Viikon päivät arvoin että ostetaanko vai jätetäänkö, myyjän tarinatkin kuullostivat sen verran uskomattomilta. ajattelinkin että otetaan riski ja pankin kautta puhelin kouraan ja myyjälle soitto että ostan auton jos hän käyttää sitä omaan piikkiin arvioinnissa setäni kanssa ja auto sai hyväksyvän tuomion katsastusasemalla muista kuin alla olevista kesärenkaista, onneksi sain sedän kautta tonnarin vanteet joissa vanhat kitkat ja pääsin ajamaan nurmijärveltä jyväskylään, vaikka 8v vuotta vanhat kitkat olivat mitä olivat.

Nyt auton 5v omistaneena ja mittarissa 280000 en ole ostosta katunut päivääkään, kuluvien osien lisäksi vaihdettu puhallinmoottori, etupyörän abs-anturi, valontestausrele ja puoli pakoputkea. 150000km kohdalla vaihdettua tasapainoketjua en ole vaihdattanut eikä ole mitenkään oireillutkaan eikä myöskään DI-boksi, joten halpoja on mielestäni kilometrit olleet. Ensimmäiseltä 50000km/2,5v otin tankkaukset ylös ja laskin kuukausittain kulutukset ja tuon ajan keskikulutus oli 9,1l jota en pidä huonona 225hv 1,5t painavalle autolle.
Autossa ei ole TCS ja muistipaikat molemmille penkeille jota ei ymmärtääkseni kaikissa ole
Vastaa Viestiin