pakkanen ja kannentiiviste

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

onko muuten paljonkin tekemistä pakkasella ja kannentiivisteen vuotamisella keskenään kun kone näkyy alkaneen tiputtelee vettä tiivisteen kohilta ei ollut aikasemmin mitään vuotoo ,neste on pakkasen kestävää 30 astetta ,varmaan näillä pakkasilla rupeaa ilmenemään muitakin vuotoja :?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Kaide »

No on sillä senverran tekemistä että alumiinikannen ja valurautalohkon kylmetessä oikeen kunnolla kasvaa myös niiden välinen "rako". Jos tiiviste vuotaa muutenkin tai kansipultit ovat löysällä niin tämä vuoto korostuu
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

onko muuten kansi vanhimmissakin autoissa alumiinia / olen kuullut jälkikiristyksestä kannenpulteille mitäs se tarkoittaa
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun pistät pakkasessa tulille, muista lämmityskäyttö.

Anna käydä muutama minuutti ja tauko, jotta lämmöt tasaantuvat ja käytä sitten taas muutaman minuutin verran.
Tee noita jaksoja muutama :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

en oo ikinä kuullukkaan moisesta lämmityksestä 8O
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Muistaakseni käyttöohjekirjassa (og9-3) sanottiin et kylmällä käynnistettäessä, (jos ei oo ollu lohkolämppäri käytössä) ennen liikkeelle lähtöä, olis hyvä käyttää konetta tyhjäkäynnillä 3 minuuttia.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Corvette C5
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja SonmH »

kannattaahan se käyttää tyhjäkäynnillä niin kauan ettei tarvitse raapata jäitä laseista.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Japso kirjoitti:Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Jos talvi pakkasilla kylmänä joutunu tulille tyrkkää, niin AINA muutama minuutti tyhjä käyntiä ennen liikkeelle lähtöä, turboki tykkää edes hieman lämmenneistä öljyistä vs kylmistä. Jokainen toki tekee niinku parhaaks näkee.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Japso »

Saabisti -77 kirjoitti:
Japso kirjoitti:Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Jos talvi pakkasilla kylmänä joutunu tulille tyrkkää, niin AINA muutama minuutti tyhjä käyntiä ennen liikkeelle lähtöä, turboki tykkää edes hieman lämmenneistä öljyistä vs kylmistä. Jokainen toki tekee niinku parhaaks näkee.
Ite oon ootellu maksimissaan sen aikaa, mitä menee lumia putsaillessa auton päältä, kun lähes aina on auto roikan päässä tunnin pari ennen pakkaskäynnistystä. Eipä siitä pidemmästä käytöstä lie haittaakaan ole, mutta edelleen olen sitä mieltä että hyvin hissukseen voi lähteä liikkeelle, niin ne öljyt lämpeää paljon nopeammin. Omista laitteista en ainakaan tähän mennessä ole saanut ahtimia tai muitakaan moottorin osia hajoamaan ennenaikaisesti ko. tyylillä.
Corvette C5
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

ruttunen kirjoitti:en oo ikinä kuullukkaan moisesta lämmityksestä 8O

Tuo ohje on mäntämoottorisille ilma-aluksille, tulipalopakkaseen.

Noin ei tule liian suuria lämpölaajenemiseroja.
No, kukin tekee tyylillään, kuten entinen naapurini, joka tuikkas pakkasella Turbo Luxin käyntiin, niin että moottori kolisi ( öljynkierto jäässä ).
Sanoin hänelle, että tuosta ei hyvää seuraa, tulee pian kalliiksi.
Keväällä naapurini esitteli uuden satku-turbonsa ja sanoi, kuunteles kuinka kauniisti käy :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Japso kirjoitti:
Saabisti -77 kirjoitti:
Japso kirjoitti:Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Jos talvi pakkasilla kylmänä joutunu tulille tyrkkää, niin AINA muutama minuutti tyhjä käyntiä ennen liikkeelle lähtöä, turboki tykkää edes hieman lämmenneistä öljyistä vs kylmistä. Jokainen toki tekee niinku parhaaks näkee.
Ite oon ootellu maksimissaan sen aikaa, mitä menee lumia putsaillessa auton päältä, kun lähes aina on auto roikan päässä tunnin pari ennen pakkaskäynnistystä. Eipä siitä pidemmästä käytöstä lie haittaakaan ole, mutta edelleen olen sitä mieltä että hyvin hissukseen voi lähteä liikkeelle, niin ne öljyt lämpeää paljon nopeammin. Omista laitteista en ainakaan tähän mennessä ole saanut ahtimia tai muitakaan moottorin osia hajoamaan ennenaikaisesti ko. tyylillä.
Siinäpä se muutama minuutti meneeki, ku lumia putsailee (ainaki viime päivien lumisateiden jälkeen) ja niinku aikasemmin kirjotin jokanen tekee tyylillään, ainoota oikeeta tapaa tuskin on, tuskin kukaan heti kylmänä alkaa kenkimään ku vierasta sikaa :wink:
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Saabisti -77 kirjoitti:
Siinäpä se muutama minuutti meneeki, ku lumia putsailee (ainaki viime päivien lumisateiden jälkeen) ja niinku aikasemmin kirjotin jokanen tekee tyylillään, ainoota oikeeta tapaa tuskin on, tuskin kukaan heti kylmänä alkaa kenkimään ku vierasta sikaa :wink:

Noinhan se menee, kun starttaa sähkönarun päästä :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja JuHem »

99:in manuaali vuodelta -78 kertoo seuraavaa: "tulee välttää mooottorin lämmittämistä joutokäynnillä. Lähtekää liikkeelle mahdollisimman pian öljynpaineen varoitusvalon sammuttua, jotta oikea käyntilämpötila saavutettaisiin nopeasti." Aikaisemmin varoitellaan kylmän koneen liiallisesta rasittamisesta. Suurinpiirtein samoin sanotaan myös -92 satkun manuaalissa, mutta ei jaksa hakea autosta. Eli ne ovat Japson kanssa samoilla linjoilla. Nykyöljyillä ei sentään tarvitse odotella varoitusvalon sammumista...

Töissä olevat uudemmat volkkarin dieselit ei edes lämpene -20 asteessa käyntilämpötilaan tyhjäkäynnillä, eli tuskin tuo ohje on mitenkään muuttunu uusien saabienkaan kohdalla, vaikka taatusti parempia lämpenemään ovat kuin transporterit.

Itsekin tosin annan hetken aikaa käydä tyhjäkäynnillä enkä aivan samantien lähde liikkeelle. og:n vaihteisto ainakin tuntuu pitävän siitä ja toimii aavistuksen paremmin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lisää off-tocippia kun kerta mieleen juolahti. Jossain varttuneemmissa Volvoissa(oisko ollut 240 turbo) käyttöohjekirjassa sanottiin ettei konetta saa käyttää lämpimäksi tyhjäkäynnillä vaan rauhallisella ajolla?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin