pakkanen ja kannentiiviste
pakkanen ja kannentiiviste
onko muuten paljonkin tekemistä pakkasella ja kannentiivisteen vuotamisella keskenään kun kone näkyy alkaneen tiputtelee vettä tiivisteen kohilta ei ollut aikasemmin mitään vuotoo ,neste on pakkasen kestävää 30 astetta ,varmaan näillä pakkasilla rupeaa ilmenemään muitakin vuotoja
Re: pakkanen ja kannentiiviste
No on sillä senverran tekemistä että alumiinikannen ja valurautalohkon kylmetessä oikeen kunnolla kasvaa myös niiden välinen "rako". Jos tiiviste vuotaa muutenkin tai kansipultit ovat löysällä niin tämä vuoto korostuu
Re: pakkanen ja kannentiiviste
onko muuten kansi vanhimmissakin autoissa alumiinia / olen kuullut jälkikiristyksestä kannenpulteille mitäs se tarkoittaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Kun pistät pakkasessa tulille, muista lämmityskäyttö.
Anna käydä muutama minuutti ja tauko, jotta lämmöt tasaantuvat ja käytä sitten taas muutaman minuutin verran.
Tee noita jaksoja muutama
Anna käydä muutama minuutti ja tauko, jotta lämmöt tasaantuvat ja käytä sitten taas muutaman minuutin verran.
Tee noita jaksoja muutama
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: pakkanen ja kannentiiviste
en oo ikinä kuullukkaan moisesta lämmityksestä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Muistaakseni käyttöohjekirjassa (og9-3) sanottiin et kylmällä käynnistettäessä, (jos ei oo ollu lohkolämppäri käytössä) ennen liikkeelle lähtöä, olis hyvä käyttää konetta tyhjäkäynnillä 3 minuuttia.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Corvette C5
Re: pakkanen ja kannentiiviste
kannattaahan se käyttää tyhjäkäynnillä niin kauan ettei tarvitse raapata jäitä laseista.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Jos talvi pakkasilla kylmänä joutunu tulille tyrkkää, niin AINA muutama minuutti tyhjä käyntiä ennen liikkeelle lähtöä, turboki tykkää edes hieman lämmenneistä öljyistä vs kylmistä. Jokainen toki tekee niinku parhaaks näkee.Japso kirjoitti:Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Ite oon ootellu maksimissaan sen aikaa, mitä menee lumia putsaillessa auton päältä, kun lähes aina on auto roikan päässä tunnin pari ennen pakkaskäynnistystä. Eipä siitä pidemmästä käytöstä lie haittaakaan ole, mutta edelleen olen sitä mieltä että hyvin hissukseen voi lähteä liikkeelle, niin ne öljyt lämpeää paljon nopeammin. Omista laitteista en ainakaan tähän mennessä ole saanut ahtimia tai muitakaan moottorin osia hajoamaan ennenaikaisesti ko. tyylillä.Saabisti -77 kirjoitti:Jos talvi pakkasilla kylmänä joutunu tulille tyrkkää, niin AINA muutama minuutti tyhjä käyntiä ennen liikkeelle lähtöä, turboki tykkää edes hieman lämmenneistä öljyistä vs kylmistä. Jokainen toki tekee niinku parhaaks näkee.Japso kirjoitti:Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Corvette C5
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: pakkanen ja kannentiiviste
ruttunen kirjoitti:en oo ikinä kuullukkaan moisesta lämmityksestä
Tuo ohje on mäntämoottorisille ilma-aluksille, tulipalopakkaseen.
Noin ei tule liian suuria lämpölaajenemiseroja.
No, kukin tekee tyylillään, kuten entinen naapurini, joka tuikkas pakkasella Turbo Luxin käyntiin, niin että moottori kolisi ( öljynkierto jäässä ).
Sanoin hänelle, että tuosta ei hyvää seuraa, tulee pian kalliiksi.
Keväällä naapurini esitteli uuden satku-turbonsa ja sanoi, kuunteles kuinka kauniisti käy
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Siinäpä se muutama minuutti meneeki, ku lumia putsailee (ainaki viime päivien lumisateiden jälkeen) ja niinku aikasemmin kirjotin jokanen tekee tyylillään, ainoota oikeeta tapaa tuskin on, tuskin kukaan heti kylmänä alkaa kenkimään ku vierasta sikaaJapso kirjoitti:Ite oon ootellu maksimissaan sen aikaa, mitä menee lumia putsaillessa auton päältä, kun lähes aina on auto roikan päässä tunnin pari ennen pakkaskäynnistystä. Eipä siitä pidemmästä käytöstä lie haittaakaan ole, mutta edelleen olen sitä mieltä että hyvin hissukseen voi lähteä liikkeelle, niin ne öljyt lämpeää paljon nopeammin. Omista laitteista en ainakaan tähän mennessä ole saanut ahtimia tai muitakaan moottorin osia hajoamaan ennenaikaisesti ko. tyylillä.Saabisti -77 kirjoitti:Jos talvi pakkasilla kylmänä joutunu tulille tyrkkää, niin AINA muutama minuutti tyhjä käyntiä ennen liikkeelle lähtöä, turboki tykkää edes hieman lämmenneistä öljyistä vs kylmistä. Jokainen toki tekee niinku parhaaks näkee.Japso kirjoitti:Kyllä järjellä jos tuota kylmäkäynnistystä miettii, niin heti vaan ajoon hissukseen ihan pintakaasulla, niin lämpenee paikat paljon nopeammin. Ite en kyl rupeis tyhjiksellä käyttelemään minuuttitolkulla.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Saabisti -77 kirjoitti:
Siinäpä se muutama minuutti meneeki, ku lumia putsailee (ainaki viime päivien lumisateiden jälkeen) ja niinku aikasemmin kirjotin jokanen tekee tyylillään, ainoota oikeeta tapaa tuskin on, tuskin kukaan heti kylmänä alkaa kenkimään ku vierasta sikaa
Noinhan se menee, kun starttaa sähkönarun päästä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: pakkanen ja kannentiiviste
99:in manuaali vuodelta -78 kertoo seuraavaa: "tulee välttää mooottorin lämmittämistä joutokäynnillä. Lähtekää liikkeelle mahdollisimman pian öljynpaineen varoitusvalon sammuttua, jotta oikea käyntilämpötila saavutettaisiin nopeasti." Aikaisemmin varoitellaan kylmän koneen liiallisesta rasittamisesta. Suurinpiirtein samoin sanotaan myös -92 satkun manuaalissa, mutta ei jaksa hakea autosta. Eli ne ovat Japson kanssa samoilla linjoilla. Nykyöljyillä ei sentään tarvitse odotella varoitusvalon sammumista...
Töissä olevat uudemmat volkkarin dieselit ei edes lämpene -20 asteessa käyntilämpötilaan tyhjäkäynnillä, eli tuskin tuo ohje on mitenkään muuttunu uusien saabienkaan kohdalla, vaikka taatusti parempia lämpenemään ovat kuin transporterit.
Itsekin tosin annan hetken aikaa käydä tyhjäkäynnillä enkä aivan samantien lähde liikkeelle. og:n vaihteisto ainakin tuntuu pitävän siitä ja toimii aavistuksen paremmin.
Töissä olevat uudemmat volkkarin dieselit ei edes lämpene -20 asteessa käyntilämpötilaan tyhjäkäynnillä, eli tuskin tuo ohje on mitenkään muuttunu uusien saabienkaan kohdalla, vaikka taatusti parempia lämpenemään ovat kuin transporterit.
Itsekin tosin annan hetken aikaa käydä tyhjäkäynnillä enkä aivan samantien lähde liikkeelle. og:n vaihteisto ainakin tuntuu pitävän siitä ja toimii aavistuksen paremmin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: pakkanen ja kannentiiviste
Lisää off-tocippia kun kerta mieleen juolahti. Jossain varttuneemmissa Volvoissa(oisko ollut 240 turbo) käyttöohjekirjassa sanottiin ettei konetta saa käyttää lämpimäksi tyhjäkäynnillä vaan rauhallisella ajolla?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower