Coltti kirjoitti:Toivottavasti ei ota renkaat kiinni kaariin jo pienissäkin töyssyissä. Mulla mahtuu 40mm madalluksella ja bilsteinin iskareilla just ja just pyöräkotelon sisällä oleva rengas pyörimään. Jos olisi enemmän ulkona, raapii ihan varmasti melkein kokoajan.
Kyllä se on totta, että tässä itse kaivan verta nenästä lähtökohtaisesti.
Toisaalta, jos saadaan pysymään renkaan nurkka samlla kohtaa ja vain vanne levenee, niin jotain mahdollisuuksia on olemassa.
Silloin rengas on "pyramidin" mallinen ja oleellista on, että kuinka syvälle jousto etenee. Harvoin joustaa vanteeseen saakka, mutta toki rengas koko ajan vaatii enemmän ja enemmän tilaa, mitä syvemmälle tässsä "pyramidirenkaassa" mennäään.
Koitan kaivaa kuvan meidän edellisestä Saabista kuvia 9-5 -99. Siinä oli takana 18"x9,5" ET32. Kun sitä katsoi, ei pitänyt mahdollisena, että jousto on mahdollinen ilman kosketusta, mutta oli kuitenkin ja Weitec/Bilstein alustalla muistaakseni -30 mm tai -40 mm. Vain hyvin harvoin täydellä lastilla ja pitkällä loivalla joustolla himan kävi muovilistaan. Terävissä pompuissa ei koskaan ja niissä Bilstein hoiti asiaa muutenkin todella mallikkaasti.
Toki erillisjousitus on tässä kohtaa helpompi. Tuossa V70:ssä vanne on myös 5 mm ulkona kylkilinja, mutta jouston edetessä pöränkulmat muuttuvat niin paljon, että n. 15 mm on renkaan nurkka jo syvemmällä melkin ääripäässä, siis jouston lopussa. Ja ei minkäänlaista kosketusta koskaan.
Katsastusmieskin sanoi, että "renkaan kylki on ulkona (myös renkaan vannesuoja n. 10 mm ulkona), mutta kulutspinta ei ole kuitenkaan milliäkään ulkona". Totesin, että "totta puhut". Lisäsi, että "jollakin toisella renkaan merkillä kulutspinta voi olla ulkona". Totesin, että "sekin on totta".
Katsastaja totesi, että "joutuu päästämään läpi", kun kulutspinta ei ole ulkona. Siinäkohtaa jo hiukan hymyilytti, kun totsein, että "näinhän se menee".
Koitan löytää kuvia siitä 9-5:sesta.