95E vai 98E
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 16:24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 95E vai 98E
Itellä tehtaan lastu 150hv->170hv 9-3 2001:ssa ja joskus aikanaan, kun Shell toi markkinoille tuon v-powerin, niin sitä sai joka tiistai samaan hintaan, kuin 95:ä. Silloin tuli kokeiltua luonnollisesti, että onko siitä mitään hyötyö, mutta mitään eroa en huomannut.
Sitä en sitten muista, että sattuiko samoihin aikoihin reissu pk-seudulta Rukalle ja takasin. Jokatapauksessa kulutuslukemat ihmetytti, kun päästiin takasin pk-seudulle. Neljän hengen kopla, kaikkien neljän tavarat viikoksi (takakontti täynnä ja pohjoiseen päin vielä kaupassa käynti, olutta ja silleen) ja suksiboxi katolla. Reissun jälkeen oli kulutuslukema 6.5 l/100 km:llä
En ole koskaan villeimmissä unissakaan voinut kuvitella noin pieniä kulutuksia. Tällä hetkellä näyttää pyörivän jossain 11 l /100 km:llä
Pitänee ehkäpä kokeilla tuota 98 tai v-poweria
Sori. tuli vähän pitkä viesti.
Sitä en sitten muista, että sattuiko samoihin aikoihin reissu pk-seudulta Rukalle ja takasin. Jokatapauksessa kulutuslukemat ihmetytti, kun päästiin takasin pk-seudulle. Neljän hengen kopla, kaikkien neljän tavarat viikoksi (takakontti täynnä ja pohjoiseen päin vielä kaupassa käynti, olutta ja silleen) ja suksiboxi katolla. Reissun jälkeen oli kulutuslukema 6.5 l/100 km:llä
En ole koskaan villeimmissä unissakaan voinut kuvitella noin pieniä kulutuksia. Tällä hetkellä näyttää pyörivän jossain 11 l /100 km:llä
Pitänee ehkäpä kokeilla tuota 98 tai v-poweria
Sori. tuli vähän pitkä viesti.
Mistään mitään tietämätön!!
Re: 95E vai 98E
Muistelen joskus lukeneeni sellaista, että bensan oktaaniluku laskee aika rajusti jos korkeaoktaaniseen ~yhtään sekoitetaan matalampioktaanista. Ts. haluttaessa luotettavasti vertailla V-powerin tai vaikka ihan vaan 98:n antamaa kulutusta 95E:n kulutukseen, pitäisi tankki ajaa tosi tyhjäksi (pumpun kannalta huono vaihtoehto) ennen uuden lajin tankkaamista, tai sitten koe-erä kutakin lajia pitäisi olla muutama tankillinen. Siis että 50 litraa V-poweria tavallaan pilaantuisi sillä että tankissa oli pohjalla 10 litraa 95:tä.
Saatan muistaa väärinkin.
Ainahan näissä vertailuissa lisäksi on ongelmana, ettei tule ajettua samanlaista matkaa samanlaisella nopeudella samanlaisissa olosuhteissa (lämpötila, tuuli, renkaat, ruuhkat, ohitukset, ilmastointi, kuorma).
Saatan muistaa väärinkin.
Ainahan näissä vertailuissa lisäksi on ongelmana, ettei tule ajettua samanlaista matkaa samanlaisella nopeudella samanlaisissa olosuhteissa (lämpötila, tuuli, renkaat, ruuhkat, ohitukset, ilmastointi, kuorma).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 95E vai 98E
Kappaleessa "Tärkeitä ajo-ohjeita, saab 9000 turbo", vousimallin 1991 käyttöohjekirja sattui ensimmäisenä käteen... Kerrotaan seuraavaa...
"Järjestelmä on optimoitu 97(RON) oktaanin polttoaineelle. Tätä tai suurempaa oktaanilukua käytettäessä saadaan täysi teho. APC-järjestelmän etuja on, että moottorissa voidaan käyttää oktaaniluvultaan pienempää vähintää 91 (RON) ja halvempaa polttoainetta tarvitsematta pelätä moottorin vaurioita. Moottori pystyy kuitenkin hetkellisesti antamaan saman tehon kuin 97 oktaanin bensiiniä käytettäessä. Yleisesti voidaan sanoa, että suuri oktaaniluku antaa parhaan suorituskyvyn, kun taas pieni oktaaniluku antaa pienet polttoainekustannukset."
En kyllä muista 91 vuoden polttoaineen hintoja joten vaikea päätellä tuon vuoden ekonomiaa. Oma kokemukseni on, että 98 olis ollut hitusen peinemmällä kulutuksella. Näin talvella en kyllä ole kaivannut täyttä tehoa kun ei nuo vetävät pyörät tahdo oikein pitää neula punaisella... Taidankin kokeilla taas 98 jota kesällä käytin näin talvella yleensä 95.
Ja kohtahan bensiini on ilmaista. Jos bensan hinta jatkaa laskuaan samaan tahtiin ei se vuoden kuluttua maksa enää mitään. 0,45€/l oli viidessä kuukaudessa pudonnut.
"Järjestelmä on optimoitu 97(RON) oktaanin polttoaineelle. Tätä tai suurempaa oktaanilukua käytettäessä saadaan täysi teho. APC-järjestelmän etuja on, että moottorissa voidaan käyttää oktaaniluvultaan pienempää vähintää 91 (RON) ja halvempaa polttoainetta tarvitsematta pelätä moottorin vaurioita. Moottori pystyy kuitenkin hetkellisesti antamaan saman tehon kuin 97 oktaanin bensiiniä käytettäessä. Yleisesti voidaan sanoa, että suuri oktaaniluku antaa parhaan suorituskyvyn, kun taas pieni oktaaniluku antaa pienet polttoainekustannukset."
En kyllä muista 91 vuoden polttoaineen hintoja joten vaikea päätellä tuon vuoden ekonomiaa. Oma kokemukseni on, että 98 olis ollut hitusen peinemmällä kulutuksella. Näin talvella en kyllä ole kaivannut täyttä tehoa kun ei nuo vetävät pyörät tahdo oikein pitää neula punaisella... Taidankin kokeilla taas 98 jota kesällä käytin näin talvella yleensä 95.
Ja kohtahan bensiini on ilmaista. Jos bensan hinta jatkaa laskuaan samaan tahtiin ei se vuoden kuluttua maksa enää mitään. 0,45€/l oli viidessä kuukaudessa pudonnut.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: 95E vai 98E
Bensahan alkaa olla jo pikkuhiljaa lähes ilmasta Alkaa saabit kohta tekemään kauppaa...
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: 95E vai 98E
Testasin V-Poweria neljän tankillisen verran ja lopputulos oli ~3,5-4,5dl vähemmän meni mitä kahdella vastaavalla neljän tankillisen "varvissa" 98-oktaanisella.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: 95E vai 98E
Obamaa eli tummaa presidenttiä ja tonnariin 98E/V-power.Henkka #2283 kirjoitti:Sama juttu. Se on myös suodatinkahvin kanssa, joko presidenttiä tai ei mitään.ASTech kirjoitti:En ole varmaan yli kymmeneen vuoteen tankannut 95:sta. Aina 98 tai 99.
Re: 95E vai 98E
Tonnarilla ojanut nyt kolme tankillista 98:a.
Eroa en vakiosoftalla ole havainnut, en persdynolla enkä keskikulutuksella.
Palataan lopputalveksi "halpaan" bensaan
Eroa en vakiosoftalla ole havainnut, en persdynolla enkä keskikulutuksella.
Palataan lopputalveksi "halpaan" bensaan
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: 95E vai 98E
Sama täällä, ei huomattavaa eroa
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: 95E vai 98E
Samaa havaittavissa myös täällä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 95E vai 98E
Ruiskusaban paluuputken alle jerrykanisteri. Kannullinen myyntiin ja taas Saba maksoi itsensäsiiseli kirjoitti:Bensahan alkaa olla jo pikkuhiljaa lähes ilmasta Alkaa saabit kohta tekemään kauppaa...
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: 95E vai 98E
Empä minäkään huomannut eroa 98 ja 95, kulutus sama ja samallai sutii.
Re: 95E vai 98E
Ymmärtääkö -91 9000 2.0 vaparin ruiskunohjaus oktaanimuutosta, vai onko sama ajella ysiviitosella?
EX: '91 9000 CC 2.0
Re: 95E vai 98E
Sama ajaa ysivitosella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 95E vai 98E
98 laitettu muuten vaan... jahka lyö lomaa/ lamaa taas niin menee 95. eroa ei huomaa kuin korvien välissä.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: 95E vai 98E
Vähänkään viritetymmässä laitteessa (joihin lukisin jo kaikki turbolliset laitteet) ei pitäis huhun mukaa käyttää 95 ollenkaan.. jo nakutuksen takia ja pilaa tulpat yms..
Tänään viimeksi oli puhetta plttoaineista niin tuli puhetta sellaisesta että 95oktaaninen lyijytön bensa sisältäisi 11% metanolia(vai etanolia en muista kumpaa). Tästä syystä sitä ei pitäisi varastoida 3kk kauempaa(ei säily), eikä käyttää moottoripyörissä, viritetyissä autoissa, ruohonleikkureissa, kelkoissa tai ylipäänsä missään 2tahti laitteissa.. Jos jollain parempaa tietoa niin vahvistakaas tämä "tieto". Nyt en muista syytä tähän miksi näin on.. mutta se on siis ilmeisesti lyijyn korvikkeena ja 98oktaanisessa käytetään muita aineita..
Itse olen ainakin tottunut aina tankaamaan 98 motukoihin ja ahdettuihin autoihin
Tänään viimeksi oli puhetta plttoaineista niin tuli puhetta sellaisesta että 95oktaaninen lyijytön bensa sisältäisi 11% metanolia(vai etanolia en muista kumpaa). Tästä syystä sitä ei pitäisi varastoida 3kk kauempaa(ei säily), eikä käyttää moottoripyörissä, viritetyissä autoissa, ruohonleikkureissa, kelkoissa tai ylipäänsä missään 2tahti laitteissa.. Jos jollain parempaa tietoa niin vahvistakaas tämä "tieto". Nyt en muista syytä tähän miksi näin on.. mutta se on siis ilmeisesti lyijyn korvikkeena ja 98oktaanisessa käytetään muita aineita..
Itse olen ainakin tottunut aina tankaamaan 98 motukoihin ja ahdettuihin autoihin
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)