95E vai 98E

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Laukkuapina
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 16:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Laukkuapina »

Itellä tehtaan lastu 150hv->170hv 9-3 2001:ssa ja joskus aikanaan, kun Shell toi markkinoille tuon v-powerin, niin sitä sai joka tiistai samaan hintaan, kuin 95:ä. Silloin tuli kokeiltua luonnollisesti, että onko siitä mitään hyötyö, mutta mitään eroa en huomannut.
Sitä en sitten muista, että sattuiko samoihin aikoihin reissu pk-seudulta Rukalle ja takasin. Jokatapauksessa kulutuslukemat ihmetytti, kun päästiin takasin pk-seudulle. Neljän hengen kopla, kaikkien neljän tavarat viikoksi (takakontti täynnä ja pohjoiseen päin vielä kaupassa käynti, olutta ja silleen) ja suksiboxi katolla. Reissun jälkeen oli kulutuslukema 6.5 l/100 km:llä

En ole koskaan villeimmissä unissakaan voinut kuvitella noin pieniä kulutuksia. Tällä hetkellä näyttää pyörivän jossain 11 l /100 km:llä

Pitänee ehkäpä kokeilla tuota 98 tai v-poweria

Sori. tuli vähän pitkä viesti.
Mistään mitään tietämätön!!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja jus »

Muistelen joskus lukeneeni sellaista, että bensan oktaaniluku laskee aika rajusti jos korkeaoktaaniseen ~yhtään sekoitetaan matalampioktaanista. Ts. haluttaessa luotettavasti vertailla V-powerin tai vaikka ihan vaan 98:n antamaa kulutusta 95E:n kulutukseen, pitäisi tankki ajaa tosi tyhjäksi (pumpun kannalta huono vaihtoehto) ennen uuden lajin tankkaamista, tai sitten koe-erä kutakin lajia pitäisi olla muutama tankillinen. Siis että 50 litraa V-poweria tavallaan pilaantuisi sillä että tankissa oli pohjalla 10 litraa 95:tä.

Saatan muistaa väärinkin.

Ainahan näissä vertailuissa lisäksi on ongelmana, ettei tule ajettua samanlaista matkaa samanlaisella nopeudella samanlaisissa olosuhteissa (lämpötila, tuuli, renkaat, ruuhkat, ohitukset, ilmastointi, kuorma).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kappaleessa "Tärkeitä ajo-ohjeita, saab 9000 turbo", vousimallin 1991 käyttöohjekirja sattui ensimmäisenä käteen... Kerrotaan seuraavaa...

"Järjestelmä on optimoitu 97(RON) oktaanin polttoaineelle. Tätä tai suurempaa oktaanilukua käytettäessä saadaan täysi teho. APC-järjestelmän etuja on, että moottorissa voidaan käyttää oktaaniluvultaan pienempää vähintää 91 (RON) ja halvempaa polttoainetta tarvitsematta pelätä moottorin vaurioita. Moottori pystyy kuitenkin hetkellisesti antamaan saman tehon kuin 97 oktaanin bensiiniä käytettäessä. Yleisesti voidaan sanoa, että suuri oktaaniluku antaa parhaan suorituskyvyn, kun taas pieni oktaaniluku antaa pienet polttoainekustannukset."

En kyllä muista 91 vuoden polttoaineen hintoja joten vaikea päätellä tuon vuoden ekonomiaa. Oma kokemukseni on, että 98 olis ollut hitusen peinemmällä kulutuksella. Näin talvella en kyllä ole kaivannut täyttä tehoa kun ei nuo vetävät pyörät tahdo oikein pitää neula punaisella... Taidankin kokeilla taas 98 jota kesällä käytin näin talvella yleensä 95.

Ja kohtahan bensiini on ilmaista. Jos bensan hinta jatkaa laskuaan samaan tahtiin ei se vuoden kuluttua maksa enää mitään. 0,45€/l oli viidessä kuukaudessa pudonnut.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Bensahan alkaa olla jo pikkuhiljaa lähes ilmasta ;) Alkaa saabit kohta tekemään kauppaa...
#3834
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Testasin V-Poweria neljän tankillisen verran ja lopputulos oli ~3,5-4,5dl vähemmän meni mitä kahdella vastaavalla neljän tankillisen "varvissa" 98-oktaanisella.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Henkka #2283 kirjoitti:
ASTech kirjoitti:En ole varmaan yli kymmeneen vuoteen tankannut 95:sta. Aina 98 tai 99.
Sama juttu. Se on myös suodatinkahvin kanssa, joko presidenttiä tai ei mitään.
Obamaa eli tummaa presidenttiä :) ja tonnariin 98E/V-power.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tonnarilla ojanut nyt kolme tankillista 98:a.

Eroa en vakiosoftalla ole havainnut, en persdynolla enkä keskikulutuksella.
Palataan lopputalveksi "halpaan" bensaan :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Sama täällä, ei huomattavaa eroa :|
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Samaa havaittavissa myös täällä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

siiseli kirjoitti:Bensahan alkaa olla jo pikkuhiljaa lähes ilmasta ;) Alkaa saabit kohta tekemään kauppaa...
:idea: Ruiskusaban paluuputken alle jerrykanisteri. Kannullinen myyntiin ja taas Saba maksoi itsensä :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Empä minäkään huomannut eroa 98 ja 95, kulutus sama ja samallai sutii.
boogieman
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 09:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Ymmärtääkö -91 9000 2.0 vaparin ruiskunohjaus oktaanimuutosta, vai onko sama ajella ysiviitosella?
EX: '91 9000 CC 2.0
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sama ajaa ysivitosella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Oze »

98 laitettu muuten vaan... jahka lyö lomaa/ lamaa taas niin menee 95. eroa ei huomaa kuin korvien välissä. :lol:
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Re: 95E vai 98E

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Vähänkään viritetymmässä laitteessa (joihin lukisin jo kaikki turbolliset laitteet) ei pitäis huhun mukaa käyttää 95 ollenkaan.. jo nakutuksen takia ja pilaa tulpat yms..

Tänään viimeksi oli puhetta plttoaineista niin tuli puhetta sellaisesta että 95oktaaninen lyijytön bensa sisältäisi 11% metanolia(vai etanolia en muista kumpaa). Tästä syystä sitä ei pitäisi varastoida 3kk kauempaa(ei säily), eikä käyttää moottoripyörissä, viritetyissä autoissa, ruohonleikkureissa, kelkoissa tai ylipäänsä missään 2tahti laitteissa.. Jos jollain parempaa tietoa niin vahvistakaas tämä "tieto". Nyt en muista syytä tähän miksi näin on.. mutta se on siis ilmeisesti lyijyn korvikkeena ja 98oktaanisessa käytetään muita aineita..

Itse olen ainakin tottunut aina tankaamaan 98 motukoihin ja ahdettuihin autoihin
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
Vastaa Viestiin