Tonnarin koneesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Tere!
Elikkäs onko turbossa ja vaparissa sama kone :?:

Täks :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Myöskään turbossa ja turbossa ei ole sama kone, esimerkiksi vuosimallista riippuen.
Eli jos ihan vähän tarkentelisit kysymystäsi (mitkä vuosimallit, mikä "projekti" mielessä jne).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Kiitti, muule riitti toi tieto et turbo ja vapari on erikoneita, eli vaparikonetta ei voi turbottaa...vai voiko?
Kyseessä oli -92 cs 2.3T.

Onko turboissa eroja eli käviskö Volvo 940 garretti suappiin? Ku mulla olis yks jemmassa.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja jmt »

vahajub kirjoitti:Kiitti, muule riitti toi tieto et turbo ja vapari on erikoneita, eli vaparikonetta ei voi turbottaa...vai voiko?
Kyseessä oli -92 cs 2.3T.
Siis hä?!?!? Aioit turbottaa tuota?
Ootko kattonut konepellin alle, kyllä tuolla konehuoneessa pitäisi jo turbo olla. Ja vielä korkeapaineinen, jos on isolla T:llä 8O
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja vahajub »

NOH NOH :twisted:
Lähinnä tarkoitin jos vaihtokonetta on hommailemassa, ja jos sattuu saamaan vähänajetun vaparin edullisemmin kuin turbokoneen, niin voiko sitten sen turbon laittaa sinne :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

vahajub kirjoitti:NOH NOH :twisted:
Lähinnä tarkoitin jos vaihtokonetta on hommailemassa, ja jos sattuu saamaan vähänajetun vaparin edullisemmin kuin turbokoneen, niin voiko sitten sen turbon laittaa sinne :wink:
Jos hommaat 2.3i (90-93), niin lohko, kampiakseli ja kiertokanget ovat samoja, mutta männät ovat erilaiset. Mäntiä saa vielä toistaiseksi n.180€ hintaan. Muutenkaan n.pitkälohkoa ei kannata laittaa käymättä sitä läpi (sama koskee kyllä kaikkia koneita :mrgreen: )
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos nyt oikein ymmärsin, niin topikin aloittajalla on moottorivammainen tonnari CS 2.3T, vuosimallia 1992. Helpoimmalla pääsee kun pistää auton osiksi ja raato paaliin. Sitten autokaupoille hakemaan tuoreempaa tilalle.
Taitaa aika kiven alla olla noi ylimääräiset 2.3T pitkälohkomoottorit, siis ehjät semmoiset :)
Toinen vaihtoehto on tehdä koneremppa, jos ei ole ihan romuksi mennyt vanha lohko/kampura.
Mutta näitä on hirmu kiva spekuloida kun ei paljoa tilanteesta tunnu tietoa heruvan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

En tiedä paljoa näistä asiasta, mutta olen ymmärtänyt, että ei kannata alkaa värkkäämään turboa vapariin. Hommaa jostakin ehyt turbokone ja laita se sinne, jos tuo yllä mainittu moottoriremontti ei kannata.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Ei oo mitään kone vikaa, kyselin vaan uteliaisuuttani, kun ei ole oikein kokemusta tonnarin koneista, kilsoja on rapiat 300tkm. ja vissiin rapisee koneessa joku tasapaino akseliketjuhärpäke minkä vois heittää kuusen....tuun, muuten pelittää ihan hyvin, mut joku ei nappaa 9000:sessa, toverilta ostin käyttö autox ja on vaikka mitä vermettä...mut ei vissiin oo mun juttu, pihassa on mulla 90(i), ja kun töistä kun tulee, niin mieli piristyy kun näkee 90:seni, siin on jotain, :) jos muuten jotain tympii 900og, niin voin vaihtaa sen 9000:seeni :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Käykö lyhytlohkoissa 2.3i (vm.95) kiertokanget 2.3 turboon (vm.97)? Aeroon tarviis ja ois sarja joutavana...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarin koneesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

j0ne kirjoitti:Käykö lyhytlohkoissa 2.3i (vm.95) kiertokanget 2.3 turboon (vm.97)? Aeroon tarviis ja ois sarja joutavana...
Ei käy. Sopivat lyhytlohko 2.0t.

Autoosi käy seuraavat kiertokanget tonnareista.
-2.3i 90-93 (pitkälohko)
-2.3t 90-93 (pitkälohko)
-2.3t 94->
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin