Eli autona allekirjoituksen -89 tonnikala. Autoa alkoi vaivaamaan ahtojen poissaolo ja paria päivää myöhemmin auton totaali puutuminen, meni n. minuutti että oli 80 vauhtia . Noh aloin tutkimaan autoa ahtoputkiston poistolla ja huomasin jo ilmamäärämittarin ja turbon välisessä putkessa jäätä n. 3cm matkalla paksuimmalta kohdalta sentin paksuisesti.. Välijäähdyttimeltä turbolle menevän putken sain tappelemalla irti ja sisältä paljastui jääpuikko! Välijäähdyttimestä tuli sulattelemalla ja kopistelemalla pois pari kpl bypass-venttiilin kokoisia jääpaloja! Onneksi ei koneeseen asti päässyt vettä tai jäätä, olisi saattanut käydä kampuralle pahasti..
Enpä ole kuullut , mutta sama pelko mullakin oli kun kyselin välkkärin laittamista ensimmäiseksi joku viikko sitten. Onko sulla IC keskimmäisenä?
Tänne etelään ,kun vihdoinkin tullut pakkasia ja ajan alle 10 km:n matkoja , niin oon ajatellut laittaa keulaan pahvin . 70-luvulla maskeja käytettiin yleisesti , mutta sitten jotkut merkit kielsi sellaisen kokonaan. En tiedä miten Saban kanssa on , mutta ei se voi kuumentuakaan alle kutosen matkoilla , vaikka maskin peittäisi. Ajojen väli on mulla vähintäin 8 tuntia. Olis varmaankin tervettä , että kone saavuttais edes kerran talvessa normaalin käyntilämpötilan.
täälläkin kiinakuulerin lähtö puoliks jäässä ja 3tuuman silikonimutka aivan täysin jäässä... välijäähdyttimen laitoin pesukoneeseen +80asteeseen kun ahtoputkistoja rakentelin uusiks... Vakiosuodatin vakiokotelossa josta on se ilmanottokaula katkastu
Työautossa (isojen poikien Saab) tapahtui noin keskellä valtatietä, alamäkeen 50-60kmh kaasu pohjassa ja paineita oli sen 2/10 tolppaa. Näin sitä joku selitteli että tarpeeks tiivis ilma jäätyy kun on tarpeeks kauan ollu kovassa pakkasessa. Se oli kiva kokemus uudelta autolta, nyttemmin pahvi keulilla.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Tuli kasattua auto takaisin ja löytyi kadonneet ahdotkin . Onneksi ei hajonnut mitään tärkeää.. Pari kumimutkaa vaihdoin uudempiin kun vanhat olivat jo perstautuneet ja uudet heavyduty kiristinpannat tietysti vanhojen tilalle.
Sain uuden kumihaitarin ilmamäärämittarin ja turbon väliin, mutta bypass-venttiilin lähtö olikin toisessa päässä kumia. Piti säveltää OG900 vanhasta vesiletkusta pitempi pätkä tolle bypassille. Tuntui silti toimivalta ratkaisulta..
Mitäs nyt, pitääkö tolle asialle oikeasti tonnareissa jotakin tehdä? Ei keulaa ainakaan viitsisi peittää.
Reikiäkään kai voi porailla, jottei ahdot suhahda siitä pihalle
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Itse asiassa joo, tai no...
Itse olen irrottanut maskin, kietonut pari kierrosta elmukelmua ja maski takaisin paikoilleen, täysin huomaamaton viritys. Toiveena siis moottorilämmön nopeampi nousu. En ole varma lainkaan kuinka paljon toimenpide oikeastaan vaikuttaa itse asiaan. Toimenpiteellä suojataan ehkä enemmän syyläriä ja jos termari toimii(!) niin…? Mietin vielä, että ehkä sillä kuitenkin saadaan veden lämpö yli termarin avautumislämmön => lisää lämpöä tupaan??
Muistelisin, että siellä etuhelmassa aika voimakkaat siivekkeet, ohjaamassa ilmaa moottoritilaan lohkon huuhtelemiseen, eli vaikka nokka tukossa niin lohko silti puhalluksessa?
Mutta tohon coolerin toimintaan asia varmasti vaikuttaa jotenkin, oli sitten tarpeen tai ei.
Muistuupa tuolta varhaisnuoruudesta, ajalta ennen Saab, sellainenkin tapaus, jossa silloinen uljas autoni Datsun 100A () sopivan kostealla kelillä alkoi kaasuläppä takerrella ajon aikana. Lyhyen seisotuksen jälkeen auto pelasi taas.
Aavistukseni saivat vahvistuksen kun kerran sitten avasin ilmanputsarin kannen nopeasti. Kaasarin kurkku komeasti paksussa valkoisessa jääkerrostumassa. Asensin puuttuneen imuilman esilämmityksen putken paikoilleen ja pulma katosi.
kyseinen cuulerin jäätymisvika löytyy uusista välijäähytetyistä toyota hiluxeista. välijäähyttimeen tuleviin huohottimiin kertyy jäätä jä menee putkea pitkin turpoon