tonnari purkaa akun
tonnari purkaa akun
Eli semmosta että tuo 9000 aeron akku oli menny viimme yönä tyhjäksi muutaman kerran ennenkin se on purkanut sen jos auto on seissy useamman päivän tai noin viikon. Akku on viime kesän ostettu eli aka uus. Mistähän tuota viikaa rupeais etsimään?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tonnari purkaa akun
Jos autossa on ilmastointi niin....
Eihän kompressorin hihnapyörän käämi saa jännitettä koko ajan..?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... urkaa+akun+
Eihän kompressorin hihnapyörän käämi saa jännitettä koko ajan..?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... urkaa+akun+
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tonnari purkaa akun
Minulla menee myös noin viikossa akku huonoon kuntoon näillä pakkasilla. Virrankulutus on luokkaa 100 mA, johtuen varashalyttimestä, radion muistista ja DCC:n lohkolämmittimen ohjausreleestä, joka vetää jatkuvasti ( Olen jälkikäteen asentanut näihin DCC:n SCC:n tilalle )
Eli virrankulutus vuorokaudessa 2,5A, kymmenessä päivässä 25A. Näillä pakkasilla vetää mielestäni jo kohtuullisen hyväkuntoisen akunkin kuivaksi.
Eli en seisota autoa kolmea päivää pidempään...
Eli virrankulutus vuorokaudessa 2,5A, kymmenessä päivässä 25A. Näillä pakkasilla vetää mielestäni jo kohtuullisen hyväkuntoisen akunkin kuivaksi.
Eli en seisota autoa kolmea päivää pidempään...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: tonnari purkaa akun
Joo, mullakin on ollut Aerossa mystistä virrankatoamista talvisin niin kauan kuin tuo auto on mulla ollut (8 vuotta). Kahden vuoden välein on pitänyt akku vaihtaa, yksi akku kesti vain vuoden. Alkutalvesta käytössä oli reilun vuoden ikäinen Banner. Tämmösillä pakkasilla auto jos seisoi kolme päivää, niin eipä enää startannut. Vaihdoin sit Bannerin tilalle veneessä olleen Vartan. Siinä sentään on virta riittänyt parhaimmillaan viiden päivän seisokin ajaksi
Se on jo hyvin. Mutta mulla lienee suurin syy ongelmiin se, että ajelen yleensä vain lyhyitä pätkiä, työmatkaa kun on noin 4 km. Eipä siinä akku ehdi riittävästi latautua, kun takalasin- ja penkilämmittimet sihisee täpöllä jne.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: tonnari purkaa akun
Onkos DCC:n lämmitysohjaus vähän turhaan asennettuna, jos pidät releen aina päällä?pevi kirjoitti:ja DCC:n lohkolämmittimen ohjausreleestä, joka vetää jatkuvasti.
Mielessä on käynyt rakentaa auton ulkopuolelle nappi, jolla saisi lämmityksen alkamaan heti, ja loppumaan kun käynnistetään. Tai vaikka toinen pistoke keulaan pakkolämmitykselle, ja toinen DCC-ajastetulle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: tonnari purkaa akun
DCC systeemi oli aikoinaan tarpeellinen, kun vaimon töissä oli tolpalla jatkuva syöttö ja työnantajan ukaasi oli, että autoa ei saanut pitää jatkuvasti tolpassa virtaa kuluttamassa. Muut köpöttivät sitten kahden maissa kytkemään autoaan, mutta ei meidän rouva.jus kirjoitti:Onkos DCC:n lämmitysohjaus vähän turhaan asennettuna, jos pidät releen aina päällä?pevi kirjoitti:ja DCC:n lohkolämmittimen ohjausreleestä, joka vetää jatkuvasti.
Mielessä on käynyt rakentaa auton ulkopuolelle nappi, jolla saisi lämmityksen alkamaan heti, ja loppumaan kun käynnistetään. Tai vaikka toinen pistoke keulaan pakkolämmitykselle, ja toinen DCC-ajastetulle.
Mitenkä olisi vanha kännykän raato, jotta sitten ohjaisit omalla kännykällä kytkemään lämmitys päälle. Tähän tarkoitukseen löytänee rakennussarjoja/kytkentöjä netistä kohtuullisen helpostikin. Se olisi tätä päivää.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: tonnari purkaa akun
Menee jo ohi alkuperäisen keskustelun otsikon - ei se tolppajohto kiinni autoon silti kännykkäohjauksella hyppää. Ja jos johtoa opettelisi pitämään aina kiinni autossa, lisääntyisi riski lähteä johtoa irrottamatta silloin kun lämmitys ei ole päällä eikä sisälämppärin ääni muistuta johdosta. Pitäisi laittaa puskurin rasian läppään mikrokytkin ja summeri soimaan jos starttaa johto kiinnipevi kirjoitti:Mitenkä olisi vanha kännykän raato, jotta sitten ohjaisit omalla kännykällä kytkemään lämmitys päälle.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Meillä vain toisen tontun DCC ohjaa lämmitystä. Sen hälyttimen kaukosäätimen kakkosnappikin olisi vapaana ohjaamaan lämmitystä, joten mitään kännykkävirityksiä ei tarvittaisi. Vaimo tykkää enemmän toisesta tontusta jossa DCC ei ohjaa.
Eiköhän tämänkin talven lämmittelyt kohta ole jo lämmitelty.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: tonnari purkaa akun
Sit kun seuraavan kerran alan käyttöautoa roikottelemaan, nykäisen kuistinseinään pistorasian, jota ohjataan sisältä käsin kellon ja ehkä termostaatin voimin. Tietenkin mukaan myös ohituskytkin, että kellossa olevan auton saa lämpiämään "nyt" kytkintä nappaamalla ulos astumatta.jus kirjoitti:Mielessä on käynyt rakentaa auton ulkopuolelle nappi, jolla saisi lämmityksen alkamaan heti, ja loppumaan kun käynnistetään. Tai vaikka toinen pistoke keulaan pakkolämmitykselle, ja toinen DCC-ajastetulle.
Tää on ehditty pohtia jo valmiiksi olympiavolkkariaikakautena, koskaan vaan jaksanu rakentaa kun ei niitä jaksanu roikottaa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: tonnari purkaa akun
Omassa tontussa oli peräkontin valon katkaisija hapettunut ja se tyhjensi akun kesälläkin jo reilun viikon seisonnalla. Vika oli jo ostaessa ja ilmeni pari päivää kaupanteon jälkeen. Myyjäliike käytti kotteron autosähköasentajalla ja vika paikallistui vuotomittauksella.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Re: tonnari purkaa akun
kannattaa nyt kuitenkin mitata se virrankulutus, ja lataus ihan mittarilla, ennenkuin alkaa koko autoa osa kerrallaan purkamaan.
itelläni ainakin tonnari tuhoaa akun korkeintaan parissa vuodessa, ja sen kanssa olen oppinut elämään.. sitä en tiedä johtuuko huonosta latauksesta vai mistä. näin on kuitenkin käynyt. juuri vaihdoin uuden akun, ja latauksensäätimen. toivottavasti taas pari vuotta menee.
itelläni ainakin tonnari tuhoaa akun korkeintaan parissa vuodessa, ja sen kanssa olen oppinut elämään.. sitä en tiedä johtuuko huonosta latauksesta vai mistä. näin on kuitenkin käynyt. juuri vaihdoin uuden akun, ja latauksensäätimen. toivottavasti taas pari vuotta menee.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: tonnari purkaa akun
Tätä päivää olisi myöskin kun kehittelisi ainakin kotipihalle induktiojärjestelmän auton lämmitykseen.pevi kirjoitti:Mitenkä olisi vanha kännykän raato, jotta sitten ohjaisit omalla kännykällä kytkemään lämmitys päälle. Tähän tarkoitukseen löytänee rakennussarjoja/kytkentöjä netistä kohtuullisen helpostikin. Se olisi tätä päivää.
Teoriassa riittäisi sopiva kela pihalle auton paikan alle ja toinen kela autoon, eli 1:1 muuntaja. Käytännön ongelmana on että kelojen pitäis olla riittävän lähellä toisiaan...
Re: tonnari purkaa akun
hmm...
eilispäivän ratkaisu olisikin sitten yksinkertaisempi. lämmitetty kohta pihaan, auton alle, tai sitten vielä parempi.. maasta nouseva moottorinlämmitin. todellisuudessahan olisi jopa parempi lämmittää moottoria sen alta, jolloin öljy lämpiäisi, ja hukkalämpö lämmittäisi muuta moottoria öljyn yläpuolella. pieni miinus niiden autojen kohdalla, joissa moottorin alla on suojalevy... se kun yleensä nykyään on muovia.. ikävä katku![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
eilispäivän ratkaisu olisikin sitten yksinkertaisempi. lämmitetty kohta pihaan, auton alle, tai sitten vielä parempi.. maasta nouseva moottorinlämmitin. todellisuudessahan olisi jopa parempi lämmittää moottoria sen alta, jolloin öljy lämpiäisi, ja hukkalämpö lämmittäisi muuta moottoria öljyn yläpuolella. pieni miinus niiden autojen kohdalla, joissa moottorin alla on suojalevy... se kun yleensä nykyään on muovia.. ikävä katku
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: tonnari purkaa akun
Ja kun olisi sopiva lämmitys pihassa laajemmalla alueella ei tarvisi tehdä niin paljoa lumitöitä...