tyhjäkäynnin oikkuilu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

tyhjäkäynnin oikkuilu

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

eli oire on seuraavanlainen: kun käynnistän 9000seni (-89 2.0T DI)
se käy noin 3min. ihan normaalisti, mutta sen jälkeen kierrokset soutaa 500 ja 1500 kiekan välillä kunnes moottori on saavuttanut oikean lämpötilansa ja käy sen jälkeen normaalisti.

alipainevuotoon en jaksa uskoa sillä se käy kuiteski lämpimänä oikein.
jos vika olisi jumivassa lisäilmaventtiilissä niin millä toimenpiteillä sen saisi toimintakuntoon? maksaa nimittäin aika paljon.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No mun autossa oli vähän samanlainen vika silloin kun se oli tukkoinen (ei oo enää ollut pariin päivään 8) ). Mietin, että vika on varmaan tyhjäkäyntiventtiilissä, joka on likainen, että se pitäisi joko pestä, ja jos se ei auta, niin sitten ostaa uusi.

Kysyin piruuttani tyhjäkäyntiventtilin hintaa: 188 euroa. Eipä paljoa naurattanut sen jälkeen :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko OG900i16V:ssä em. tyhjäkäyntimoottoria?

Pitää tyhjäkäyntiä välissä normaalia korkeampana, eli välillä käy normaalia tyhjäkäyntiä ja välillä nostaa parin viisarin verran yli tonnin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

dimebak kirjoitti:Onko OG900i16V:ssä em. tyhjäkäyntimoottoria?
No ainakin vuoden -91 900i16V:ssä on. Itseäni ihmetyttää lähinnä se, että välillä - etenkin kylmällä ja/tai kostealla kelillä - kierrokset saattaa jäädä hyvinkin korkeiksi ennen kuin kone lämpiää. Joskus ne saa tipahtamaan napauttamalla nopeasti kaasua, joskus ei.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Kyllä siellä on ja se on jopa samanlainen kuin (vanhemmassa) tonnarissa.
Tota sitten. Itse olen enemmän ruuvaillut omaa 99:iä, meinaan siis kaasutinta. Mistäpäin konehuonetta tuota tyhjäkäyntimoottoria pitäisi lähteä etsimään, ettei olisi ihan sooloilun näköistä tuo osan etsiminen :? ? On meinaan vielä noiden ruiskujen tekniikkatuntemus hiukan hakusessa :( .
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Oma saabini 9000T16 -89 on samaa oireilua!
Tyhjäkäynti venttiilin putsaus ei ole auttanut.
Liekkö normaalia kun pitää sitä mötikkää kädessä ja heiluttelee sitä niin luisti vai mikä nyt onkaan niin saa liikuteltua pienellä liikkeellä edestakaisin??
Auton käynnistää joko kylmänä tai kuumana niin käy n. 1-2min normaalisti ja sitten alkaa nostaa kierroksia n. 1400-1500rpm.
Se on aika kallis ostaa uusi tyhkäynti venttiili, että mitä vielä voisi tehdä asialle??
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

joo mää putsailin omaa lisäilmaventtiiliä, mutta ei auttanut. en usko sen oikuttelun johtuvan liasta sillä luisti liikkuu helposti.
tässä vähä englannin kielistä matskua vianetsintään:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
http://www.900aero.com/
kyllä nuita lisäilmaventtiilejä luulis saavan edullisesti purkusaappeista..
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Toisaalta motonetti muistaakseni myi sitä venttiiliä ja hinta oli n. 140-160e (kaveri sanoi).
Otan pienen riskin ja ostan varmaankin uuden!
Sit on ainakin se uus ja toimiva!
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Morjens!

Omassani vaelteli myös tyhjäkäynti ja paheni ajan kuluessa. Putsasin ja öljysin tyhjäkäyntiventtiilin, tuloksitta. Meni aikaa ja tuli kansipahvin vaihdon aika. Oli aika finaalissa. Ei ihme, että oli nykimistä ja huono tyhjäkäynti. Nyt kun on uusi kansipahvi niin sekä nykiminen että tyhjäkäynnin vaeltelu loppu siihen. Kannattaa tsekata myös tuo kansipahvi.
JanMac
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 11:20
Paikkakunta: Kaustinen

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanMac »

Omastani (aikoinaan) kanssa hävisi tyhjakäynti (Muistin juuri "mimmi" :lol: ) ja täältä saamieni ohjeiden mukaan CRCtä peliin ja homma hoitui sillä.
Venttiili on tonnarissa imusarjan alla, aluksi näytti siltä ettei ikinä tuonne pääse, mutta muutaman letkun irroituksen jälkeen sain kuin sainkin mötikän käteen. Isokätisten on vaikeampaa...
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Voiko by-passille tuleva letku (tai sen letkun huono kunto) aiheuttaa, että tyhjäkäynti on joskus n.500rpm eli sammuu kylmänä tai sitten tyhjäkäynti on jopa 2100rpm tai hyppii sekunnin välein n. 600 - 1500rpm.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
liki
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 10:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liki »

Omassa 2,3i:ssä myös tyhjäkäynti oireilee seuraavasti:

- Kierrokset nousevat usein korkeammalle, n. 1200-1400rpm mutta käy kuitenkin tasaisesti
- Toisinaan harvemmin moottori nikottelee pahasti, kierrokset saattavat käydä 500rpm alapuolella ja sammuminenkin on lähellä.

Lisäksi jäähdytysvettä katoaa pikkuhiljaa, Torekilla eivät ulkoista vuotoa löytäneet joten tässä vähän epäilyttää kannentiivisteen kunto, mutta voisi tuota tyhjäkäyntiventtiilin kuntoa ensin tarkistaa.
Vastaa Viestiin