tonnari purkaa akun

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Eli semmosta että tuo 9000 aeron akku oli menny viimme yönä tyhjäksi muutaman kerran ennenkin se on purkanut sen jos auto on seissy useamman päivän tai noin viikon. Akku on viime kesän ostettu eli aka uus. Mistähän tuota viikaa rupeais etsimään?
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos autossa on ilmastointi niin....
Eihän kompressorin hihnapyörän käämi saa jännitettä koko ajan..?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... urkaa+akun+
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulla menee myös noin viikossa akku huonoon kuntoon näillä pakkasilla. Virrankulutus on luokkaa 100 mA, johtuen varashalyttimestä, radion muistista ja DCC:n lohkolämmittimen ohjausreleestä, joka vetää jatkuvasti ( Olen jälkikäteen asentanut näihin DCC:n SCC:n tilalle )

Eli virrankulutus vuorokaudessa 2,5A, kymmenessä päivässä 25A. Näillä pakkasilla vetää mielestäni jo kohtuullisen hyväkuntoisen akunkin kuivaksi.
Eli en seisota autoa kolmea päivää pidempään...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Joo, mullakin on ollut Aerossa mystistä virrankatoamista talvisin niin kauan kuin tuo auto on mulla ollut (8 vuotta). Kahden vuoden välein on pitänyt akku vaihtaa, yksi akku kesti vain vuoden. Alkutalvesta käytössä oli reilun vuoden ikäinen Banner. Tämmösillä pakkasilla auto jos seisoi kolme päivää, niin eipä enää startannut. Vaihdoin sit Bannerin tilalle veneessä olleen Vartan. Siinä sentään on virta riittänyt parhaimmillaan viiden päivän seisokin ajaksi :) Se on jo hyvin. Mutta mulla lienee suurin syy ongelmiin se, että ajelen yleensä vain lyhyitä pätkiä, työmatkaa kun on noin 4 km. Eipä siinä akku ehdi riittävästi latautua, kun takalasin- ja penkilämmittimet sihisee täpöllä jne.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:ja DCC:n lohkolämmittimen ohjausreleestä, joka vetää jatkuvasti.
Onkos DCC:n lämmitysohjaus vähän turhaan asennettuna, jos pidät releen aina päällä?

Mielessä on käynyt rakentaa auton ulkopuolelle nappi, jolla saisi lämmityksen alkamaan heti, ja loppumaan kun käynnistetään. Tai vaikka toinen pistoke keulaan pakkolämmitykselle, ja toinen DCC-ajastetulle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja pevi »

jus kirjoitti:
pevi kirjoitti:ja DCC:n lohkolämmittimen ohjausreleestä, joka vetää jatkuvasti.
Onkos DCC:n lämmitysohjaus vähän turhaan asennettuna, jos pidät releen aina päällä?

Mielessä on käynyt rakentaa auton ulkopuolelle nappi, jolla saisi lämmityksen alkamaan heti, ja loppumaan kun käynnistetään. Tai vaikka toinen pistoke keulaan pakkolämmitykselle, ja toinen DCC-ajastetulle.
DCC systeemi oli aikoinaan tarpeellinen, kun vaimon töissä oli tolpalla jatkuva syöttö ja työnantajan ukaasi oli, että autoa ei saanut pitää jatkuvasti tolpassa virtaa kuluttamassa. Muut köpöttivät sitten kahden maissa kytkemään autoaan, mutta ei meidän rouva.

Mitenkä olisi vanha kännykän raato, jotta sitten ohjaisit omalla kännykällä kytkemään lämmitys päälle. Tähän tarkoitukseen löytänee rakennussarjoja/kytkentöjä netistä kohtuullisen helpostikin. Se olisi tätä päivää.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:Mitenkä olisi vanha kännykän raato, jotta sitten ohjaisit omalla kännykällä kytkemään lämmitys päälle.
Menee jo ohi alkuperäisen keskustelun otsikon - ei se tolppajohto kiinni autoon silti kännykkäohjauksella hyppää. Ja jos johtoa opettelisi pitämään aina kiinni autossa, lisääntyisi riski lähteä johtoa irrottamatta silloin kun lämmitys ei ole päällä eikä sisälämppärin ääni muistuta johdosta. Pitäisi laittaa puskurin rasian läppään mikrokytkin ja summeri soimaan jos starttaa johto kiinni :-)

Meillä vain toisen tontun DCC ohjaa lämmitystä. Sen hälyttimen kaukosäätimen kakkosnappikin olisi vapaana ohjaamaan lämmitystä, joten mitään kännykkävirityksiä ei tarvittaisi. Vaimo tykkää enemmän toisesta tontusta jossa DCC ei ohjaa.

Eiköhän tämänkin talven lämmittelyt kohta ole jo lämmitelty.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja aero »

jus kirjoitti:Mielessä on käynyt rakentaa auton ulkopuolelle nappi, jolla saisi lämmityksen alkamaan heti, ja loppumaan kun käynnistetään. Tai vaikka toinen pistoke keulaan pakkolämmitykselle, ja toinen DCC-ajastetulle.
Sit kun seuraavan kerran alan käyttöautoa roikottelemaan, nykäisen kuistinseinään pistorasian, jota ohjataan sisältä käsin kellon ja ehkä termostaatin voimin. Tietenkin mukaan myös ohituskytkin, että kellossa olevan auton saa lämpiämään "nyt" kytkintä nappaamalla ulos astumatta.

Tää on ehditty pohtia jo valmiiksi olympiavolkkariaikakautena, koskaan vaan jaksanu rakentaa kun ei niitä jaksanu roikottaa :roll:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Omassa tontussa oli peräkontin valon katkaisija hapettunut ja se tyhjensi akun kesälläkin jo reilun viikon seisonnalla. Vika oli jo ostaessa ja ilmeni pari päivää kaupanteon jälkeen. Myyjäliike käytti kotteron autosähköasentajalla ja vika paikallistui vuotomittauksella.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kannattaa nyt kuitenkin mitata se virrankulutus, ja lataus ihan mittarilla, ennenkuin alkaa koko autoa osa kerrallaan purkamaan.
itelläni ainakin tonnari tuhoaa akun korkeintaan parissa vuodessa, ja sen kanssa olen oppinut elämään.. sitä en tiedä johtuuko huonosta latauksesta vai mistä. näin on kuitenkin käynyt. juuri vaihdoin uuden akun, ja latauksensäätimen. toivottavasti taas pari vuotta menee.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja liteFun »

pevi kirjoitti:Mitenkä olisi vanha kännykän raato, jotta sitten ohjaisit omalla kännykällä kytkemään lämmitys päälle. Tähän tarkoitukseen löytänee rakennussarjoja/kytkentöjä netistä kohtuullisen helpostikin. Se olisi tätä päivää.
Tätä päivää olisi myöskin kun kehittelisi ainakin kotipihalle induktiojärjestelmän auton lämmitykseen.
Teoriassa riittäisi sopiva kela pihalle auton paikan alle ja toinen kela autoon, eli 1:1 muuntaja. Käytännön ongelmana on että kelojen pitäis olla riittävän lähellä toisiaan...
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hmm...

eilispäivän ratkaisu olisikin sitten yksinkertaisempi. lämmitetty kohta pihaan, auton alle, tai sitten vielä parempi.. maasta nouseva moottorinlämmitin. todellisuudessahan olisi jopa parempi lämmittää moottoria sen alta, jolloin öljy lämpiäisi, ja hukkalämpö lämmittäisi muuta moottoria öljyn yläpuolella. pieni miinus niiden autojen kohdalla, joissa moottorin alla on suojalevy... se kun yleensä nykyään on muovia.. ikävä katku :roll:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: tonnari purkaa akun

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ja kun olisi sopiva lämmitys pihassa laajemmalla alueella ei tarvisi tehdä niin paljoa lumitöitä...
Vastaa Viestiin