Moottoriremontti
Moottoriremontti
Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Re: Moottoriremontti
Mikä on syy moottoriremonttiin? aika monen asian voi tehä koneen ollessa paikallaankin.Grieger kirjoitti:Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
Re: Moottoriremontti
Moi
Nyt parasta aikaa ko. hommaa tekevänä suosittelen ehdottomasti, että öljypohja puretaan palasiksi ja öljysiivilä puhdistetaan perusteellisesti! Samalla imuputken O-renkaat vaihdetaan uusiin!
Ari
Nyt parasta aikaa ko. hommaa tekevänä suosittelen ehdottomasti, että öljypohja puretaan palasiksi ja öljysiivilä puhdistetaan perusteellisesti! Samalla imuputken O-renkaat vaihdetaan uusiin!
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Moottoriremontti
Ja jäähdytin on hyvä samalla huuhdella sisäpuolelta, mutta myös ulkoapäin peseminen on hyvä suorittaa. Itsellä ripojen välistä lähti pari "kottikärrillistä" möskää, kaikkea hirvieläimiä pienempiä otoköitäkin sieltä löytyi - en ollut uskoa silmiä, miten paljon sieltäkin irtosi pesussa tavaraa.
Nyt harmittaa, että intercooler ja öljynlauhdutin jäivät maalle ja ei pysty töissä niitä pesemään....
Ari
Nyt harmittaa, että intercooler ja öljynlauhdutin jäivät maalle ja ei pysty töissä niitä pesemään....
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Moottoriremontti
Syy on sellanen, että hukkaa jäähdytinnestettä jonkin verran, ei nyt hirveesti, öljyä vuotaa moottorin ja vaihteiston välistä(varmasti jostain muualtakin) ja ainakin yksi hydraulinen tukikumi ja muut kannatinkumit on jo aikansa eläneet. Ja eniten ketuttaa se kakkosvaihteen paikaltaan hyppiminen oikealle kääntyessä. Voi toki tehdä paljon koneen kiinniollessa, mutta jos viimesenpäälle haluaa tehdä niin sitten kone irti.JouniCSE kirjoitti:Mikä on syy moottoriremonttiin? aika monen asian voi tehä koneen ollessa paikallaankin.Grieger kirjoitti:Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Re: Moottoriremontti
Näin täytyy tehdä. Kiitoksia.Sonett73 kirjoitti:Moi
Nyt parasta aikaa ko. hommaa tekevänä suosittelen ehdottomasti, että öljypohja puretaan palasiksi ja öljysiivilä puhdistetaan perusteellisesti! Samalla imuputken O-renkaat vaihdetaan uusiin!
Ari
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Re: Moottoriremontti
Jos on 2,3 koneella niin mahdollisesti tasapainoakselin ketju ja rattaat (jos niistä on jotain viellä jäljellä) kannattaa tarkistaa. Moni poistanut ketjun kokonaan.
Jepi
9000 CD 2,0 + T
9000 CD 2,0 + T
Re: Moottoriremontti
Jos ei ole käytössä korjausopasta, niin kannattaa piirtää kuva laturinhihnan kulkureitistä
Ja kuten meikäläisellä remppa on kestänyt kuukausikaupalla, niin esim margariinirasioita kannattaa käyttää ruuvien säilytykseen. Ruuvit kannattaa lajitella kohta kohdalta ja merkata tussilla esim laturin kannakkeen pultit. On meinaan helppoa kasata sitten tulevaisuudessa
Tiivistyspintojen puhdistukseen kannattaa varata päivä aikaa. Ainakin itseltä meni aikaa, kun kaikki pinnat tuli hiottua puhtaaksi ja suoriksi Epäkeskohiomakone oli hyvä apuväline ja pumppukannussa jarrujenpesuaine helpotti hommaa kummasti paineilman kera.
Moottoripukki ei varmaan ole välttämätön, mutta tekee hommasta helpomman, kun mottia pystyy pyörittämään sopivaan asentoon. Lisäksi pyörillä kulkeva moottorinnostin oli kiva.
Mites muilla, onko nokka-akselin ajoitusmerkit asettuneet prikulleen oikein? tsellä Rikulta ostetut eli Speedpartsin osilla imunokka jää merkkien mukaan pikkisen jälkeen. Tarkistin kampiakselin ajoituksen heittokellolla ja silloin pakonokka on täsmälleen merkin kohdalla, mutta imupuoli jää jälkeen pikkisen vaikka perusasetus on oikein. Oletteko "kellottaneet" nokka-akseleita? Olisiko syytä tehdä jotain?
Ari
Ja kuten meikäläisellä remppa on kestänyt kuukausikaupalla, niin esim margariinirasioita kannattaa käyttää ruuvien säilytykseen. Ruuvit kannattaa lajitella kohta kohdalta ja merkata tussilla esim laturin kannakkeen pultit. On meinaan helppoa kasata sitten tulevaisuudessa
Tiivistyspintojen puhdistukseen kannattaa varata päivä aikaa. Ainakin itseltä meni aikaa, kun kaikki pinnat tuli hiottua puhtaaksi ja suoriksi Epäkeskohiomakone oli hyvä apuväline ja pumppukannussa jarrujenpesuaine helpotti hommaa kummasti paineilman kera.
Moottoripukki ei varmaan ole välttämätön, mutta tekee hommasta helpomman, kun mottia pystyy pyörittämään sopivaan asentoon. Lisäksi pyörillä kulkeva moottorinnostin oli kiva.
Mites muilla, onko nokka-akselin ajoitusmerkit asettuneet prikulleen oikein? tsellä Rikulta ostetut eli Speedpartsin osilla imunokka jää merkkien mukaan pikkisen jälkeen. Tarkistin kampiakselin ajoituksen heittokellolla ja silloin pakonokka on täsmälleen merkin kohdalla, mutta imupuoli jää jälkeen pikkisen vaikka perusasetus on oikein. Oletteko "kellottaneet" nokka-akseleita? Olisiko syytä tehdä jotain?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Moottoriremontti
Tuossa kohtaa maltti on valttia, ja itse kyllä pitäydyn ihan manuaalisessa raapimisessa vaikka aikaa ja tupakkia kysyykin. Erääseen Tonttuun kansipahvia vaihtaessa ensimmäinen näky venttiilikopan irti saatua olivat tiivistepinnat jotka joku oli ajanut naarmuille ja puolipyöreiksi jollakin tahkolla tai vastaavalla.Sonett73 kirjoitti:Tiivistyspintojen puhdistukseen kannattaa varata päivä aikaa. Ainakin itseltä meni aikaa, kun kaikki pinnat tuli hiottua puhtaaksi ja suoriksi Epäkeskohiomakone oli hyvä apuväline ja pumppukannussa jarrujenpesuaine helpotti hommaa kummasti paineilman kera.
Nepä nokkapukkien merkit ainakaan eivät ole ihan millintarkat, kunhan niiden lisäksi nokkapyörien viivamerkit osoittavat suoraan ylöspäin kansitasosta katsottuna ja nokkapyörien viivojen väliin jää 15 niittiä on nokkien keskinäinen ajoitus OK. Ja tottakai riittävän monta kierrosta moottoria käsin pyöriteltynä niin että ketjunkiristin kerää löysät pois, ja uudelleen tarkistus, saattaa ajoitus olla muuten "yhtäkkiä" jäljessä alakertaan nähden.Sonett73 kirjoitti: Mites muilla, onko nokka-akselin ajoitusmerkit asettuneet prikulleen oikein? tsellä Rikulta ostetut eli Speedpartsin osilla imunokka jää merkkien mukaan pikkisen jälkeen. Tarkistin kampiakselin ajoituksen heittokellolla ja silloin pakonokka on täsmälleen merkin kohdalla, mutta imupuoli jää jälkeen pikkisen vaikka perusasetus on oikein. Oletteko "kellottaneet" nokka-akseleita? Olisiko syytä tehdä jotain?
Re: Moottoriremontti
ei mitään käsivaraisia hiontoja, kuumailmapuhallinta ja sigliä eli tasoskrabaa...
jos ei ole pesukonetta, niin itse tiskattava hyvin öljyt pois tiivistepinnoilta, lopuksi asetonilla tai tinnerillä pyyhintää ennen tiivistemassaa...
jos ei ole pesukonetta, niin itse tiskattava hyvin öljyt pois tiivistepinnoilta, lopuksi asetonilla tai tinnerillä pyyhintää ennen tiivistemassaa...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Moottoriremontti
Ja minulta lähti painepesurilla moskien kanssa rivat.mutta myös ulkoapäin peseminen on hyvä suorittaa. Itsellä ripojen välistä lähti pari "kottikärrillistä" möskää,
Kannattaa katsoa se kannen kunto, ohjurit ja venttiilien tiiviys.
Ja jos kone on irrallaan niin vetarien kumit on myös helppo tarkastaa tässä vaiheessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Moottoriremontti
Kato et kaikki vesiletkut on ehjät! lämppärin kenno, kampiakselin stefa laatikon puolelta , koiran luut , pyörän laakerit , jarrukilvet , muttereita , pultteja ,
vasukkaa , kuparitahnaa , lemmareita , 12 mm lenkki , 25 torksi ja motonetissä
meikäläine on ainakii tuttu jo kun tiskille päin lähestyy.
vasukkaa , kuparitahnaa , lemmareita , 12 mm lenkki , 25 torksi ja motonetissä
meikäläine on ainakii tuttu jo kun tiskille päin lähestyy.
-89 valmetin , -88 , -91 ja -97 vm 9000: tonnit.
Re: Moottoriremontti
laturin hiilien ja puslien kunto, nokkaketjun kiristimen asento onko täysin ulkona, yleensäkin kaikki sellainen mikä on paljon helpompi tehdä moottorin pois ollessa.Grieger kirjoitti:Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Moottoriremontti
Morjens studiojoukkue
Olisiko jollakin heittää tietoa Tonnarin nokka-akseleista eli koottuna taulukko eri moottoreissa käytetyistä ajoituksineen?
Erityisesti kiinnostaa B234L eli 2.3 Turbo vm-92 ?
Ari
Olisiko jollakin heittää tietoa Tonnarin nokka-akseleista eli koottuna taulukko eri moottoreissa käytetyistä ajoituksineen?
Erityisesti kiinnostaa B234L eli 2.3 Turbo vm-92 ?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?