Moottoriremontti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Grieger kirjoitti:Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
Mikä on syy moottoriremonttiin? aika monen asian voi tehä koneen ollessa paikallaankin.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi

Nyt parasta aikaa ko. hommaa tekevänä suosittelen ehdottomasti, että öljypohja puretaan palasiksi ja öljysiivilä puhdistetaan perusteellisesti! Samalla imuputken O-renkaat vaihdetaan uusiin!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Ja jäähdytin on hyvä samalla huuhdella sisäpuolelta, mutta myös ulkoapäin peseminen on hyvä suorittaa. Itsellä ripojen välistä lähti pari "kottikärrillistä" möskää, kaikkea hirvieläimiä pienempiä otoköitäkin sieltä löytyi - en ollut uskoa silmiä, miten paljon sieltäkin irtosi pesussa tavaraa.

Nyt harmittaa, että intercooler ja öljynlauhdutin jäivät maalle ja ei pysty töissä niitä pesemään....

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Grieger »

JouniCSE kirjoitti:
Grieger kirjoitti:Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
Mikä on syy moottoriremonttiin? aika monen asian voi tehä koneen ollessa paikallaankin.
Syy on sellanen, että hukkaa jäähdytinnestettä jonkin verran, ei nyt hirveesti, öljyä vuotaa moottorin ja vaihteiston välistä(varmasti jostain muualtakin) ja ainakin yksi hydraulinen tukikumi ja muut kannatinkumit on jo aikansa eläneet. Ja eniten ketuttaa se kakkosvaihteen paikaltaan hyppiminen oikealle kääntyessä. Voi toki tehdä paljon koneen kiinniollessa, mutta jos viimesenpäälle haluaa tehdä niin sitten kone irti.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Sonett73 kirjoitti:Moi

Nyt parasta aikaa ko. hommaa tekevänä suosittelen ehdottomasti, että öljypohja puretaan palasiksi ja öljysiivilä puhdistetaan perusteellisesti! Samalla imuputken O-renkaat vaihdetaan uusiin!

Ari
Näin täytyy tehdä. Kiitoksia.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Tuuraaja
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Loka 09, 2008 22:40
Paikkakunta: Pori

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Tuuraaja »

Jos on 2,3 koneella niin mahdollisesti tasapainoakselin ketju ja rattaat (jos niistä on jotain viellä jäljellä) kannattaa tarkistaa. Moni poistanut ketjun kokonaan.
Jepi

9000 CD 2,0 + T
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Jos ei ole käytössä korjausopasta, niin kannattaa piirtää kuva laturinhihnan kulkureitistä

Ja kuten meikäläisellä remppa on kestänyt kuukausikaupalla, niin esim margariinirasioita kannattaa käyttää ruuvien säilytykseen. Ruuvit kannattaa lajitella kohta kohdalta ja merkata tussilla esim laturin kannakkeen pultit. On meinaan helppoa kasata sitten tulevaisuudessa

Tiivistyspintojen puhdistukseen kannattaa varata päivä aikaa. Ainakin itseltä meni aikaa, kun kaikki pinnat tuli hiottua puhtaaksi ja suoriksi Epäkeskohiomakone oli hyvä apuväline ja pumppukannussa jarrujenpesuaine helpotti hommaa kummasti paineilman kera.

Moottoripukki ei varmaan ole välttämätön, mutta tekee hommasta helpomman, kun mottia pystyy pyörittämään sopivaan asentoon. Lisäksi pyörillä kulkeva moottorinnostin oli kiva.

Mites muilla, onko nokka-akselin ajoitusmerkit asettuneet prikulleen oikein? tsellä Rikulta ostetut eli Speedpartsin osilla imunokka jää merkkien mukaan pikkisen jälkeen. Tarkistin kampiakselin ajoituksen heittokellolla ja silloin pakonokka on täsmälleen merkin kohdalla, mutta imupuoli jää jälkeen pikkisen vaikka perusasetus on oikein. Oletteko "kellottaneet" nokka-akseleita? Olisiko syytä tehdä jotain?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sonett73 kirjoitti:Tiivistyspintojen puhdistukseen kannattaa varata päivä aikaa. Ainakin itseltä meni aikaa, kun kaikki pinnat tuli hiottua puhtaaksi ja suoriksi Epäkeskohiomakone oli hyvä apuväline ja pumppukannussa jarrujenpesuaine helpotti hommaa kummasti paineilman kera.
Tuossa kohtaa maltti on valttia, ja itse kyllä pitäydyn ihan manuaalisessa raapimisessa vaikka aikaa ja tupakkia kysyykin. Erääseen Tonttuun kansipahvia vaihtaessa ensimmäinen näky venttiilikopan irti saatua olivat tiivistepinnat jotka joku oli ajanut naarmuille ja puolipyöreiksi jollakin tahkolla tai vastaavalla.
Sonett73 kirjoitti: Mites muilla, onko nokka-akselin ajoitusmerkit asettuneet prikulleen oikein? tsellä Rikulta ostetut eli Speedpartsin osilla imunokka jää merkkien mukaan pikkisen jälkeen. Tarkistin kampiakselin ajoituksen heittokellolla ja silloin pakonokka on täsmälleen merkin kohdalla, mutta imupuoli jää jälkeen pikkisen vaikka perusasetus on oikein. Oletteko "kellottaneet" nokka-akseleita? Olisiko syytä tehdä jotain?
Nepä nokkapukkien merkit ainakaan eivät ole ihan millintarkat, kunhan niiden lisäksi nokkapyörien viivamerkit osoittavat suoraan ylöspäin kansitasosta katsottuna ja nokkapyörien viivojen väliin jää 15 niittiä on nokkien keskinäinen ajoitus OK. Ja tottakai riittävän monta kierrosta moottoria käsin pyöriteltynä niin että ketjunkiristin kerää löysät pois, ja uudelleen tarkistus, saattaa ajoitus olla muuten "yhtäkkiä" jäljessä alakertaan nähden. :wink:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja stara »

ei mitään käsivaraisia hiontoja, kuumailmapuhallinta ja sigliä eli tasoskrabaa...

jos ei ole pesukonetta, niin itse tiskattava hyvin öljyt pois tiivistepinnoilta, lopuksi asetonilla tai tinnerillä pyyhintää ennen tiivistemassaa...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mutta myös ulkoapäin peseminen on hyvä suorittaa. Itsellä ripojen välistä lähti pari "kottikärrillistä" möskää,
Ja minulta lähti painepesurilla moskien kanssa rivat.

Kannattaa katsoa se kannen kunto, ohjurit ja venttiilien tiiviys.
Ja jos kone on irrallaan niin vetarien kumit on myös helppo tarkastaa tässä vaiheessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
simkoor
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 22:33
Paikkakunta: LPR ilottula

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja simkoor »

Kato et kaikki vesiletkut on ehjät! lämppärin kenno, kampiakselin stefa laatikon puolelta , koiran luut , pyörän laakerit , jarrukilvet , muttereita , pultteja ,
vasukkaa , kuparitahnaa , lemmareita , 12 mm lenkki , 25 torksi ja motonetissä
meikäläine on ainakii tuttu jo kun tiskille päin lähestyy.
-89 valmetin , -88 , -91 ja -97 vm 9000: tonnit.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja stara »

Grieger kirjoitti:Tarkotuksena olisi ottaa saabin moottori ylös, niin sanokaa te tietävemmät ja moottoriremontin tehneet mitä kaikkee kannattaa tehdä ja vaihtaa silloin moottoriin? Myllyllä ajettu 285 000km. Ainakin kannatinpuslat, tiivisteitä, stefoja ja vesipumppu olis tarkotus, mutta mitä muuta kannattaa heti tehdä? Potkua kyllä riittää vielä moottorissa. Ei turboo eikä ilmastointia.
laturin hiilien ja puslien kunto, nokkaketjun kiristimen asento onko täysin ulkona, yleensäkin kaikki sellainen mikä on paljon helpompi tehdä moottorin pois ollessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Kiitoksia vaan kaikille.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Morjens studiojoukkue

Olisiko jollakin heittää tietoa Tonnarin nokka-akseleista eli koottuna taulukko eri moottoreissa käytetyistä ajoituksineen?

Erityisesti kiinnostaa B234L eli 2.3 Turbo vm-92 ?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin