sähköpenkkivikaa
sähköpenkkivikaa
Moron. taas kaivataan kanssasaabistien apua..
Etsiskelin tuossa, ja turhaan sähköpenkkien sähkökaaviota, tai ietoa siitä, mikä nyt taas mättää, kun penkit suostuvat säätymään vain k.o. oven ollessa auki.. ihme juttu, mutta lieneekö tuo jokin rele, joka nyt ei sitten enää yhdistä, vai mikä?
Etsiskelin tuossa, ja turhaan sähköpenkkien sähkökaaviota, tai ietoa siitä, mikä nyt taas mättää, kun penkit suostuvat säätymään vain k.o. oven ollessa auki.. ihme juttu, mutta lieneekö tuo jokin rele, joka nyt ei sitten enää yhdistä, vai mikä?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: sähköpenkkivikaa
jesh!!!
kerrankin oli mimmi väärässä
Löysin sähkökaaviot ja viaksi paljastui lampunpesimien palanut sulake.
Minulla on nyt koneella kattavat sähkökaaviot 9000 -97 ja luovutan ne kyllä kernaasti niitä tarvitseville, tai jakoon, jos jollakulla on vapaata serveritilaa jonne pökätä ne.
kerrankin oli mimmi väärässä

Löysin sähkökaaviot ja viaksi paljastui lampunpesimien palanut sulake.
Minulla on nyt koneella kattavat sähkökaaviot 9000 -97 ja luovutan ne kyllä kernaasti niitä tarvitseville, tai jakoon, jos jollakulla on vapaata serveritilaa jonne pökätä ne.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: sähköpenkkivikaa
Hyvä, että joku vastaa ja heittää jonkun arvion viasta. Lisäksi tosin voisi ainakin laittaa mistä sitä vikaa sopii etsiä, miten se korjataan ja mahdollisesti jopa mistä se voi johtua...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: sähköpenkkivikaa
SItten jos (kun) tilanne toistuu tihenevällä tahdilla, niin pitää käyttää auki ne lampunpesimet, ainakin se (pelkurin puoli?), joka ei löydä enää kotiinsa.
Välttämättä sojottavan pyyhkijän kohdalla ei ole kyseessä pelkkä kotiaseman hukkaaminen, vaan moottorin kotelon täyttyminen hiilipölystä. Virtaa saadessaan moottori ei enää pyörikään, vaan loistaa muovipäätyjensä läpi kuin hehkulamppu eli on käytännössä oikkarissa. Lämpösuoja pelastaa tilanteen pari kertaa, mutta lopulta alkaa sulake mennä. Tuonne moottorillehan menee jatkuva jännite niin kauan, kun pyyhkijä on jossain muussa asennossa kuin nollakohdassa. Jos tilanne lähentelee oikosulkua, sulake antaa (onneksi) ensinnä periksi.
Pesijän voi sitten joko kytkeä irti tai vaihtaa uuteen. Kolmantena ja parhaana vaihtoehtona on motin avaus ja puhdistus, samalla tulee tarkastettua nolla-asentovaihteen ja sen käyttämän kytkinkontaktin oikea toiminta. Taas päästään muutama vuosi tällä setupilla.
(Nyt voit sitten vastata tähän viestiin, että autostasi on lampunpyyhkimet poistettu x vuotta sitten...
)
Välttämättä sojottavan pyyhkijän kohdalla ei ole kyseessä pelkkä kotiaseman hukkaaminen, vaan moottorin kotelon täyttyminen hiilipölystä. Virtaa saadessaan moottori ei enää pyörikään, vaan loistaa muovipäätyjensä läpi kuin hehkulamppu eli on käytännössä oikkarissa. Lämpösuoja pelastaa tilanteen pari kertaa, mutta lopulta alkaa sulake mennä. Tuonne moottorillehan menee jatkuva jännite niin kauan, kun pyyhkijä on jossain muussa asennossa kuin nollakohdassa. Jos tilanne lähentelee oikosulkua, sulake antaa (onneksi) ensinnä periksi.
Pesijän voi sitten joko kytkeä irti tai vaihtaa uuteen. Kolmantena ja parhaana vaihtoehtona on motin avaus ja puhdistus, samalla tulee tarkastettua nolla-asentovaihteen ja sen käyttämän kytkinkontaktin oikea toiminta. Taas päästään muutama vuosi tällä setupilla.
(Nyt voit sitten vastata tähän viestiin, että autostasi on lampunpyyhkimet poistettu x vuotta sitten...

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: sähköpenkkivikaa
Tuo Mimmin mainitsema maavika kannattaa muuten myös tarkistaa. Tuo ketju (lampunpesimien sulake - oven valokytkin - sähköjakkara) kuulostaa siltä, että penkin maa (tai syöttö, mikä tietäisi lisää mystisyyksiä, mutta todennäköisesti maa) kiertää jotain järjetöntä reittiä - todennäköisesti tuon ovikytkimen/jonkun sisävalon (himmeneekö sisä-/ovivalo kun penkkiä liikuttaa?) ja sen porsineen lampunpesurin kautta. Kyllähän tuollainen ongelma aikanaan tulee isommasti esiin muutenkin, mutta sähköpenkin moottorien ollessa muistaakseni melko jytkyt, voi se heikoin lenkki löytyä muualtakin kuin sulakkeesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: sähköpenkkivikaa
Penkin kuuluukin säätyä kun ovi on auki, vaikka virrat eivät olisikaan päällä.
Omistajan oppaassa lukee, että tämä on "varmuustoiminto".
Mutta mikäli penkki ei toimi kun virrat ovat päällä (ei selvinnyt aloituksesta, mutta näin oletan) niin sitten joku muukin on vikana kuin pelkkä lampunpesurin sulake.
Kun kytkentäkaaviota luen, niin ovikytkin tekee juuri tuo maadoituksen "ovikytkinistuinreleelle" http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13770.pdf
TOinen rele on sitten sytytysvirran ohjaama.
Molemmat releet kytkevät jännitteen ohjauskytkimille ja moottoreille.
Istuimen maadoitus voi tosiaan olla ihan hyvä veikkaus, musta maadoitusjohto löytyy istuimen alta.
Muut voi täydentää..
Omistajan oppaassa lukee, että tämä on "varmuustoiminto".
Mutta mikäli penkki ei toimi kun virrat ovat päällä (ei selvinnyt aloituksesta, mutta näin oletan) niin sitten joku muukin on vikana kuin pelkkä lampunpesurin sulake.
Kun kytkentäkaaviota luen, niin ovikytkin tekee juuri tuo maadoituksen "ovikytkinistuinreleelle" http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13770.pdf
TOinen rele on sitten sytytysvirran ohjaama.
Molemmat releet kytkevät jännitteen ohjauskytkimille ja moottoreille.
Istuimen maadoitus voi tosiaan olla ihan hyvä veikkaus, musta maadoitusjohto löytyy istuimen alta.
Muut voi täydentää..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: sähköpenkkivikaa
Ah, ovat sitten tuollaisenkin kehityksen saaneet aikaan tonnarin elinkauden aikana tai sitten mulla on jotain vikaa (josta en ole ollut tietoinen), tuon 80-lukulaisen CD:n penkit nimittäin ei liiku ellei virrat ole päällä, oven asennosta riippumatta. Jokohan pitäis lukee se manuska, vastahan tuo auto on mulla 7 vuotta ollutteesalama kirjoitti:Penkin kuuluukin säätyä kun ovi on auki, vaikka virrat eivät olisikaan päällä.
Omistajan oppaassa lukee, että tämä on "varmuustoiminto".

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: sähköpenkkivikaa
Joo; ei selvinnyt, oliko virrat päällä vai ei, mutta jos sytytysvirta on kytketty ja ovet kiinni, toppaa sähköpenkkien toiminta kuvan mukaan juurikin lampunpesurin 10A sulakkeeseen nro7. Mikäli F7:lta ei tule jenkua, ei penkin säätimiä syötetä ollenkaan virtalukon kautta. Tällöin penkin saa liiikkumaan vain avaamalla oven, jolloin toisen syöttöreleen kela maadottuu ja rele syöttää penkkien säätimiä jatkuvalla virralla. Käytännön kokemus vahvistaa sen, minkä kaavio kertoo...Mutta mikäli penkki ei toimi kun virrat ovat päällä (ei selvinnyt aloituksesta, mutta näin oletan) niin sitten joku muukin on vikana kuin pelkkä lampunpesurin sulake.

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: sähköpenkkivikaa
näin juuri.
Ja todella itsekin niitä kaavioita selailin, ja ymmärsin toiminnan.
lampunpesuri on syy sulakkeen porsimiseen, ja syy lampunpesurin porsimiseen taas on porsas penkin ja ratin välissä. ei tykännyt hyvää, kun kokeilin tonnarin lumiaura ominaisuuksia tuossa pari viikkoa sitten.
R.I.P lampunpesurit.
Ja sitten vielä.. todellakin on hienoa, että joku vastaa. vaikka väärinkin, mutta ainakin yrittää.. Kaikki kunnioitus mimmille, ja tuo "heitto", että olipa mimmi kerrankin väärässä, oli ainakin tarkoitus olla huumoria. Ettei vain pääse ketään sapettamaan. Varmaan kaikki jotka näitä foorumeita selaavat ovat ainakin kerran oppineet mimmiltä jotain.
Ja todella itsekin niitä kaavioita selailin, ja ymmärsin toiminnan.
lampunpesuri on syy sulakkeen porsimiseen, ja syy lampunpesurin porsimiseen taas on porsas penkin ja ratin välissä. ei tykännyt hyvää, kun kokeilin tonnarin lumiaura ominaisuuksia tuossa pari viikkoa sitten.

Ja sitten vielä.. todellakin on hienoa, että joku vastaa. vaikka väärinkin, mutta ainakin yrittää.. Kaikki kunnioitus mimmille, ja tuo "heitto", että olipa mimmi kerrankin väärässä, oli ainakin tarkoitus olla huumoria. Ettei vain pääse ketään sapettamaan. Varmaan kaikki jotka näitä foorumeita selaavat ovat ainakin kerran oppineet mimmiltä jotain.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.