Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Helmi 08, 2010 11:02
Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Akku purkautui ja annoin virtaa apukaapeleilla. Ensin tuli mittareihin valoa ja moottori pyörähti mutta sitten meni jotenkin oikosulkuun ja kaikki virta hävisi, siis myös mittarivalot !
Tietääkö joku mitä kaikkea on voinut rikkoontua? Mistä lähtisin etsimään vikaa?
Onko olemassa joku pääsulake ?
Tietääkö joku mitä kaikkea on voinut rikkoontua? Mistä lähtisin etsimään vikaa?
Onko olemassa joku pääsulake ?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Mimmi kirjoitti:Akku oikosulussa (jäätynyt)?
Voiko hyytelöakku ( Optima ) tehdä saman tempun.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
eipä olisi optimalta mikään kummallinen temppu, ei mitään hyviä ne akut ole.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Hetkinen.....
Akku tyhjeni ja annoit apuvirtaa!!
Siis kenen tai mistä autosta akku tyhjeni?
Tyhjenikö akku punaisen kulkurin autosta vai antoiko punainen kulkuri apuvirtaa jollekulle toiselle?
Tulkitsisin asian viestistä niin, että punainen kulkuri oli auttavana osapuolena. Eli hänen autonsa akku ei ollut purkautunut, vaan jonkun toisen auton akku.
Tai sitten juuri toisinpäin.
Ei voi arvailla vielä........kovinkaan hyvin, mutta....
Ongelman ollessa akun tyhjentyneessä autossa, edellä mainitut akun vaurioitumiset
varsin todennäköisiä. Toista akkua vain kokeilemaan.
Mikäli auttava auto simahti, onkin tilanne hankalampi, mutta toivottavasti ei kuitenkaan näinpäin.
Akku tyhjeni ja annoit apuvirtaa!!
Siis kenen tai mistä autosta akku tyhjeni?
Tyhjenikö akku punaisen kulkurin autosta vai antoiko punainen kulkuri apuvirtaa jollekulle toiselle?
Tulkitsisin asian viestistä niin, että punainen kulkuri oli auttavana osapuolena. Eli hänen autonsa akku ei ollut purkautunut, vaan jonkun toisen auton akku.
Tai sitten juuri toisinpäin.
Ei voi arvailla vielä........kovinkaan hyvin, mutta....
Ongelman ollessa akun tyhjentyneessä autossa, edellä mainitut akun vaurioitumiset
varsin todennäköisiä. Toista akkua vain kokeilemaan.
Mikäli auttava auto simahti, onkin tilanne hankalampi, mutta toivottavasti ei kuitenkaan näinpäin.
Viimeksi muokannut petrisa, Ti Helmi 23, 2010 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Olisin ehdottamassa katkosta akun sisällä, oikkarin voisi kuvitella aiheuttavan lämpöä ja edelleen savua tai tulta jostain päin.
Toki hapettuneet akunkengät saavat helposti äkkikuoleman aikaiseksi jostain ärsykkeestä,mutta uskoisin sen jo tsekatun.
Jos käytössäsi ominaispainomittari, kokeiles ihan piruuttas.
Mulla taannoin hyytyi akku yhtälailla, mutta ilman mitään ennakkovaroituksia tai muuta omaa ennakoivaa töpeksintää. Bensiksellä auto käynnistyi ihan normaalisti ja n. 3 km myöhemmin kaupan pihasta lähdettäessä akku 100% "tyhjä", ei edes mittariston merkkivaloja. Ei mitään ulkopuolisia merkkejä akun purkautumisesta tms.
Uudella akulla hepo taas menoksi.
Toki hapettuneet akunkengät saavat helposti äkkikuoleman aikaiseksi jostain ärsykkeestä,mutta uskoisin sen jo tsekatun.
Jos käytössäsi ominaispainomittari, kokeiles ihan piruuttas.
Mulla taannoin hyytyi akku yhtälailla, mutta ilman mitään ennakkovaroituksia tai muuta omaa ennakoivaa töpeksintää. Bensiksellä auto käynnistyi ihan normaalisti ja n. 3 km myöhemmin kaupan pihasta lähdettäessä akku 100% "tyhjä", ei edes mittariston merkkivaloja. Ei mitään ulkopuolisia merkkejä akun purkautumisesta tms.
Uudella akulla hepo taas menoksi.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Sellastaki sattunu että akunkenkä löysästi kiinni ja sopivasti käännettynä vailla kontaktia napojen hapettumien takia. Ja ihmetelty kun akkulaturi ei kovin paljoa lataa, mittarilla mitattuna hyvät jännitteet akussa
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Mulla teki melkeinpä samaa... virrat tuli päälle mutta startatessa pimeni kaikki virrat eikä yksikään lamppu edes syttynyt. Kokeilin heilutella akunkenkiä (jotka olivat kyllä melkoisen kireällä) ja piuhoja mutta tuloksetta.
Äkkiseltään totesin heiluttelun jälkeen että "ei niissä piuhoissa ainakaan mitään vikaa voi olla" , mutta vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi uudet akunkengät niin johan alkoi taas toimimaan. Olivat vaan menettäneet kontaktiaan liikaa.
Kannattanee siis ihan liitokset tarkistamalla lähteä liikkeelle jos on pienikin epäilys että voisi olla niissä vika.
Äkkiseltään totesin heiluttelun jälkeen että "ei niissä piuhoissa ainakaan mitään vikaa voi olla" , mutta vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi uudet akunkengät niin johan alkoi taas toimimaan. Olivat vaan menettäneet kontaktiaan liikaa.
Kannattanee siis ihan liitokset tarkistamalla lähteä liikkeelle jos on pienikin epäilys että voisi olla niissä vika.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Sellainen työkalu ( sisä-ja ulkopuolinen teräsharja) on "pakollinen" varuste akunhoitoon.Kniitti kirjoitti:Mulla teki melkeinpä samaa... virrat tuli päälle mutta startatessa pimeni kaikki virrat eikä yksikään lamppu edes syttynyt. Kokeilin heilutella akunkenkiä (jotka olivat kyllä melkoisen kireällä) ja piuhoja mutta tuloksetta.
Äkkiseltään totesin heiluttelun jälkeen että "ei niissä piuhoissa ainakaan mitään vikaa voi olla" , mutta vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi uudet akunkengät niin johan alkoi taas toimimaan. Olivat vaan menettäneet kontaktiaan liikaa.
Kannattanee siis ihan liitokset tarkistamalla lähteä liikkeelle jos on pienikin epäilys että voisi olla niissä vika.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Pimeni täysin apukaapelin käytön jälkeen
Yli 20v suunnittelukokemus autosähköalalla ja nyt vasta jonkun finniposken käry, ei Paha!
Junnut virnuilee papalle.
R=U/I ja E = mc² => Hiukkaskiihdyttimet ovat turhia. Saab.
Junnut virnuilee papalle.
R=U/I ja E = mc² => Hiukkaskiihdyttimet ovat turhia. Saab.
CS 2,0t -97 225 000 km