Jarrusatula

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Sopikoo Bilteman jarrusatula (eteen oikea, eli apukuski) nro 665009 vm 88 turboon?
Jarrulevyt siihen joskus tuli vaihdettua ja ne olivat 23,5 mm paksut, eli käykö tuo jarrusatula näihin levyihin?
Bilteman myyjä sanoi että vuodesta 86 eteenpäin menisi tuo osa.

Onko muuten kokemuksia biltaman jarrusatuloista? Täysi susi vai soiva peli?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000urpo kirjoitti:Sopikoo Bilteman jarrusatula (eteen oikea, eli apukuski) nro 665009 vm 88 turboon?
Jarrulevyt siihen joskus tuli vaihdettua ja ne olivat 23,5 mm paksut, eli käykö tuo jarrusatula näihin levyihin?
Bilteman myyjä sanoi että vuodesta 86 eteenpäin menisi tuo osa.

Onko muuten kokemuksia biltaman jarrusatuloista? Täysi susi vai soiva peli?

Bilsun etusatuloiden laadusta ei mulla ole moitittavaa.
Ulkoisesti tarkasteltuna vaikuttavat oikein hyvälaatuisilta ja viimeistellyiltä tuotteilta.
Takasatulat ostaisin kyllä Mjotonjetistä, koska Bilsun takasatuloissa vaeltelee toi käsijarrun säätö
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kauanko noissa biltemalaisissa kestää, että säätö on vaeltanut niin pieleen ettei käppäri enää pidä?

Ostin bilteman kiinasatulat satkuun taakse, tiedänpähän vähän tarkkailla käsijarrun käytöstä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Ainakin omassa tontussa menee parissa viikossa. Riippuen tietenkin vähän käytöstä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jope kirjoitti:Kauanko noissa biltemalaisissa kestää, että säätö on vaeltanut niin pieleen ettei käppäri enää pidä?

Ostin bilteman kiinasatulat satkuun taakse, tiedänpähän vähän tarkkailla käsijarrun käytöstä.

Samoin mulla. Parissa viikossa lipeää säädöistä.
Täytyy harkita ja kokeilla jotain tahmaista kierrelukitetta sinne matoruuviin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Firges9000 kirjoitti:
Samoin mulla. Parissa viikossa lipeää säädöistä.
Täytyy harkita ja kokeilla jotain tahmaista kierrelukitetta sinne matoruuviin.
Sillä pelaa pari kk mutta sen jälkeen säätö entistäkin vittumaisempaa kun sitä lukitetta se ruuvvin kanta täynnä.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jope kirjoitti:Kauanko noissa biltemalaisissa kestää, että säätö on vaeltanut niin pieleen ettei käppäri enää pidä?

Ostin bilteman kiinasatulat satkuun taakse, tiedänpähän vähän tarkkailla käsijarrun käytöstä.

Tai sitten saattaa toimia ilman löystymistä, tai sitten on jotain muuta ongelmaa. Melko vaihtelevaa laatua...

Nimim. kolme satulaa yhteen satkuun ostanu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mik4 kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
Samoin mulla. Parissa viikossa lipeää säädöistä.
Täytyy harkita ja kokeilla jotain tahmaista kierrelukitetta sinne matoruuviin.
Sillä pelaa pari kk mutta sen jälkeen säätö entistäkin vittumaisempaa kun sitä lukitetta se ruuvvin kanta täynnä.

Älä paa sitä lukitetahnaa siihen kuusio-avainkoloon, vain kierteissä sitä lukitetta tarvitaan. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Näytäppä esimerkki miten ruutaat sinne väliin sitä ilman että menee kantaan :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja jus »

Mik4 kirjoitti:Näytäppä esimerkki miten ruutaat sinne väliin sitä ilman että menee kantaan :D
Jos ei muuta keksi, niin esimerkiksi irrottamalla koko säätörattaan voisi saada ainetta väliin ilman että menee kantaan. Ainakin alkuperäisessä SAAB-satulassa tuon irrottaminen ja takaisin laittaminen onnistuu, ehkä myös Biltema-versiossa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277

Jossain topicissa ehdotettiin pientä jousta säätörattaan ja tulpan välille lisäkitkaa synnyttämään.

Luulisi että jos satulan automaattisäätö on ehjä ei paljon olisi väliä minkälainen kitka siinä säätöruuvissa on. Eli onko Biltema-satuloiden automaattisäätö rikki?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minkälainen systeemi se automaattisäätö on? Jotenkin tekemistä männän sisällä olevan kierteen kanssa?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

jus kirjoitti:Jos ei muuta keksi, niin esimerkiksi irrottamalla koko säätörattaan voisi saada ainetta väliin ilman että menee kantaan. Ainakin alkuperäisessä SAAB-satulassa tuon irrottaminen ja takaisin laittaminen onnistuu, ehkä myös Biltema-versiossa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277

Jossain topicissa ehdotettiin pientä jousta säätörattaan ja tulpan välille lisäkitkaa synnyttämään.

Luulisi että jos satulan automaattisäätö on ehjä ei paljon olisi väliä minkälainen kitka siinä säätöruuvissa on. Eli onko Biltema-satuloiden automaattisäätö rikki?
Tuo jousi voisi olla toimiva idea. Tiedä sitten paljonko sinne jää tilaa. Paha sanoa mikä siinä ei toimi mutta kierrelukitteen kanssa kässäri pelasi noin 2kk. Ja tuntui että löystyi sitä mukaa kun palat kului. Tiedä sitten taas.
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Mites tuon etujarrusatulan vaihdon vaikeus?
Meneekö ensikerralla kauan aikaa? Tuli hankittua sellainen yhden miehen ilmauslaite ja jarruletkun supistuspihdit.
Mihin tämä homma yleensä on tyrehtynyt kaikilla? Ruosteisiin pultteihin vai huonosti ilmattuihin jarruihin?

Keula ylös-rengas pois- satulan pulttia auki ja liukupultit irti- Letkupihdit paikalleen ja letku irti- vanha osa pois ja siitä tarvittavat osat uudelleen käyttöön- jarrusatulan kasaus ja asennuspaikalleen- palat paikalleen- letku kiinni-satula kiinni- ilmaus. Olenko tässä aivan hakuteillä vai lähellä totuutta?

Mitä tuossa ilmauksessa tulisi huomioida. on sellainen takaiskuventtiilillä varustettu laite (biltema). Tarvitseeko ilmata muita jarruja?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos auto on -88 ja jarruletkutkin on alkuperäiset, letku voi olla hankala. Muutenkin jos meinasit vanhaan letkuun laittaa uuden satulan, letku voi jäädä spiraalille kiertyneeksi, uuden satulan kierteet ei välttämättä ole ollenkaan samassa asennossa.

Jos päätyy letkunvaihtoon, voi letkun yläpään liitoksen avaaminenkin olla haastavaa.

Lämmittäessä on syytä olla ainakin ilmausnippa tai joku muu paikka auki mistä paine pääsee purkautumaan. Kannattaa muistaa myös että jarruneste on syttyvää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000urpo kirjoitti:Mites tuon etujarrusatulan vaihdon vaikeus?
Meneekö ensikerralla kauan aikaa? Tuli hankittua sellainen yhden miehen ilmauslaite ja jarruletkun supistuspihdit.
Mihin tämä homma yleensä on tyrehtynyt kaikilla? Ruosteisiin pultteihin vai huonosti ilmattuihin jarruihin?

Keula ylös-rengas pois- satulan pulttia auki ja liukupultit irti- Letkupihdit paikalleen ja letku irti- vanha osa pois ja siitä tarvittavat osat uudelleen käyttöön- jarrusatulan kasaus ja asennuspaikalleen- palat paikalleen- letku kiinni-satula kiinni- ilmaus. Olenko tässä aivan hakuteillä vai lähellä totuutta?

Mitä tuossa ilmauksessa tulisi huomioida. on sellainen takaiskuventtiilillä varustettu laite (biltema). Tarvitseeko ilmata muita jarruja?
Olen tehnyt noita vanhojen jarrujen korjausremppoja, vanhoja pirssejä kun on vain ajossa.

- CRC-penetrationia reilusti liottaen monen päivän aikana kaikkiin kierreliitoksiin, ennen remonttia.

- letkupuristimen kanssa kannattaa käyttää riittävän löysää kiristystä, muuten letku murenee ja seuraavassa katsastuksessa on
hylkäys-löydöksenä "pullistuma jarruletkussa".

-tuo Bilteman ilmauslaite on HYVÄ. Kannattaa vain varmistaa nippusiteellä letkuliitos nippaan. Pyörä kerrallaan käy hyvin, kunnes poljintuntuma on OK. Tuo laite on mainio myös jarrunesteen vaihtoon.

Tutulla asennusliikkeelläni ( Antares Ltd / Klaukkala ) on lämmitystyökaluna sellainen minihitsauslaite. Kaksi pientä pulloa ja asialliset suuttimet. On kait tarkoitettu hopeajuotoksiin yms, mutta liekki on pieni, kuuma ja terävä. Täytynee hommata tollanen itsellekin.
Toimi ainakin mun juuttuneen etujarruletkun liittimen irroittajana, eikä polta autoa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin