Firges9000 kirjoitti:- letkupuristimen kanssa kannattaa käyttää riittävän löysää kiristystä, muuten letku murenee ja seuraavassa katsastuksessa on
hylkäys-löydöksenä "pullistuma jarruletkussa".
Kaksi sivuhuomiota - jos tuohon murenemiseen vaikuttaa letkun ikä niin, että vanha letku murenee heikommin, niin mureneva letku voi olla ihan taktista vaihtaa samantien. Ne ei montaa kymppiä pahimmillaankaan maksa ja tarkoituksena on kuitenkin saada ne jarrut kuntoon. Myönnettäköön, että molemmat etujarruletkut tonnariin vaihtaneena olen samalla sattuneesta syystä vaihtanut myös ne putket, jotka katkesivat letkuja irroittaessa. Ne muuten lähtee helpommin irti sieltä yläpäästä .
Se toinen sivuhuomio on, että jos samalla vaihtaa jarrunesteet, ei koko puristinta edes tarvi. Nekään ei paljoa maksa ja jo parivuotiset litkut on tiettävästi yleensä ihan hyvä idea vaihtaa tuoreisiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Firges9000 kirjoitti:- letkupuristimen kanssa kannattaa käyttää riittävän löysää kiristystä, muuten letku murenee ja seuraavassa katsastuksessa on
hylkäys-löydöksenä "pullistuma jarruletkussa".
Kaksi sivuhuomiota - jos tuohon murenemiseen vaikuttaa letkun ikä niin, että vanha letku murenee heikommin, niin mureneva letku voi olla ihan taktista vaihtaa samantien. Ne ei montaa kymppiä pahimmillaankaan maksa ja tarkoituksena on kuitenkin saada ne jarrut kuntoon. Myönnettäköön, että molemmat etujarruletkut tonnariin vaihtaneena olen samalla sattuneesta syystä vaihtanut myös ne putket, jotka katkesivat letkuja irroittaessa. Ne muuten lähtee helpommin irti sieltä yläpäästä .
Se toinen sivuhuomio on, että jos samalla vaihtaa jarrunesteet, ei koko puristinta edes tarvi. Nekään ei paljoa maksa ja jo parivuotiset litkut on tiettävästi yleensä ihan hyvä idea vaihtaa tuoreisiin.
tuosta en tajunnut pätkääkään
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
aero kirjoitti:Kaksi sivuhuomiota - jos tuohon murenemiseen vaikuttaa letkun ikä niin, että vanha letku murenee heikommin,
tuosta en tajunnut pätkääkään
Niin, mulla siis ei ole kertaakaan letku tuosta puristelusta murentunut, mutta voisin kuvitella, että jos niin käy, niin vanha letku murenee helpommin kuin uusi (saa korjata, jos olen väärässä). Jos näin on, niin ite ainakin voisin pitää sitä merkkinä siitä, että letkulla on tullut vuodet täyteen. Toisaalta mä nyt saattaisin vanhan letkun vaihtaa muutenkin jo varmuuden vuoksi ylipäätään rassatessani (kun nyt kerran pakka on avattu).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
aero kirjoitti:Kaksi sivuhuomiota - jos tuohon murenemiseen vaikuttaa letkun ikä niin, että vanha letku murenee heikommin,
tuosta en tajunnut pätkääkään
Niin, mulla siis ei ole kertaakaan letku tuosta puristelusta murentunut, mutta voisin kuvitella, että jos niin käy, niin vanha letku murenee helpommin kuin uusi (saa korjata, jos olen väärässä). Jos näin on, niin ite ainakin voisin pitää sitä merkkinä siitä, että letkulla on tullut vuodet täyteen. Toisaalta mä nyt saattaisin vanhan letkun vaihtaa muutenkin jo varmuuden vuoksi ylipäätään rassatessani (kun nyt kerran pakka on avattu).
Kaikella ystävyydellä, et voi tietää letkun ikää, älä siis purista liikaa.
Tuo on sanomani
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000 kirjoitti:Kaikella ystävyydellä, et voi tietää letkun ikää
Paitsi jos letkussa lukee valmistusvuosi. Vaihdoin omasta 87-autosta etujarruletkut 2003, vanhoissa oli vuosimerkintä 1986. Tokikaan tuo ei kerro kauanko letku on ollut käytössä, mutta ei se kumi silloin ainakaan ihan tuoreimmasta päästä ollut http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste2/index.htm
En ole käyttänyt puristimia vanhoihin enkä uusiin letkuihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sarjassamme nappiin menneet hankinnat meni eilinen ilta. motonetista ostettu jarrusatula
23-9330 9000 ETEEN oikea "i" 87->89 ja Turbo 8.86->12.88 [1987 - 1989]
ei sitten ollutkaan oikea. Autoni 87/88 mallin turbo, joten olisi pitänyt sopia.
Siinä ruosteista satulaa tutkiessani huomasin, Ate taitaa lukea ruosteen alla? Vanhassa osassa oli sellainen rautalanka, joka pitää ulompaapalaa? paikallaan ja tässä motonetin versiossa ei ollut. Motonetin osa oli jotenkin pienemmän näköinen.
Pitää varmaan hakea joko bilteman 5009 loppuinen (tai siis käydä katsomassa sitä, kun nyt tietää mitä hakea) tai motonetin 23-9362 9000 ETEEN oikea "i" 90->98 ja Turbo 1.89->98 [1990 - 1998], jos vaikka näyttäisi oikealta.
Muuten meni homma nappiin. testailin kevyesti letkun liitosta satulaan ja se aukesi aika kevyesti, samoin letku näytti uusitulta (max 10v vanha). Vanha satulakaan ei vuotanut, mutta saattaa se jumissa olla. Tuli sitä siinä sitten pummpailtua ja rasvailtua kun kerran etupää oli atomeina. Liukutapitkin voitelin, joten saa nähdä toimisiko näillä opeilla hetken aikaa.
Laitetaanpas tähän ketjuun vähän vielä noista bilteman takasatuloista.
Itsellä ongelmia saada pitämään käsijarrua. Säätöruuvin liike on tahmea kun vertaa vanhaan satulaan jossa se pyörii normaalisti.
Samoin jarrupalan tarraaminen levyyn on outo verrattaessa vanhaan satulaan. Vanhassa satulassa renkaan vapaan pyörimisen ja lukkiutumisen välillä oli ehkä 1/2-1/4 kierrosta säätöruuvista, kun taas bilteman satulassa palat alkaavat tarraamaan pikkuhiljaa monta kierrosta ennen kuin rengas on täysin lukossa.
Eikä tuo käsijarru ota kiinni vaikka palat säätää niin, että ne ovat jo melkein lukossa valmiiksi.
Vaijeritkin on säädetty ohjeiden mukaan.
Mistä kiikastaa?
PS. kyseessä og900
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Samoihin onglemiin törmänneenä sanoisin, että paskat satulat.
Asiaa sivuten voisi kysäistä, että mahtaako mistään löytyä sopivia seger-rengas pihtejä joilla saisi sylinterin pohjalla olevn renkaan irti? Pirun syvällä ja ahtaasti se on siellä. Ajatuksena vaihtaa vanhoista orkkis satuloista sisuskalut bilteman satulaan. Jos vaikka saisi sillä toimimaan...
Berner pultilta löyty sopivat lukkorengaspihdit Tampereella. Hinta oli jotain 20e luokkaa.
ja jos ei Juhem oo Kuopiossa sattunut vielä kyseisen firma silmään (kun ole täältä päin ) niin löytyy volttikadulta eli siitä AD varaosamaailman lähistöltä...
Onko teistä kukaan reklamoinu biltemalle nuista paskoista satuloista? En tiedä oisko vaikutusta mihinkään, mutta oisivatpahan tietoisia minkälaista paskaa ne on. Tosin taitaa kai ne tietää itekki, että paskaa myyvät.
Autumn kirjoitti:Onko teistä kukaan reklamoinu biltemalle nuista paskoista satuloista? En tiedä oisko vaikutusta mihinkään, mutta oisivatpahan tietoisia minkälaista paskaa ne on. Tosin taitaa kai ne tietää itekki, että paskaa myyvät.
Olisi kyllä aihetta. Onnenkauppaa taitaa olla saako hyvän vai maanantaikappaleen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Onko se nyt niin, että mulla on tuossa allekirjoituksen autossa ATE:n satulat? Eilen purin kuskinpuolen, ku jäi laahaamaan, oli männän suojakumi lähteny pois paikaltaan ja mäntä ruosteessa. Olen nyt työpaikalla joten en voi asiaa tarkistaa, että minkäkokoinen mäntä passaa, ku niitäki on vissii kahta sorttia?