Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eli muuten pelittää mutta jos käyttää pitkiä päällä niin lyhyet sammuu eivätkä syty muuten kuin katkaisijasta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Vaatii vissiin modatun valoreleen ja sitähän ei tietenkään kukaan kerro, kuinka se tulisi modata.... :roll:
900C -86
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Himmenninvastus pois valoreleen sisältä, ei kai siinä muuta tarvitse juuri tehdä? En ole kylläkään yhtään matalakeulaisen valorelettä aukaissut, pitää tutkia jos Xenonit omaani ostan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja patu »

Kannattaa ostaa.. 8)
Itellä nyt muutaman kerran käynyt niin ettei syty kun toinen valoista jos auton käynnistää, mut ei sen enempää ole ongelmia ollut. Tosin vilahtaa (mut ei sammu) kun pitkät päräyttää päälle muuuut, jos se ei hajoita xenoneita niiiiiin...
Viimeksi muokannut patu, Su Marras 30, 2008 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mimmi kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Himmenninvastus pois valoreleen sisältä, ei kai siinä muuta tarvitse juuri tehdä? En ole kylläkään yhtään matalakeulaisen valorelettä aukaissut, pitää tutkia jos Xenonit omaani ostan.
Valitettavasti releen sisällä ei ole himmenninvastusta.
No, kuten totesin niin yhtään en ole (vielä) avannut mutta tuskin tuon releen modifiointi kovin kummoinen homma on.

edit: löytyi näköjään ohjeetkin moiseen toimenpiteeseen kun hetken googlasi, tuon mukaan ohitetaan himmenninvastus (joka siis toden totta ei ole valoreleen sisällä) ja lisäksi kytketään lyhyitä ohjaava toinen rele niin että se on aina aktiivisena kun valot ovat päällä. Aika simppeliä siis.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Minkäs merkkinen xenon sarja on kyseessä? Itselläni on AMP, eikä tuottanut mitään ongelmia. On siis alkuperäisellä releellä, on joskus vaihdettu uuteen, mutta sillä tuskin on mitään merkitystä.. :)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Drossel
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 22:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Drossel »

Eli ei ihan alkuperäseen aiheeseen liittyvää, mut kuitenkin xenonien toimimattomuuteen.

Elikkäs:

Ostin tollasen xenon-sarjan, joka asennettaessa toimi niin, että välkytti vuorotellen oikeaa ja vasenta valoa. Tämä asia korjaantui Mimmin muokatulla valoreleellä, mutta tässä on jo monta kuukautta ollut tällainen ongelma (itse asiassa koko ajan valoreleen vaihdon jälkeen), että toinen xenoneista tippuu pois päältä.

Joskus piktogrammi ilmaisee asian ja joskus ei. Vika kuittaantuu vähäksi aikaa niin, että käyttää kytkintä parkki-asennossa. Tämä toisen puolen valon tippuminen saattaa toistua montakin kertaa muutaman kilometrin ajon aikana.

Muutaman kerran molemmat valot ovat sammuneet yhtä aikaa. Tämä sammuilu ei ole mitenkään säännöllistä, vaan saattaa joskus tulla useammin ja joskus harvemmin (en ole huomannut sään tai minkään muun vaikuttavan asiaan). Olen jo saanut toisen ballastin takuuseen, koska alunperin vain oikea puoli tippui pois pelistä, mutta nyt myös vasen on alkanut oikkuilla.

Onko kellään muulla ollut vastaavanlaista toimintaa? :?

EDIT: aukaisin tässä myös alkuperäisenä autossa olleen valoreleen, ja myös se oli muokattu, mutta erillä tavalla. Siihen oli lisätty joku kondensaattori ja katkaistu folio yhdestä kohtaa. Voisin ottaa kuvia ja lisätä ne tänne.

EDIT2:
http://i184.photobucket.com/albums/x229 ... 1267900861
http://i184.photobucket.com/albums/x229 ... 1267900892

Tossapa ois kuvat siitä releestä, joka oli alunperin kiinni.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja jus »

Entäs valonvalvontarele?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Drossel
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 22:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Drossel »

Joo, voi hyvinkin olla xenoneista johtuva vika. Mutta muistin juuri uuden oireen, eli joskus xenonin pimennyttyä kun käyttää valokytkintä parkeilla, niin takaisin päälle laitettaessa saattaa itsestään pitkät valot kytkeytyä päälle... :?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joo, voi hyvinkin olla xenoneista johtuva vika. Mutta muistin juuri uuden oireen, eli joskus xenonin pimennyttyä kun käyttää valokytkintä parkeilla, niin takaisin päälle laitettaessa saattaa itsestään pitkät valot kytkeytyä päälle... :?
Kuulostaisi äkkisiltään valonvalvontarele vialta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja jmt »

Itsellä toinen pitkä valo ei aina syttynyt (Xenon-setti 35w mallia hongkong...). Vika todennäköisesti oli ballastin liittimessä, mikä ei paikoittunut oikein vaan pinni oli vääntynyt ja sai kontaktia vain ajoittain. Eli jos on toispuoleista vikaa kannattaa tarkistaa liittimet, ja myös itse ballastissa voi olla vikaa. Jos mahdollista, kokeile toisella ballastilla, josko auttaisi.

Muuten, itsellä valonvalvontarele on toiminut oikein sekä 35w että 50w xenoneilla. Kun toisen puolen valo ei syttynyt, sen näki piktogrammissa. Hyvä niin.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Drossel
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 22:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Drossel »

Tuossa on se ikävä puoli, että piktogrammi ei aina älyä, että toinen puoli on tippunut pelistä pois... Ja vielä yhden ominaisuuden huomasin. :D

Eli jos käynnistää joskus oikein kylmällä säällä, niin piktogrammiin saattaa syttyä himmeästi se kuva, että edessä polttimo on palanut. Sitten se vähän ajon jälkeen himmenee pois näkyvistä... :?
Drossel
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 22:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot ei pelitä... xenonien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Drossel »

Kiitoksia neuvoista. Nyt pitää vaan alkaa selvittelemään, että mistä tuo loppujen lopuksi johtuu. Saattaahan se olla vaan niinkin, että nuokin on vaan mallia Hong Kong... :lol: Testiksi alunperin nuo ostinkin.

EDIT: Aukaisin tässä mielenkiinnosta tuon valonvalvontareleenkin, joka näyttäisi olevan päällisin puolin kunnossa.

EDIT2: Kävin vähän päälle tunnin ajelemassa poppi soiden, enkä nyt tarkoituksella saanut xenoneja sammumaan... :? Käytin kyllä ballastien liitokset irti ja heiluttelin muutenkin liitoksia. Yksi liitos tuntui olevan vähän heikko, vaikka lukitus olikin pohjassa. Kyseessä oli siis ballastin superseal-liitin.

Vähän noita saabin sähkökuvia katseltuani pitää todeta, että aika "älykäs" auto kyseessä... :lol: Tarkoitan siis näitä ominaisuuksia, että tiputetaan valoilta päiväsaikaan jännitettä yms.

Pitää joskus ajellessa ottaa yleismittari mukaan autoon. Tällöin jos toinen valo pimenee, niin menee siitä 12V puolelta mittaamaan, että tuleehan sinne normaali jännite... Pitää myös huomenna käydä ronkumassa kokonaan uutta ballasti + polttimo -sarjaa. Tämä siksi, kun joku puhui foorumilla tästä noidankehästä, että viallinen ballasti rikkoo polttimon ja toisin päin.

EDIT3: Kävin tänään hakemassa uuden ballastin ja polttimot, takuuseen meni.
Eli nyt on pellin alla siis käytännössä kokonaan uusi sarja, kun oli ennestään jo yksi käyttämätön ballasti. Katsotaan nyt, että miten tilanne tästä kehittyy.

EDIT4: Muokkauksia näyttää olevan muutamia, mutta tämä on varmaankin viimeinen tähän aiheeseen liittyen. :lol:

Eli xenonit toimineet moitteettomasti ballastien ja polttimoiden vaihdon jälkeen.
Olen alkanut käyttämään tuota valokytkintä niin, että sammutan siitä aina valot ennen auton sammutusta. Olen kuullut, että startattaessa tuleva valojen vilkkuminen rikkoo xenonit. Saattaahan tuo olla potaskaa, mutta mennään näin nyt toistaiseksi. :)
Vastaa Viestiin