Ilman kylmenemisen myötä tonnarin kabiiniin ilmaantui ylimääräinen ääni, joka kuuluu auton liikkuessa ja korreloi noipeuden muutoksen kanssa voimistuen vauhdin kasvaessa. Paikallaan seisoessa ääntä ei kuulu. Reilumpien käännöksien aikana ( risteykset yms.) ääntä ei kuulu ja hieman jarrupoltinta painettaessa ääni katoaa. Ääni muistuttaa aikanaan poikasena polkupöyrään viritetyn räpätin säklätystä, tosin vaimeampana ja hitaampi taajuisena.
Ääni on kuulunut ajoittaisena aikaisemminkin, mutta vain lyhyitä aikoja, yleensä vähän liikkeelle lähdön jälkeen. Kylmä ilma toi äänen vakituiseksi vieraaksi.
Kyseessä ei ole kello, lämmityslaitteen puhallin tai sisälämpötila-anturi, ne olen mielestäni jo sulkenut pois.
Ensimmäisenä mieleen tuli nopeusmittarin vaijeri, mutta -97 CS tontun mittari lienee täältä lukemani perusteella sähköllä toimiva?
Toinen mahdollisuus voisi olla viallinen rengas tai laakeri, joka pakkasen myötä on alkanut ääntämään. Nämä taas eivät kumpikaan passaa siihen, että jarrupolkimen pieni (n. 5 - 10 mm ) painaminen häivyttää äänen.
Onkohan kukaan foorumilla vaikuttavista törmännyt vastaavaan?
Yksi ylimääräinen ääni lisää (kaikkien vanhojen lisäksi)
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Yksi ylimääräinen ääni lisää (kaikkien vanhojen lisäksi)
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: Yksi ylimääräinen ääni lisää (kaikkien vanhojen lisäksi)
Parhaitenhan tuohon passaisi jarrupalan resonanssi.GetawayCar kirjoitti: Nämä taas eivät kumpikaan passaa siihen, että jarrupolkimen pieni (n. 5 - 10 mm ) painaminen häivyttää äänen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Yksi ylimääräinen ääni lisää (kaikkien vanhojen lisäksi)
Kiitos vinkistä.
Pitänee hankkiutua lämpimään talliin ja tarkistaa tilanne. Kesällä tuohon tehtiin täysi jarruremppa. Käytetyt osat oli mallia Motonet, joten siellä voi olla jotain mittavirheitä. Palojen mukana ei muistaakseni tullut kitinälevyjä. Mahtaakohan niitä saada muualta kuin kivijalka liikkeestä? Jos nyt sitten sieltäkään..
Pitänee hankkiutua lämpimään talliin ja tarkistaa tilanne. Kesällä tuohon tehtiin täysi jarruremppa. Käytetyt osat oli mallia Motonet, joten siellä voi olla jotain mittavirheitä. Palojen mukana ei muistaakseni tullut kitinälevyjä. Mahtaakohan niitä saada muualta kuin kivijalka liikkeestä? Jos nyt sitten sieltäkään..
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: Yksi ylimääräinen ääni lisää (kaikkien vanhojen lisäksi)
Nosta keula ilmaan, vaikka toinen puoli kerrallaan ja pyöritä rengasta. Saattaa auttaa diagnostoinnissa.
Vaikuttaisi jarruilta; ehkä pölysuoja taittunut ja ottaa kiinni levyssä olevaan muotopoikkeamaan kerran kierroksen aikana. Tai sitten jarrupalojen jousikiinnikkeet saattaisi kuulostaa räpätiltä, jos palat käy levyn pinnassa.
On se kumma kun pikkunaskalina (itse myös) noita ääniä piti aikaansaada, ja nyt kysellään kuinka niistä pääsisi eroon
Vaikuttaisi jarruilta; ehkä pölysuoja taittunut ja ottaa kiinni levyssä olevaan muotopoikkeamaan kerran kierroksen aikana. Tai sitten jarrupalojen jousikiinnikkeet saattaisi kuulostaa räpätiltä, jos palat käy levyn pinnassa.
On se kumma kun pikkunaskalina (itse myös) noita ääniä piti aikaansaada, ja nyt kysellään kuinka niistä pääsisi eroon

9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Yksi ylimääräinen ääni lisää (kaikkien vanhojen lisäksi)
Joo.. vierähti aikaa ja vesi virtasi Kemijoessa jonkin aikaa ennen kuin sain kotteron pajalle. Ei ollut vika jarruissa. Kalkatus loppui takavakaajatangon puslien vaihtoon. Se miltä ääni kuulosti ei kyllä antanut tuota olettaa.. Nyt on ääni poissa ja kulku tiellä hieman vakaampaa.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma