Käsijarru remonttia.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kuskinpuoleinen rengas ei kiristy tarpeeksi kun kässäriä vetää, säädöt on " käännetty melkeinpä tappiinsa " mutta ei apua.
Vaijerista vai satulasta kannattaisi lähteä ?
Onko mitään helppoa vippas konstia saada toimimaan katsastukseen ?
Katsastuksen jälkeen auto siirtyy " yksityis / omille teille " mutta olisihan se kiva että toinenkin puoli peräpäästä lukittuisi.

Pystyykö vaijerin vetämään läpi vanhaa vaijeria apuna käyttäen ? vai onko tässä yhtä hankala vaihtaa toinen vaijereista kun My -92 tontussa oli..tankkia alaspäin, tulipeltiä pois, sisustan purkua ym.

Vinkkejä / linkkejä / räjäytyskuvia ym otettaisiin mieluusti vastaan..
Potilas My - 90 CC
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

veikkaisin satulaa. vedä käsijarru päälle ja käy katsomassa jos vipu on siirtynyt. jos ei niin ääni sitten vaijerille.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Omassa tonnarissa oli samanlaiset oireet ja vika korjaantui uusilla satuloilla.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Satulat ei ole kauhen vanhat, muistaakseni 1,5 vuotta sitten vaihdettu.
Jos vaijeri menee vaihtoon niin saako suojaputkeen työnnettyä helposti uuden, vanhaa apuna käyttäen ?
Onko siellä muita säätöpaikkoja kun renkaan takana ja kabiinissa käsikahvan alla ?
On etsiäkin käytetty, reilut 130 ketjua löyty, jotkut meni väkisinkin vähän ohi..mutta kiitokset, hyvä linkki
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Satulat ei ole kauhen vanhat, muistaakseni 1,5 vuotta sitten vaihdettu.
Jos vaijeri menee vaihtoon niin saako suojaputkeen työnnettyä helposti uuden, vanhaa apuna käyttäen ?
Onko siellä muita säätöpaikkoja kun renkaan takana ja kabiinissa käsikahvan alla ?
On etsiäkin käytetty, reilut 130 ketjua löyty, jotkut meni väkisinkin vähän ohi..mutta kiitokset, hyvä linkki
Mites jos tunkkaat takakulman ylös ja testaat sitä satulan säädön löysäystä/kiristystä että miten vaikuttaa käsijarrun tehoon kun pyörittelet rengasta? Ilmeisesti noissa tarvikesatuloissa yleistä että korkkaa se käsijarrunsäätö/kiristys mekanismi.

Ja tosiaan katso miten liikkuu se käsijarrun käyttötanko satulassa/käsijarrun vaijeri kun vedät käsijarrun päälle/vapautat.

Vippaskontsina katsastukseen on kiriä se säätö silleen että rengas pyörii nippa nappa ja ajaa konttorille. Luultavasti löysääntyy itsestään nopeasti jos vika siinä säädössä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Vaijeri tuntuisi toimivan kuten pitääkin, satulassa pientä " palauttamattomuutta " joten alotetaan siitä.
Onko kenelläkään kokemuksia Bilteman jarrusatulasta, onko 100 % yhteensopiva ? ( Vasen Taka )
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

porukka kyllä kehuu bilteman satuloita.. tiedä sitten. itse en ainakaan koskaan ole kokeillut.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Nuissa bilteman taka satuloissa on vaan se ongelma että kiristys pyörii auki jos ei tee mitään patenttia sinne.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mik4 kirjoitti:Nuissa bilteman taka satuloissa on vaan se ongelma että kiristys pyörii auki jos ei tee mitään patenttia sinne.
Vähän pinta puolisesti tutustuinkin tuohon aiheeseen..mitä patenttia suosittelet ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Kniitti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 21:34

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Kniitti »

Änkeän (tyhmän?) kysymykseni samaan ketjuun. Onko normaalia että jarrupalojen vaihdon jälkeen takajarrut kuluttavat vain ulompaa kehää jarrulevystä molemmilla puolilla? Näin mennyt jo parisataa kilsaa.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kniitti kirjoitti:Änkeän (tyhmän?) kysymykseni samaan ketjuun. Onko normaalia että jarrupalojen vaihdon jälkeen takajarrut kuluttavat vain ulompaa kehää jarrulevystä molemmilla puolilla? Näin mennyt jo parisataa kilsaa.
Ainankin täällä on ulommat jarrupalat kuluneet huomattavasti enemmän kuin sisemmät, kummaltakin puolelta.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

saabvector kirjoitti:
Mik4 kirjoitti:Nuissa bilteman taka satuloissa on vaan se ongelma että kiristys pyörii auki jos ei tee mitään patenttia sinne.
Vähän pinta puolisesti tutustuinkin tuohon aiheeseen..mitä patenttia suosittelet ?
Joku jousi säätöpultin ja suojapultin väliin tai kierrelukitetta ruiskulla tai jotain vastaavaa. Säätöruuvvi pyörii itsekseen auki ja säätö löystyy.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

EIpä kannattane ostaa niitä bilsun satuloita: Alkuvaikutelma oli ihan jees, mutta loppukäyttäjänä toiminut kaveri joutui painimaan tuon säädön pois rullautumisen kanssa... Toimivat käytetyt joihin uudet muun merkkiset tiivisteet kuin scantech ajaa saman asian :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kiitokset kaikille vinkeistä, eiköhän näillä päästä eteenpäin.
Haulla en löytänyt selostetta EI ABS jarrujen ilmauksesta suomenkielisenä ohjeena.
Oisko kellään ? tai ihan vaan selostekkin riittäisi kun tuon ilmauksen joutuu suorittamaan satulan vaihdon jälkeen.
Luulen osaavani ja muistavanikin mutta aikaa siitä on joten ihan varmuuden vuoksi.. :lol:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin