9000 Turbo -85 käynti probleemi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Extra
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 17:54

9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja Extra »

Otsikon mukainen auto kyseessä.

Vika:
Lähtee käyntiin normaalisti, käy hyvin noin 5s jonka jälkeen alkaa hirvittävä rynkytys ja putken päästä työntyy todella "rikkaan hajuista" käryä. Huomattu, että ahtopainemittari on jämähtänyt paikoilleen mittaristossa samoihin aikoihin kun vikakin on ilmestynyt.

Tähän mennessä:
-Ilmamassa/määrämittari vaihdettu -> ei vaikutusta
-Moottorinohjausboksi vaihdettu -> ei vaikutusta
-Kaikki ahtoputket ja alipaineletkut tutkittu, olivat kunnossa
-Lämpötila anturi joka antaa boksille tietoja mitattu, oli kunnossa
-Tulpatkin vaihdettu -> ei vaikutusta
-Johtosarjoja tutkittu, nekin kunnossa
-Lisäilmaluisti vaimikäsenytoli putsattu -> ei vaikutusta

Mikä ...keles sitä vaivaa?

Pian haen Toyotan...
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja arttu »

Extra kirjoitti:Pian haen Toyotan...
Tee niin. Tai laita ennemin mersu. :lol:


Tuosta Saabasta... onko bybass venttiili ok? Paljonko näyttää ahtopainemittari tai jos ainoastaan orgismittari niin missä kohtaa viisari? Valkosen ja keltasen värin välissä?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Huomattu, että ahtopainemittari on jämähtänyt paikoilleen mittaristossa samoihin aikoihin kun vikakin on ilmestynyt.
Kabiiniin tuleva alipaineletku on jostain katki, luultavasti about tulipellin kohdilta(tai valetulipellin).

=imuilma vuoto
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

ilmamassamittarin tai sytkävahvistimen liitin paskana :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vaikuttaako käyntiin ja käynnissä pysymisen aikaan mitenkään antaako kaasua/kierroksia ?

Miten käy ilmamassamittarin liitin irrotettuna ?

Joskus oli hiukan tuontapaista ongelmaa ilmeisesti ruiskupaineensäätimen johdosta, 9000 -92 muistaakseni.

http://www.thesaabsite.com/9000/9000faq ... r+Problems
elämä alkaa 200:sta
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:45
Paikkakunta: Eura

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja elämä alkaa 200:sta »

Mulla oli -89 mallissa sytkävahvistin ,joka teki tota samaa!.Ko. mallissa jakaja,missä vain pyörijä sisässä,hall-anturi kampiakselin päässä.
tuossa sinun autossa se on jakajassa,ootko kattonut jakajan liittimen?
samasta autosta meni ilmamassamittari myöhemmin,niin savuti pirusti,kun oli sika rikkaalla,mutta ei pätkinyt eikä rynkyttänyt vaan nieli kaiken bensan kiltisti :lol:
Uudemmassa 92 tbo:ssa sytkäkasetti paskana,samat oireet ja hylky pakokaasutestissä! :arrow: Uusi kasetti,niin pakokaasut ok!!!!

eli viittaa vahvasti,että jää kipunoita väliin,ehkä satunnaisestikkin.

Mulla on useita jakajia,että ainakin 10 vahvaria,mutta en tiedä enää mitkä on ehjiä,kun joku idiootti :oops: nakkas ne kaikki samaan lodjuun...

Ehjiä massamittareitakin on ainakin 4:stä turbosta ja parista vaparistakin,mutta ei tosiaan tee tommosta.

Missäs asustelet?
9000CD T+hestec+750cc msd:t
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja wesku »

En sitten tiedä miten noissa uudemmissa mutta -85 tai -86 mallisessa minulla aikanaan ongelmat hanskalokeron boksissa olevassa sytytysvahvistimessa "ignition pulse amplifier" aiheutti bensansyötön katkeamisen ennenkuin huomasi mitään sytkässä, näin mitään palamatonta ei siis jäänyt. Samassa kun alkoi pätkimään meni myös kierroslukumittari nolliin tai heilui nollan ja kierrosluvun väliä muistaakseni.
Extra
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 17:54

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja Extra »

Kiitos jo tulleista vinkeistä!
onko bybass venttiili ok? Paljonko näyttää ahtopainemittari tai jos ainoastaan orgismittari niin missä kohtaa viisari? Valkosen ja keltasen värin välissä?
Ahtopainemittarina tosiaan vain orggis (orggis henkinen mies) :P . Viisari pönöttää valkoisen ja keltaisen välissä. Tuota bybass venttiiliäkin tutkittu, luultavasti ok.
Kabiiniin tuleva alipaineletku on jostain katki
Alipaineletkut tosiaan ehjiä... Pitää vielä tutkia.
ilmamassamittarin tai sytkävahvistimen liitin paskana
Tämä pitää katsoa vielä. Olikos tässä tuo sytkän vahvistin tuolla hytin puolella hanskaloodas?
Vaikuttaako käyntiin ja käynnissä pysymisen aikaan mitenkään antaako kaasua/kierroksia ?Miten käy ilmamassamittarin liitin irrotettuna ?Joskus oli hiukan tuontapaista ongelmaa ilmeisesti ruiskupaineensäätimen johdosta, 9000 -92 muistaakseni.
Kaasun painaminen nostaa kyllä kierroksia, mutta väkinäisesti ja rynkyttäen :arrow: paljon mustahkoa savua talliin. Ilmamassamittari tosiaan vaihdettu, liittimen irroittelulla ei vaikutusta. Tuota bensanpainetta oon alkanu ittekkin epäilemään, saakos itte kötöstettyä jonkunlaisen mittarin millä näkis?
ootko kattonut jakajan liittimen? Missäs asustelet?
Jakajan liitin pitää tutkia tänään. Niin ja asun Seinäjoella. Hernesmaan varastot pian ostettu tyhjiin. :)
Samassa kun alkoi pätkimään meni myös kierroslukumittari nolliin tai heilui nollan ja kierrosluvun väliä muistaakseni.
Kierroslukumittari tosiaan heiluu rynkytyksen tahtiin..

Tästä tuli vähän sekava selvitys teidän kysymyksiin, mutta kait tuosta selvän saa... Tallissa on Saabin korjaamon kansiot joissa paljon on asiaa, mutta mutta.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja jmt »

Extra kirjoitti:Ilmamassamittari tosiaan vaihdettu, liittimen irroittelulla ei vaikutusta.
Onko vaihdettu varmasti toimivaan imm:iin?
Itsellä oli samantapaisia ongelmia (-86 9000T); huono käynti, liikaa polttoaineen syöttöä jne. Autolla pystyi ajamaan, mutta vaivalloisesti. Vikana oli viallinen imm, jonka vaihdolla vika korjaantui.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
elämä alkaa 200:sta
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:45
Paikkakunta: Eura

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja elämä alkaa 200:sta »

Katsoppa vielä,onko kaikki tulpat nyt mustia.Rajaa ainakin tulpanjohdot ym.
Kiekkamittarin hyppiminen voisi johtua tuosta pätkimisestä.Puolakin saattaa tehdä,mutta sen vika ei ainakaan satkussa muuttunut tollain.


Vahvistin löytyy kun seuraat jakajan johtoa rontti puolimetriä,alumiinilevyssä kiinni siinä jossain akun etupuolella.Mikä bosch numero siitä löytyy?

Noi imuvuodot nostaa kiekkoja,mutta ainakaan mun menneissä autoissa -9000 86,87,88 2kpl,89,90,91 2kpl,92,93 ja 900 86,88,89,91 ei imuletkun katkeaminen tai irtoaminen tehnyt tommosta.

Tältä tontilta tietysti löytyisi nuo kaikki ehjät osat,että voisi vaihtaa ja kokeilla,mukaanlukien ruiskunboksi...Asun tosin eurassa eli välimatkaa on... :(
9000CD T+hestec+750cc msd:t
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9000 Turbo -85 käynti probleemi

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itellä kävi joskus hätäpäissäni pieni kämmi bensapumppua vaihtaessani. Paluuletku jäi liian jyrkälle mutkalle, eikä päästänyt bensaa takaisin tankkiin kunnolla. Bensanpaineet nousivat tappiinsa ja savutus & rynkytys oli sen mukaista. Porsinut bensanpaineensäädin saattaisi tehdä saman efektin.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin