Yks vatipää lisää.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Heippa!
Nyt se og900 ehkä löyty onko kellekkään tuttu tapaus :wink:
http://www.nettiauto.com/saab/900/3111952
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Pugman »

vahajub kirjoitti:Heippa!
Nyt se og900 ehkä löyty onko kellekkään tuttu tapaus :wink:
http://www.nettiauto.com/saab/900/3111952
Tuttu on :)
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Dodiin!
Tulipa ilmastointi laitekkin testattua, toveri laittoi aineet sisään ja tulille, kompura lähti päälle(kiitos mimmille kun neuvoi releen kanssa).Mut mut nesteet tuli pihalle syylärin ala-puolelta olevasta liitoksesta, on ottanut joskus osumaa johonkin josta murtunut, ei muuta ku syyläri irti ja vien paikattavax, samallahan hoituis jäähdytysjärjestelmän putsaus....paitsi jos tulee suappi vaihettua perjantaina tuohon yllä mainittuun.

MOE :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyseessä lienee kuitenkin ilmastoinnin lauhdutinkenno, jonka liitos on ottanut osumaa. Nyt kun systeemi on ollut ilman kanssa tekemisissä, niin suotavaa olisi vaihtaa myös kuivain. Sitten kun vielä varmistelet painekytkimen oikean toiminnan (ja paikkaat/ostat uuden lauhditinkennon), niin tuloksena on varmaankin ihan toimiva ilmastointi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja vahajub »

No niin on, tajusin tuon itsekkin myöhemmin :oops:
Mistäs noita kuivaimia saa, onko ihan tarvikeliike kamaa?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

vahajub kirjoitti:No niin on, tajusin tuon itsekkin myöhemmin :oops:
Mistäs noita kuivaimia saa, onko ihan tarvikeliike kamaa?
Motonetistäkin löytyy:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-8251
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
elämä alkaa 200:sta
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:45
Paikkakunta: Eura

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja elämä alkaa 200:sta »

"Löytyy",vaan ei ole yhtään :roll:
9000CD T+hestec+750cc msd:t
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kuivaimia saa mm. Saabilta. Edullisemmin sitten esim. Hellan jälleenmyyjiltä (itse ostin Alppilan Autosähköstä -92CS:n kuivaimen), heiltä irronnee myös uusi lauhdutinkenno. Kannattaa varautua myös uusimaan ainakin lauhdittimen letkuliitokset (=letkut), koska tykkäävät tarttua pirun tiukkaan, jolloin alumiininen mutteri ei irtoa ehjänä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pulkka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 19:27

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Pulkka »

Harrimatias kirjoitti:On kyllä ollut melkoinen topicci luettavaksi. Tsemppiä uudelle omistajalla auton kanssa ja toivottavasti vielä niitä huolettomia kilometrejä! 8)

Sen verran tähän pakko kirjoittaa ja toivoa Mesedesin lukevan, että hassua ollut
tänä talvena taas huomata, etten täällä pk-seudulla ole nähnyt yhtään hyytynyttä tai kesken ajon kiukuttelevaa saabia tien sivussa, mutta mersuja, voi sentäs, pitkältä yli kymmenen päälle. Voipi olla useampi kymmenenkin. Yhtenäkin päivänä, pelkän työmatkan aikana(kaikki 14km), näin 4 tien sivussa lepäävää JOHTOTÄHTEÄ.
Oma autoni vuodelta -96, niinkin vanha, eikä koskaan jättänyt tielle.
Eiköhän se taas johtune vähän yksilöistä... Ei koko merkkiä kannata sen takia leimata.
Mersuja liikkuu ainakin täällä päin "jokunen" enemmän kuin saabeja, johtunee siitä. :roll:
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja vahajub »

V.J.S kirjoitti:Kyseessä lienee kuitenkin ilmastoinnin lauhdutinkenno, jonka liitos on ottanut osumaa. Nyt kun systeemi on ollut ilman kanssa tekemisissä, niin suotavaa olisi vaihtaa myös kuivain. Sitten kun vielä varmistelet painekytkimen oikean toiminnan (ja paikkaat/ostat uuden lauhditinkennon), niin tuloksena on varmaankin ihan toimiva ilmastointi.
Terwe :D
Lähteekös toi lauhdutinkenno yläkautta pois, jossain vaiheessa kevättä olis tarkoitus korjauttaa tuo kenno kunhan joutaa, menee aikaa ton 90:sen kesäkuntoon laitossa :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja jus »

vahajub kirjoitti:Lähteekös toi lauhdutinkenno yläkautta pois
Alakautta joutuu kuitenkin irrottamaan kennon alakulmista kiinnitykset, joten sama sitten ottaa kennokin alakautta. Yläkautta ottaessa joutuisi lukkopellin yms purkamaan.

Kun letkuliitokset ei lähde suosiolla aukeamaan kennosta, saatat silti joutua purkamaan kaikenlaista, ainakin jos vanhaa kennoa yhtään on tarve saada säästeltyä ehjänä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Nonniin :wink:

Tilanne tietoa tonnarista,(jos ketään enää kiinnostaa), autoon ei ole tarvinnut tehä muuta ku tankata benziiniä viime viikkon asti, nyt on pirssi tallissa öljypohja irti kun poistin sen tpa-ketjun ja ilmastoinnin lauhdutinkennon.
Mites se kuivain lähtee helpoiten kun on siellä lokarin suojassa piilossa?
Tonnarini on miedompi versio suomen täys turbosta, moottorin alla ollessa huomasin sen turbon ja hukkaportinkellon välisentangon olevan säädettävissä...kumpaanko suuntaan sitä pyöritetään ja kuinka paljon että saa lisää ahtoja? Tarkoitus ei ole hirveenä viritellä jos nyt jotain 220HP sais.

Eipä mulla muuta...näkemiin :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Miltäpä se öljypohjan sisältö näytti? Oliko schaissea?
Minä saattasin samoilla häpeillä kurkistaa kiertokangen laakerit.

Hyvähän se, jos sekin on pelannut.
Meillä on selvästikin eri jumalat. :wink:

Nyt tunnustan. Mersussa on ollut kauheesti vikoja.
4 kappaletta, jos tarkkoja ollaan.
Jokainen vika on musta, pyöree ja 205/65/15 kooltaan ja kyljessä lukee jotain Nokia tjsp...perskeles että mouruaavat ja voliseevat - mutta eipähän se muuten Nokialainen oliskaan.

Uudet talvirenkaat on jo hyllyssä. 205/70/15 nastat. En muista minkämerkkiset.
Minä tykkään, että rengasta riittää myös pystysuunnassa. :mrgreen:
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

vahajub kirjoitti:kumpaanko suuntaan sitä pyöritetään ja kuinka paljon että saa lisää ahtoja?
Lyhentämällä tankoa nostetaan peruspaineita, mutta eri asia kannattaako. Jos peruspaine on liian ylhäällä, ei nakutustilanteessa ahtoja saada laskettua ja kone voi porsia. Ahtoja saa nostettua turvallisemminkin, foorumilta löytyy kyllä tietotaitoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mawerick kirjoitti:
vahajub kirjoitti:kumpaanko suuntaan sitä pyöritetään ja kuinka paljon että saa lisää ahtoja?
Lyhentämällä tankoa nostetaan peruspaineita, mutta eri asia kannattaako. Jos peruspaine on liian ylhäällä, ei nakutustilanteessa ahtoja saada laskettua ja kone voi porsia. Ahtoja saa nostettua turvallisemminkin, foorumilta löytyy kyllä tietotaitoa.
Ymmärtääkseni tangon ruuvaaminen ei käytännössä nosta maksimiahtoja, ainoastaan peruspaineita. DI/APC:lla on oma karttansa, jossa max. ahdot on määrätty, eikä sen yli mene ilman softamuutoksia, W-letkun irroittamista (=magneettiventtiilin ohittaminen) tai hukkaportin kiinnihitsaamista :) Tangossa ei taida ilman modausta riittää säätö hukkaportin "totaalisulkuun".

Jos softallisesti nostaa maksimipaineita kovastikin, niin silloin olisi hyvä ruuvata peruspaineitakin hiukka korkeammaksi, hihavakiona semmoinen fifti-sixti, eli peruspaineet n. puolet (ehkä hitusen allekin) maksimipaineista olis hyvä.

Foorumilla on vino pino DI/APC ja LH-jet lastuja saatavilla, ostoilmoitusta vaan kehiin markkinaosiolle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin