Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
joke
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2010 15:35

Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja joke »

Moottorin lämpö on tähän asti pysynyt mittarin mukaan samassa, mutta nyt se
on alkanut nousta ja laskea jatkuvasti. Nestettä ei kulu ja öljy on oikean väristä.
Olen vaihtanut termostaatin ja ilmannut ylävesiletkua raottamalla. Olen paikal-
lisilta kysellyt ja saanut vastaukseksi että antaa mennä vain. Ajattelin nyt
kuitenkin kysyä jos joku tietää onko vielä muita mahdollisuuksia. Lämpömittari
on kunnossa ja fläkti lähtee pyörimään tarvittaessa. Tässä ei ole turboa.
-Saab 9-3 2002
-Vasama 50 museomopo 1962
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

voi olla anturivika..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
puuhis
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 19:24

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja puuhis »

Itellä heilunut aina 1/3 -> 2/3 väliä ja asettuu keskisijoille ajellessa tasaisesti. Tuskin mikään ongelma.
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

Mulla pysyy normaalisti aina siinä puolessa välissä kokoaika, joskus teki sitä, että viisari pilkki, tuolloin oli kyllä särkynyt termari koneessa. Eipähän oo sen vaihdon jälkeen tehny enää olleskaa.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Eikö tuo seilaus ainakin jossain määrin ole normaalia?

Ainakin itselläni kylmällä konella liikkeelle lähdön jälkeen lämmöt nousevat ensin noin kello 10, josta sitten yks kaks tipahtaa kello kahdeksaan, ja siitä nousevat normaalisti siihen noin 9 tasolle. Jos ajaa maantieajoa, pysyy mittari pienin muutoksin tuossa 9 korvilla. Hitaamaassa ajossa tuota mittarin heiluntaa tapahtuu sitten enemmän (pysähdyksistä johtuen tietysti), eli välillä lämmöt käy siellä kympissä kunnes taas tippuvat kasiin. Nämä siis ilman flektin toimintaa, kesäkeleillä flektikin toki pauhaa lämpöjen noustessa tarpeeksi
Kniitti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 21:34

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Kniitti »

Mitenkäs paljon tonnareissa mahtaa olla tuo "normaali" käyntilämpötila ja missä lämpötilassa flekti napsahtaa päälle?

Ottaako noissa T5 vehkeissä tuo flekti tiedon lämpötilasta trionicista kun itsellä napsuu päälle vaikkei olekaan syylärissä anturia?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

ja missä lämpötilassa flekti napsahtaa päälle?
Flektin kytkeytyminen tonnareissa (tietty erilaisia tarvikeantureita voi olla noihin vanhempiin)
1988asti: 92astetta
1989-1993: 90astetta
94-alkaen(+trionic 93): 100astetta

Kakosnopeus jos sellainen on niin joku 5-10astetta myöhemmin noista.
Ottaako noissa T5 vehkeissä tuo flekti tiedon lämpötilasta trionicista kun itsellä napsuu päälle vaikkei olekaan syylärissä anturia?
Trionicista ja tarkemmin siitä moottorinohjauksen lämpötila-anturista imusarjasta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Muistelen, että joku vertaili nesteen lämpötiloja moottorin kyljestä ja syyläristä ja havaitsi suuria eroja. Onko mahdollista, että kannentiiviste palaa kun syylärin anturi on liian "kylmänä" eikä kytke, vaikka moottori "kiehuu"?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Mimmi kirjoitti:Sinulla ei ole my-97:ssa ollenkaan syylarin anturia.
Juu, tiesinkin tämän ja ajattelin yleisemmin vanhempia malleja.
Löytyi se juttu mitä tarkoitin eri lämpötila-arvoista, kyseessä oli lämpötilamittarin ja OBDII:n antamien arvojen eroista:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=30
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
joke
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2010 15:35

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja joke »

Tällä mun saabilla on ajeltu jo melkein 400 tkm ja tämä lämpöasia vähän huolestutti kun mittari on ennen pysynyt matka-ajossa vähän alle puolen välin vihreällä ja
nyt kun se on ruvennut liikehtimään enemmän samanlaisessa ajossa. Olen
ollut tyytyväinen saabiini ja aion jatkaa tällä vielä. Kiitokset rauhoittavista
vastauksista
-Saab 9-3 2002
-Vasama 50 museomopo 1962
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Uuden termostaatin voisit tietysti investoita ja kokeilla miten sillä käyttäytyy...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin