Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Moottorin lämpö on tähän asti pysynyt mittarin mukaan samassa, mutta nyt se
on alkanut nousta ja laskea jatkuvasti. Nestettä ei kulu ja öljy on oikean väristä.
Olen vaihtanut termostaatin ja ilmannut ylävesiletkua raottamalla. Olen paikal-
lisilta kysellyt ja saanut vastaukseksi että antaa mennä vain. Ajattelin nyt
kuitenkin kysyä jos joku tietää onko vielä muita mahdollisuuksia. Lämpömittari
on kunnossa ja fläkti lähtee pyörimään tarvittaessa. Tässä ei ole turboa.
on alkanut nousta ja laskea jatkuvasti. Nestettä ei kulu ja öljy on oikean väristä.
Olen vaihtanut termostaatin ja ilmannut ylävesiletkua raottamalla. Olen paikal-
lisilta kysellyt ja saanut vastaukseksi että antaa mennä vain. Ajattelin nyt
kuitenkin kysyä jos joku tietää onko vielä muita mahdollisuuksia. Lämpömittari
on kunnossa ja fläkti lähtee pyörimään tarvittaessa. Tässä ei ole turboa.
-Saab 9-3 2002
-Vasama 50 museomopo 1962
-Vasama 50 museomopo 1962
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Itellä heilunut aina 1/3 -> 2/3 väliä ja asettuu keskisijoille ajellessa tasaisesti. Tuskin mikään ongelma.
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Mulla pysyy normaalisti aina siinä puolessa välissä kokoaika, joskus teki sitä, että viisari pilkki, tuolloin oli kyllä särkynyt termari koneessa. Eipähän oo sen vaihdon jälkeen tehny enää olleskaa.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Eikö tuo seilaus ainakin jossain määrin ole normaalia?
Ainakin itselläni kylmällä konella liikkeelle lähdön jälkeen lämmöt nousevat ensin noin kello 10, josta sitten yks kaks tipahtaa kello kahdeksaan, ja siitä nousevat normaalisti siihen noin 9 tasolle. Jos ajaa maantieajoa, pysyy mittari pienin muutoksin tuossa 9 korvilla. Hitaamaassa ajossa tuota mittarin heiluntaa tapahtuu sitten enemmän (pysähdyksistä johtuen tietysti), eli välillä lämmöt käy siellä kympissä kunnes taas tippuvat kasiin. Nämä siis ilman flektin toimintaa, kesäkeleillä flektikin toki pauhaa lämpöjen noustessa tarpeeksi
Ainakin itselläni kylmällä konella liikkeelle lähdön jälkeen lämmöt nousevat ensin noin kello 10, josta sitten yks kaks tipahtaa kello kahdeksaan, ja siitä nousevat normaalisti siihen noin 9 tasolle. Jos ajaa maantieajoa, pysyy mittari pienin muutoksin tuossa 9 korvilla. Hitaamaassa ajossa tuota mittarin heiluntaa tapahtuu sitten enemmän (pysähdyksistä johtuen tietysti), eli välillä lämmöt käy siellä kympissä kunnes taas tippuvat kasiin. Nämä siis ilman flektin toimintaa, kesäkeleillä flektikin toki pauhaa lämpöjen noustessa tarpeeksi
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Mitenkäs paljon tonnareissa mahtaa olla tuo "normaali" käyntilämpötila ja missä lämpötilassa flekti napsahtaa päälle?
Ottaako noissa T5 vehkeissä tuo flekti tiedon lämpötilasta trionicista kun itsellä napsuu päälle vaikkei olekaan syylärissä anturia?
Ottaako noissa T5 vehkeissä tuo flekti tiedon lämpötilasta trionicista kun itsellä napsuu päälle vaikkei olekaan syylärissä anturia?
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Flektin kytkeytyminen tonnareissa (tietty erilaisia tarvikeantureita voi olla noihin vanhempiin)ja missä lämpötilassa flekti napsahtaa päälle?
1988asti: 92astetta
1989-1993: 90astetta
94-alkaen(+trionic 93): 100astetta
Kakosnopeus jos sellainen on niin joku 5-10astetta myöhemmin noista.
Trionicista ja tarkemmin siitä moottorinohjauksen lämpötila-anturista imusarjasta.Ottaako noissa T5 vehkeissä tuo flekti tiedon lämpötilasta trionicista kun itsellä napsuu päälle vaikkei olekaan syylärissä anturia?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Muistelen, että joku vertaili nesteen lämpötiloja moottorin kyljestä ja syyläristä ja havaitsi suuria eroja. Onko mahdollista, että kannentiiviste palaa kun syylärin anturi on liian "kylmänä" eikä kytke, vaikka moottori "kiehuu"?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Juu, tiesinkin tämän ja ajattelin yleisemmin vanhempia malleja.Mimmi kirjoitti:Sinulla ei ole my-97:ssa ollenkaan syylarin anturia.
Löytyi se juttu mitä tarkoitin eri lämpötila-arvoista, kyseessä oli lämpötilamittarin ja OBDII:n antamien arvojen eroista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=30
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Tällä mun saabilla on ajeltu jo melkein 400 tkm ja tämä lämpöasia vähän huolestutti kun mittari on ennen pysynyt matka-ajossa vähän alle puolen välin vihreällä ja
nyt kun se on ruvennut liikehtimään enemmän samanlaisessa ajossa. Olen
ollut tyytyväinen saabiini ja aion jatkaa tällä vielä. Kiitokset rauhoittavista
vastauksista
nyt kun se on ruvennut liikehtimään enemmän samanlaisessa ajossa. Olen
ollut tyytyväinen saabiini ja aion jatkaa tällä vielä. Kiitokset rauhoittavista
vastauksista
-Saab 9-3 2002
-Vasama 50 museomopo 1962
-Vasama 50 museomopo 1962
Re: Saab 9000 cc -89 2.0 moottorin lämpö
Uuden termostaatin voisit tietysti investoita ja kokeilla miten sillä käyttäytyy...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower