Automaattilaatikko (?) ääntää
Automaattilaatikko (?) ääntää
Hei. Ilmaantui tässä saappiin uusi ääni. Kevyesti kiihdyttäessä kuuluu 2500 rpm tuntumassa vonkaisu jokaisella vaihteella (1,2,3,4). Ihan kylmällä koneella ei kuulu eikä reilummasti kiihdyttäessä, mutta lämpimällä koneella ja kevyellä kiihdytyksellä kuitenkin ihan selkeä, suht kova vonkaisu. Parkilla ja vapaalla ei äännä, pakkia en ole kokeillut.
Olisiko kellään hyvää arvausta, mistä ääni kuuluu? Joku automaattilaatikon laakeri ehkä? Kaipa tuolla uskaltaa ajaa nyt vapun aikana 1000 km? Auto on 9000 2.3 Turbo -91.
Olisiko kellään hyvää arvausta, mistä ääni kuuluu? Joku automaattilaatikon laakeri ehkä? Kaipa tuolla uskaltaa ajaa nyt vapun aikana 1000 km? Auto on 9000 2.3 Turbo -91.
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Automaattien ongelmista kun puhutaan niin ensimmäinen seikka on tarkistaa öljyn määrä ja laatu. Tunti sitten vaihdoin omasta kun tuli mailit täyteen. Joskus aiemmin oli määrä laskenut ja vaihteisto "ulisi" varsinkin kylmänä. Lisäys auttoi silloin.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Öljyä on tarpeksi ja näyttää/haisee myös terveelle. Muuten laatikko ei pidä mitään ääntä (kuin tuo 2500 rpm vonkaisu). Voisihan nuo öljyt ja suodattimen tietysti vaihtaa. Ei siitä haittaakaan ole. Kiitos vinkistä.jmt kirjoitti:Automaattien ongelmista kun puhutaan niin ensimmäinen seikka on tarkistaa öljyn määrä ja laatu. Tunti sitten vaihdoin omasta kun tuli mailit täyteen. Joskus aiemmin oli määrä laskenut ja vaihteisto "ulisi" varsinkin kylmänä. Lisäys auttoi silloin.
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Vaihdoin öljyt (5 litraa Mobil ATF220) ja suodattimen. Ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Ideoita?
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Jos meinaat pitää autoa useamman vuoden, niin tilaa tehdasuusi laatikon Ruotsista varaosaksi ja aja niin kauan kuin oireet pahenevat.tuomas_t kirjoitti:Vaihdoin öljyt (5 litraa Mobil ATF220) ja suodattimen. Ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Ideoita?
http://www.anatrollhattan.com/sdcc/premiarerbjudande
Helposti menee enemmän rahaa, kun yrittää selvittää vikaa. Vetolevyn kunnon ja pulttien kireuden voi tarkastaa. Tuleeko ääni varmasti vaihdelaatikosta, koska myös ahtopaineet ja yms. muuttuvat vaihtohetkellä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Onpa halpoja laatikoita, täytyy laittaa muistiin. Eihän tuosta äänestä osaa sanoa, tuleeko vaihdelaatikosta vai jostain muualta. Lähinnä perstuntumalla tuohon laatikkoon päädyin. Katselen vapun jälkeen vetolevyn ja pultit, jos ei ole kovin iso urakka.9000LPT kirjoitti:Jos meinaat pitää autoa useamman vuoden, niin tilaa tehdasuusi laatikon Ruotsista varaosaksi ja aja niin kauan kuin oireet pahenevat.tuomas_t kirjoitti:Vaihdoin öljyt (5 litraa Mobil ATF220) ja suodattimen. Ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Ideoita?
http://www.anatrollhattan.com/sdcc/premiarerbjudande
Helposti menee enemmän rahaa, kun yrittää selvittää vikaa. Vetolevyn kunnon ja pulttien kireuden voi tarkastaa. Tuleeko ääni varmasti vaihdelaatikosta, koska myös ahtopaineet ja yms. muuttuvat vaihtohetkellä.
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Tuo 5 litraa vaikuttaa paljolta, jos vaan lorottelit vanhat pois laatikon pohjasta suodattimen reiästä tai propusta.tuomas_t kirjoitti:Vaihdoin öljyt (5 litraa Mobil ATF220) ja suodattimen. Ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Ideoita?
Oletan, että vaihteistoöljymäärän mittaustapa on tuttu; siis auto käynnissä, sen jälkeen kun kaikkia vaihteita on pidetty päällä jonkin aikaa? Ja eri lämpötiloille eri asteikko.
Tuossa on keskustelua hieman samantyyppisestä viasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %C3%B6ljyt
Sulla ei tainnut ääntely liittyä vaihtohetkeen?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Täällä on myös havaittavissa suht samanlaista ulvontaa allekirjoituksen mukaisessa tontussa. Ulvahdus tulee kevyellä kaasulla 1500-2000, koneen lämpöjen noustessa hieman vaimenee. Tasakaasua N:llä tai P:llä pidettäessä kuuluu sellainen vaikerrus, konehuoneen lähellä jopa resonoi pelteihin, eli voi käsin tuntea.
Varmaksi en minäkään sano että kuuluuko laatikosta, sen verran vaikea paikallistaa. Automaatissa on myös aika uudet öljyt, tosin vanha öljy oli aika sameaa ja magneetissa paljon hötöä joten ajattelin piakkoin vaihtaa öljyt vielä suodattimen kera.
Laatikko toimii ihan hienosti kyllä.
Varmaksi en minäkään sano että kuuluuko laatikosta, sen verran vaikea paikallistaa. Automaatissa on myös aika uudet öljyt, tosin vanha öljy oli aika sameaa ja magneetissa paljon hötöä joten ajattelin piakkoin vaihtaa öljyt vielä suodattimen kera.
Laatikko toimii ihan hienosti kyllä.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Magneettinen metalli on tod.näk.peräisin turbiinista;voi se planeettavaihteistakin toki tulla,mutta toi turbiini sopis mahdollisiin värinöihinkin.Onhan vetolevyn pultit kiinni hyvin?itellä yhdestä tonnarista ravisti vetokehän irti vetolevystä...
Niin,turbiinin näkee siitä luukusta,tyhjäkäynnille,ja sitten kaasuttelua,niin näkee,jos esim.turbiinikaulan pusla on alkanut antautumaan.myöhemmin alkaa stefa vuotamaan,jos pusla kuluu.Vetolevyn kiinnitys tarkastetaan startin reijästä.Silmämääräisesti sen voi tehdä myös tuosta luukusta,laatikko n:älle ja pyörittää konetta kunnes jokainen turbiinin kiinnityspultti on käynyt kohdalla(hemputetaan vaikkapa isolla ruuvarilla tällöin vetolevyä,jos ruuvi löysällä tulee rako turbiinin,ja vetolevyn väliin)
Tumma väri ja paha haju kertoo kitkapinta vauriosta;luistamisesta,kun taas metalli yleensä turbiinivauriosta.Pieni määrä metallia tulee tosin muualtakin,mutta yleensä todella vähän.
Niin,turbiinin näkee siitä luukusta,tyhjäkäynnille,ja sitten kaasuttelua,niin näkee,jos esim.turbiinikaulan pusla on alkanut antautumaan.myöhemmin alkaa stefa vuotamaan,jos pusla kuluu.Vetolevyn kiinnitys tarkastetaan startin reijästä.Silmämääräisesti sen voi tehdä myös tuosta luukusta,laatikko n:älle ja pyörittää konetta kunnes jokainen turbiinin kiinnityspultti on käynyt kohdalla(hemputetaan vaikkapa isolla ruuvarilla tällöin vetolevyä,jos ruuvi löysällä tulee rako turbiinin,ja vetolevyn väliin)
Tumma väri ja paha haju kertoo kitkapinta vauriosta;luistamisesta,kun taas metalli yleensä turbiinivauriosta.Pieni määrä metallia tulee tosin muualtakin,mutta yleensä todella vähän.
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
No ei sinne ihan viittä litraa mennyt, olisiko 4.5 l. Suodattimen reiästä tuli (vauhdilla) kun en viitsinyt alkaa taistelemaan tiukan propun kanssa. Mittaustapa on tuttu ja tikkukin oikeanlainen (vihreä). Riippuu varmaan auton asennosta, paljonko öljyä tulee ulos?jmt kirjoitti:Tuo 5 litraa vaikuttaa paljolta, jos vaan lorottelit vanhat pois laatikon pohjasta suodattimen reiästä tai propusta.tuomas_t kirjoitti:Vaihdoin öljyt (5 litraa Mobil ATF220) ja suodattimen. Ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Ideoita?
Oletan, että vaihteistoöljymäärän mittaustapa on tuttu; siis auto käynnissä, sen jälkeen kun kaikkia vaihteita on pidetty päällä jonkin aikaa? Ja eri lämpötiloille eri asteikko.
Tuossa on keskustelua hieman samantyyppisestä viasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %C3%B6ljyt
Sulla ei tainnut ääntely liittyä vaihtohetkeen?
Ääni ei liity vaihtohetkeen. Itse asiassa nyt ääntää tasakaasullakin, kun on sopiva kierrosluku. Nopeasti kun lukaisin linkin, niin oireet eivät ole ihan samanlaiset. Omassani kuuluu kohtuu kova ääni riippumatta vaihteesta mikä on päällä, kunhan vaan kierrokset ovat oikeat (~2500).
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
"9000LPT" jo ehdottikin vetolevyä. Täytyy tarkistaa heti kun ehdin. Kiitos ohjeista.JuhanaL kirjoitti:Magneettinen metalli on tod.näk.peräisin turbiinista;voi se planeettavaihteistakin toki tulla,mutta toi turbiini sopis mahdollisiin värinöihinkin.Onhan vetolevyn pultit kiinni hyvin?itellä yhdestä tonnarista ravisti vetokehän irti vetolevystä...
Niin,turbiinin näkee siitä luukusta,tyhjäkäynnille,ja sitten kaasuttelua,niin näkee,jos esim.turbiinikaulan pusla on alkanut antautumaan.myöhemmin alkaa stefa vuotamaan,jos pusla kuluu.Vetolevyn kiinnitys tarkastetaan startin reijästä.Silmämääräisesti sen voi tehdä myös tuosta luukusta,laatikko n:älle ja pyörittää konetta kunnes jokainen turbiinin kiinnityspultti on käynyt kohdalla(hemputetaan vaikkapa isolla ruuvarilla tällöin vetolevyä,jos ruuvi löysällä tulee rako turbiinin,ja vetolevyn väliin)
Tumma väri ja paha haju kertoo kitkapinta vauriosta;luistamisesta,kun taas metalli yleensä turbiinivauriosta.Pieni määrä metallia tulee tosin muualtakin,mutta yleensä todella vähän.
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Itellä monkunut jo noin 50tkm, ja nyt ruvennut rämisemäänkin siihenmalliin, jotta enää ei uskalla kauas lähtiä.
Vaan loota toimii edelleen moitteeta, ja ölkkä on siistiä.
Siis vauhtipyörä, vai mikä myötäliitin tuo onkaan, on halki, joka on syönyt lootasta nuo ekat 3 lyijypronssihelaa väljäks.
(noita ei meinaa oikein löytyä zf:n kuvista).
T: kumi.
Vaan loota toimii edelleen moitteeta, ja ölkkä on siistiä.
Siis vauhtipyörä, vai mikä myötäliitin tuo onkaan, on halki, joka on syönyt lootasta nuo ekat 3 lyijypronssihelaa väljäks.
(noita ei meinaa oikein löytyä zf:n kuvista).
T: kumi.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaattilaatikko (?) ääntää
Mulla olisi toimiva automaattilaatikko myytävänä 150€. Laatikko sijaitsee Jkl:ssä.
p.040-7388792
p.040-7388792