Tuuletin ei sammu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Dreary
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2008 11:43

Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja Dreary »

Vika ilmeni juuri akkua vaihdettaessa, eli olin ottanut akun pois, ladannut sen akkulaturilla ja kun iskin takaisin kiinni, tuuletin lähti pyörimään itsekseen.
Starttasin auton ja käytin sitä hetken, lämmöt ei nousseet eikä mitään muutakaan ihmeellistä. Sammutin, ja tuuletin jäi taas itsekseen hurraamaan. Odottelin reilu 10min että sammuisko itestään mutta ei, joten revin akun johdot taas irti. Missä mahtaa olla vikaa?
Saab 9000 CDE 2.3t -94
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Jäähdyttimessä oleva anturi rikki. Ota johdot irti anturista jolloin puhaltimen pitäisi sammua.
Tai johdot oikarissa eli yhdessä.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei voi olla vikaa jäähdyttimen termostaattikytkimessä jos sitä ei ole. Siis jos tuossa mallissa jo EDU ohjaa flektiä.

Flektin rele voi silti olla vikana. Myös silloin kun jäähdyttimessä on termostaattikytkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja jmt »

Mulla meni juurikin tuo rele; puhallin huusi ja pieni napautus releeseen sammutti puhaltimen. Biltemasta muutamalla eurolla lähinnä vastaava ja taas toimi, mun tapauksessa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Jos on aito vm-94, niin on jäähdyttimessä anturi.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jos on aito vm-94, niin on jäähdyttimessä anturi.
Ei ole 94 tonnarissa anturia edelleenkään = trionic.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

j0ne kirjoitti:
Jos on aito vm-94, niin on jäähdyttimessä anturi.
Ei ole 94 tonnarissa anturia edelleenkään = trionic.
Oletko aivan varma? Yhdessä purkamassani -94:ssa sellainen oli ja aiheutti hieman ihmetystä. 94 vuosimallissa on yllättävän paljon eroja johtosarjassa verrattaessa 95 ja uudempiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi siellä jäähdyttimessä näköjään 94:ssä olla termostaattikytkin:
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... r89-94.htm

Silloin myös flektin rele voi olla ajastimella varustettu älyrele, joka voi menettää älynsä. Korjaus ongelmaan releen vaihto tavalliseksi älyttömäksi:
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... elbull.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakin minun -94 2,3t lyhytlohkossa on termarikytkin jäähdyttimessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja puu »

Itse olen törmännyt lähinnä anturillisiin '94-tonnareihin. Sitä onkin tässä vähän pähkäilty, että saisiko porsivan anturin sijaan kytkettyä Trionikkiin tuon flektin ohjauksen.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ahaa, onpas erikoista eli 94 ja 93 trionicit on anturilla?
Sitä onkin tässä vähän pähkäilty, että saisiko porsivan anturin sijaan kytkettyä Trionikkiin tuon flektin ohjauksen.
Eiköhän tuon saa kun vetää herätteen vaan oikeasta ecun pinnistä releelle(samaan pinniin mihin anturilta menisi) kerta trionicissa tuo flekti ominaisuus on.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

puu kirjoitti:Itse olen törmännyt lähinnä anturillisiin '94-tonnareihin. Sitä onkin tässä vähän pähkäilty, että saisiko porsivan anturin sijaan kytkettyä Trionikkiin tuon flektin ohjauksen.
Tarvikeanturit ei kestä kuin muutaman kuukauden, mieluummin tilalle vaikka käytetty orkkisanturi niin kestää.
Luulisi että perinteinen anturillinen flektinohjaus olisi varmatoimisempi kuin Trionicin ohjaama?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja puu »

j0ne kirjoitti:Ahaa, onpas erikoista eli 94 ja 93 trionicit on anturilla?
Sitä onkin tässä vähän pähkäilty, että saisiko porsivan anturin sijaan kytkettyä Trionikkiin tuon flektin ohjauksen.
Eiköhän tuon saa kun vetää herätteen vaan oikeasta ecun pinnistä releelle(samaan pinniin mihin anturilta menisi) kerta trionicissa tuo flekti ominaisuus on.
Varmaan paras olis kytkee rinnan noi molemmat niin lähteepi ainakin tuuletin hyrrään. Missä lämpötilassa ton muuten pitäis käynnistyä?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Dreary
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2008 11:43

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja Dreary »

No sillä releen irti repimisellä tuuletin ainakin sammuu. Voiko ajaa ilman että tuuletin pyörii vai onko se tuiki tarpeellinen? Vai uusi rele?
Saab 9000 CDE 2.3t -94
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tuuletin ei sammu

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Varmaan paras olis kytkee rinnan noi molemmat niin lähteepi ainakin tuuletin hyrrään. Missä lämpötilassa ton muuten pitäis käynnistyä?
Flektin kytkeytyminen tonnareissa (tietty erilaisia tarvikeantureita voi olla noihin vanhempiin)
1988asti: 92astetta
1989-1993(94): 90astetta
94-alkaen(+trionic 93): 100astetta

Eli trionicin ohjaamat 100asteessa ja vanhemmat about 90asteessa. Tietty jos kaksnopeuksinen flekti niin se toinen nopeus lähtee myöhemmin...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin