Terve taas!
Tässäpä kattelin noita jäähdyttimen puhaltimia, ja nyt ajattelin perustaa niistä oman ketjunsa. Eli kun niitä on näissä erimallisissa 9000 monia erilaisia ja lisäksi määrä vaihtelee. Eli joissakin autoissa 1, ja joissakin kaksi. Sitten myös puhallinnopeuksien määrä vaihtelee, joissakin on siis useampia nopeuksia.
Samaten ainakin puhaltimien ja moottorien pituus vaihtelevat. Ja taitaa olla niin että joissakin on muovisia siipiä ja joissakin metallisia.
Onko kaikissa 9000 saman merkkisiä noi puhallinmoottorit?
Omassani katselin että siinä on yksi aika litteä puhallin metallisiivillä. Miten vähän että onko se oikea, että ei ole matkavarrella vaihtunut.
Tulin siihen tulokseen että varmaan on, kun auto on 2,3 täyspaineturbo, ja moottoritilakin varsin ahdas. Metallisiivet siksi että kestävät siinä lämmössä paremmin, koska ahdin tulee melko lähelle. Mutta sitä tosiaan vähän ihmettelin, että vain yksi puhallin vaikka autossa on kaikki varusteet.
Aluksi autossani ei puhallin toiminut ollenkaan, mutta sitten lisättäni releen ja sulakkeita pikkusulaketauluun alkoi puhallinkin toimia. Vaikkakin tuntuu että ei se kauheen herkästi pyöri.
Kannattaskohan laittaa mitään lisäpuhallinta?
Omassa kaarassa ei kyllä sinne jäähdyttimen ja moottorin väliin mahdu. Pikemminkin jäähdyttimien etupuolella, siis jäähdyttimien ja puskurin välissä on paremmin tilaa.