Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Aiheeseen liittyviä ketjuja löytyi useita (ehkä liikaakin) mutta järjellistä lopputulemaa en löytänyt.

Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä (kaasu ~30%) noin 2500-3500 kierroksen paikkeilla. Eli vetää hyvin, vetää heikosti, vetää hyvin, vetää heikosti. Kunnolla polkaistaessa vetää koko ajan erittäin hyvin. Ensimmäinen veikkaus oli DI-kasetti mutta voisiko vikaa etsiä kotikonstein muualta?

Onko Varkaus-Kuopio -akselilla kenelläkään testiyksilöksi sopivaa DI-kasettia, jota voisi autossa käyttää kiinni?

Auto on 2.0t -98 (stage1).
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Itsellä täyspaineisessa täsmälleen sama ominaisuus. Ahtopaineiden heittelemisestä johtuu joka tapauksessa. En ole itsekään oikein vielä päässyt perille mistä johtuis kyseinen ilmiö?
Itse epäilen joko mankkuvenaa tai aktuaattorin jousen pehmeämistä.DI-kasetti on uusi. Pitää katsoa josko tässä lähiaikoina jaksais alkaa paneutua asiaan tarkemmin ja vaihtelemaan testiksi osia vanhemmasta. Elikä ainakin käyttäis toisesta autosta mankkuvenan paikoillaan,että pystyis vertaamaan tapahtuuko muutosta parempaan.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos osakaasulla ahdot heittelee mutta täyskaasulla ei niin syy on ahtopaineen säädössä. Eli osastolla hukkaportin kello/softa/mankkuvena. Kaksi ensimmäistä todennäköisimmät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Itselläni on tehtynä T7 mankkuvena konversio tuohon -97 tonnariin, ja siinä ilmenee nykyään tuota oiretta. samalla laitettiin silloin stage1 softa koneeseen. onkohan joissain softissa ollut tuollaista vaivaa? siis tarkoitan, että löytyisiköhän tuohon sellainen softa, jolla vaivaa ei esiintyisi?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Helpoinhan noista on kokeilla vaihtaa mankkuvena. Täytyisi jostain löytää kokeiluyksilö...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Katselin tota kepin logia. Peruspaine mankkuvenan johto irti oli 0,45-0.46 bar.

Vaikea löytää selvää syytä miksi tuollaisessa kevytvedätyksessä tuntuu se aaltoilu, ahtopaine seuraa huojuvan kaasuläpän asentoa. PWM_ut oskilloi sitten perässä.
Pienillä läpän avauksella ja kierroksilla ahtotavoite on alempi kuin mitä systeeemi tuottaa, se on ainakin kauneusvirhe ellei sitten osasyy tuollaiseen oskillointiin.

Sitten täyskaasuveto: ahdot piikkaa ja pysyy yli ja alkaa ryömimään tavoitteeseen mutta ei pääse, PWM_ut on edelleen säätöalueellan; ei siis laidassa. Ihan kuin hukkaportti/kello jumittaisi tai voisi kokeilla suurempaa virtausta kompuralta kellolle avartamalla mankun C-nipassa olevan kuristimen 1,5 mm poralla.

Joku ton setupin PID säätimessä ei ole balanssissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

"Onnistuin" saamaan aikaan fuel-cutin paluumatkalla ohitellessani rekkoja puolen yön aikaan Jyväskylän korvilla. Sinänsä ei mitään kun tietää mistä moinen johtuu mutta ilman tuota tietoa voisi tuollainen tilanne aiheuttaa hieman pelkotiloja.

Hieman vastaava tilanne kun koeajolenkillä eli nopea pylällys pienemmälle ja täysikaasukiihdytys.

Itse aloin pohtia tuota hukkaporttia. Onko hukkaportin liike sama matala- ja täysipaineversiossa? Ettei vain tuo hukkaporttijumisi ja aiheuttaisi sitä piikkaamista ja mahdollisesti myös mankkuvenan sirittämistä? Tuo mankkuvenan ääntely tosin voi olla aivan eri asioihin liittyvä piirre.
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Ei varmaankaan liity asiaan mutta mielenkiintoista kyllä eli katsoin obd:stä että absoluuttinen kaasuläpän asennon vaihteluväli on 11-88%. Liekö tällaiset arvot ovat ok?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hukkaportit ja niiden kellot on samat matala- ja täyspaineessa. Löysäksi mennyt jousi voi aiheuttaa piikkauksia ja soutamista kylläkin.

En lähtisi mankkua porailemaan etenkään vakioahtimella, liian korkea reg_kon_mat yhdistettynä epärealistiseen ahtopyyntiin alakierroksilla voi aiheuttaa sen sijaan piikkausta (kerää I-termin tappiin).

T7 mankkuvenan raksutus on normaalia (jos sellainen tästä autosta löytyy).

11-88% läpän asennot on normaalia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Porasin mankun (T7) 1,5milliin eli muutosta ei paljon tullut reiän kokoon. Käyttäytyminen kesti myös entisellään.

Hukkaportin voisi uusia hieman parempaan. Mistä ja millainen kannattaa hankkia? Onko kenelläkään ylimääräistä hyllyssä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllähän sitä vakiohukkiksen tankoakin voisi kokeilla ensin lyhentää jos näyttää ettei siihen ole koskaan koskettu. 4-5 kierrosta voi tehdä jo temppunsa, mutta katso että sinne jää avautumisvaraakin.
Uusia saa vaikkapa PCS:ltä kätevästi.
Reg_kon_mat onkin 45% eli vakio, joka olisi sitten toinen kokeiluvaihtoehto hillintään kuten jcarlson lausahti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse asiassa 45% taitaa olla vakio lähinnä tonnari aerossa, 2-litraisissa on yleisemmin ollut paljon pienempiä arvoja T25:n kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Mitä tuo hukkaportin tangon lyhentäminen tekee? Nostaa perusahtoja?
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Omalla kohdallani ongelma ratkesi hyvinkin halvalla. Piti laittaa poltto-aineen paineensäätimen ja imusarjan väliin uusi letku kun oli entinen murtunut.
Nyt on veto taas tasaista.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Veto soutaa kevyessä kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Saisiko tuntomerkkejä mistä ko. letku löytyy...

Logitin hieman OBD:n kautta paineita ja mielenkiintoiseltahan nuo vaikuttavat. Varsinkin se, että ahtojen noustua "kattoon" tippuvat ne n. 1bar:iin kunnes lähtevät tippumaan lisää kierrosten noustessa (kuten kuuluukiin). Eli toisin sanoen ei ahda täysillä 3000 kierroksen yläpuolella.

time; bar; rpm
23:16:15,55 -0,5 2487
23:16:16,15 -0,49 2480
23:16:16,51 -0,49 2475
23:16:17,14 -0,48 2469
23:16:17,52 -0,48 2468
23:16:18,00 -0,48 2463
23:16:18,50 -0,08 2485
23:16:19,00 0,37 2525
23:16:19,50 0,85 2608
23:16:20,00 1,36 2674
23:16:20,50 1,46 2779
23:16:21,00 1,29 2779
23:16:21,50 1,32 2870
23:16:22,00 1,22 2949
23:16:22,50 1,22 3039
23:16:23,00 1,15 3110
23:16:23,50 1,12 3188
23:16:24,00 1,21 3250
23:16:24,50 1,07 3338
23:16:25,00 1,15 3338
23:16:25,50 1,07 3411
23:16:26,00 1,09 3485
23:16:26,50 1,09 3549
23:16:27,00 1,09 3549
23:16:27,54 1,09 3645
23:16:28,00 1,09 3720
23:16:28,50 0,98 3804
23:16:29,00 0,97 3804
23:16:29,50 0,98 3857
23:16:30,00 1 3924
23:16:30,50 1 3979
23:16:31,00 1 4043
23:16:31,50 1 4043
23:16:32,00 1 4043
23:16:32,54 1 4043
23:16:33,00 1,03 4043
23:16:33,50 1,03 4043
23:16:34,00 1,03 4043
23:16:34,62 1,03 4362
23:16:35,00 1,03 4426
23:16:35,50 0,98 4426
23:16:36,00 0,95 4478
23:16:36,50 0,95 4478
Vastaa Viestiin