Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Voi olla myös vikaa ACC-panelissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Jos en nyt ihan väärin muista niin piti tehdä virrat päälle käännettynä muttei auto käynnissä? Tein sen omaani muutama kuukausi sitten mutten muista varmaksi. Eikä ny jaksa lähteä hakemaan manuaaliakaan autosta tähän hätään...asnu kirjoitti: Kokeilin tätä siis virta päällä ja auto käynnissä, en tiedä teinkö siinä oikein
9000 CSE 2.3T -93
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Sitä itsekin arvelen et jossain on vikaa, kun ei mitään tapahtunut. Yritin resetoida lähinnä tuon ilmastoinnin toimimattomuuden vuoksi. Auto on vasta tammikuussa hankittu eli ei paljoa kokemusta vielä ole tullut tonnarista.jus kirjoitti:Voi olla myös vikaa ACC-panelissa.
Talvella ei oikein kummemmin lämmintä riittänyt kajuutassakaan ainakaan ajon aikana. Lämmintä alkoi yleensä puskemaan vasta kun auto kävi tyhjäkäyntiä jossain huoltarin pihalla tai sitten ajettiin muuten hidasta kaupunkiajoa.
Ehkä lämmintä olisi riittänytkin, mutta kun ei puhaltanut vaikka lämmöt oli säädetty tappiin. Ainoastaan Hi asennossa puhallin oli päällä normaalin maantieajon aikana, tai voi olla et hieman olikin mut sitä ei kuullut, eikä lämpöäkään tullut riittävästi, sillä lämpöisestä talviautosta ei voinut puhua.
9-5 2,3T Vector Sport Wagon Biopower 2008
(Ex 9000 2,3 CSE 1994)
(Ex 9000 2,3 CSE 1994)
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Kävin heti kokeilemassa ja kas kummaa hetken paineltuani alkoi check engine valo vilkkumaan ja sitten kun lakkasin painamasta, niin tuli 0 näytölle ja sen jälkeen valot vaelsivat oikean puolimaisessa rivistössä alhaalta ylös jääden lopulta ylimmäiseen punaiseen valoon. Eli tuo ACC pitäis sitten olla kunnossa eikö niin.Eltsu kirjoitti:Jos en nyt ihan väärin muista niin piti tehdä virrat päälle käännettynä muttei auto käynnissä? Tein sen omaani muutama kuukausi sitten mutten muista varmaksi. Eikä ny jaksa lähteä hakemaan manuaaliakaan autosta tähän hätään...asnu kirjoitti: Kokeilin tätä siis virta päällä ja auto käynnissä, en tiedä teinkö siinä oikein
Check engine valo kyllä jäi vilkkumaan mittaristolle. Laitoin auton käyntiin, niin check engine valo sammui ja kokeilin joko ilmastointi toimis, mutta kylmää ei tullut eikä kompura ottanut kiinni.
Koitin etsiä sitä silmää, josta näkisi tuon kylmäainenesteen tason, mutten löytänyt sitä mistään.
Vilkuilin myös taskulampulla sitä pientä tunnelia, joka siinä kuskin ratin oikealla puolella sijaitsee. Pitäsikö tuolla olla joku tuuletin, ymmärsin jostain keskustelusta että sekin liittyy ilmastointiin.
9-5 2,3T Vector Sport Wagon Biopower 2008
(Ex 9000 2,3 CSE 1994)
(Ex 9000 2,3 CSE 1994)
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
ACC on kunnossa ainakin tuon tiedon mukaanasnu kirjoitti:Kävin heti kokeilemassa ja kas kummaa hetken paineltuani alkoi check engine valo vilkkumaan ja sitten kun lakkasin painamasta, niin tuli 0 näytölle ja sen jälkeen valot vaelsivat oikean puolimaisessa rivistössä alhaalta ylös jääden lopulta ylimmäiseen punaiseen valoon. Eli tuo ACC pitäis sitten olla kunnossa eikö niin.Eltsu kirjoitti:Jos en nyt ihan väärin muista niin piti tehdä virrat päälle käännettynä muttei auto käynnissä? Tein sen omaani muutama kuukausi sitten mutten muista varmaksi. Eikä ny jaksa lähteä hakemaan manuaaliakaan autosta tähän hätään...asnu kirjoitti: Kokeilin tätä siis virta päällä ja auto käynnissä, en tiedä teinkö siinä oikein
Check engine valo kyllä jäi vilkkumaan mittaristolle. Laitoin auton käyntiin, niin check engine valo sammui ja kokeilin joko ilmastointi toimis, mutta kylmää ei tullut eikä kompura ottanut kiinni.
Koitin etsiä sitä silmää, josta näkisi tuon kylmäainenesteen tason, mutten löytänyt sitä mistään.
Vilkuilin myös taskulampulla sitä pientä tunnelia, joka siinä kuskin ratin oikealla puolella sijaitsee. Pitäsikö tuolla olla joku tuuletin, ymmärsin jostain keskustelusta että sekin liittyy ilmastointiin.
Kalibroinnin pitää kyllä onnistua moottorin käydessäkin.
Se "tunneli" on sisäilma-anturi. Sen puhdistamisesta löydät juttua "ETSI"-toiminnolla paljonkin. Siinä on propelli, joka imee ilmaa ja anturi mittailee sisälämpötilaa.
Check engine valo ei liity tavallaan tuohon. Kun virrat on ajoasennossa eikä moottori käy, niin vikakoodit esitetään vilkutuksilla.
Toisessa tonnarissa oli talvella vikakoodi "4 väläystä" eli trionicin mielestä moottori ei lämpeä tarpeeksi nopeasti. Itselläni korjautui kun vaihdoin termostaatin.
Katsoppa noi vikakoodit ja selvitellään niitäkin sitten, vaikka toisessa ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 05#p412205
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Auton sammuttamisen jälkeen pitäisi siitä kuulua pientä rapinaa kun tuuletin jää pyörimään itsekseen. Joskus katsoin kellosta kauanko se pyörii virran katkaisun jälkeen mutta minuutin jälkeen kyllästyin. Radio ja muut taustaäänet tulisi eliminoida. Talvella voi käydä juuri niin, että jos anturin tuuletin ei toimi ja lämmennyt ilma ilmeisesti seisoo anturissa niin ACC säätää sen mukaan sisäilman koska luulee kabiinin olevan lämpöisempi eikä riittävän lämmintä tule.asnu kirjoitti:Vilkuilin myös taskulampulla sitä pientä tunnelia, joka siinä kuskin ratin oikealla puolella sijaitsee. Pitäsikö tuolla olla joku tuuletin, ymmärsin jostain keskustelusta että sekin liittyy ilmastointiin.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96