Kolmosen kurnutus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
red-devil
"Kaasari"

Kolmosen kurnutus

Viesti Kirjoittaja red-devil »

Elikäs auto on 9000CDE -96 2.3 matalapaineturbo, ajettu 190tkm. ja kolmos vaihde pitää "kurnutusta"(ei siis ujellusta) kiihdyttäessä. Kurnutus kuuluu nimenomaan kiihdyttäessä kun veto on suurimmillaan ja heti kun kaasun helliittää ääni hiljenee lähes olemattomiin. Ääni ei kuulu muilla vaihteilla ja laatikko toimii muutenkin todella hyvin. Onko laakerivika vai jotain pahempaa?? :?
Turbiini
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Muuttuuko ääni jos samalla varovasti liikutat vaihdekeppiä? Mulla oli samantyylistä ääntä ja syy löytyi kepin ja laatikon välisestä nivelestä.
Barney74
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

No, vaihdoitko nivelen vai millä sait tuon äänen loppumaan?

Mulla tuntuis olevan samanlaiset oireet eli 3 ja 5 kun kiihdyttää niin kuuluu sellanen jännä kurnutus sekä tuo ääni kuuluu myös moottorilla jarrutettaessa. Toivottavasti ei oo mitään suurempaa. Autolla ajettu nyt 130000.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Suomik
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jos yhtään tuntuu että ääni voi olla joku muu kuin laakeri, niin kannattaa purkaa se keskikonsolin sivuverhous irti (se takaa kapea, edestä korkeampi prässätty huopa joka lähtee penkin sivusta ja menee polkimille asti).

Sisältä löytyy vaihteensiirtotanko, joka voi täristä runkoon kiinni tietyillä vaihteilla. Siinä radioaukon alapuolella näkyy myös sellainen kumivaimennin, joka ainakin minulla piti raivostuttavaa ääntä kun joutui jännitykselle. Se ei ole varsinainen liitoskohta, vaan pelkkä vaimennin(?).

Varsinainen liitos löytyy sitten rintapellin ja vaihdelaatikon välistä, ulkoilmasta. Sekään ei ole ikuinen ja kunnolla hajotessaan saattaa hukata kaikki vaihteet kun yhteys kepiltä askiin katkeaa kokonaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin