Turbon vihellys?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itse noita roplanneena huomioni kiinnittyisi kompurapesän tiivistykseen.

Normaalistihan siellä on ohut paperitiiviste välissä, mutta kun harrastajat niitä roplaa, niin harvemmin sinne uutta ostetaa.

Itse korvasin hajonneen tiivisteen saabin punasella tiivistemössöllä. Kevyt sipasu tietysti ettei mee siipiin mitään @ 100k RPM.

Ja toinen juttu voisi olla että voi ihan vuotaa tuolta kompurakotelosta samasta tiivisteestä?


Tässähän olisi paikallaan otos. :) Itselläni lähtee harrastepelistä VITUSTI viheltävä ahdin irti keväällä. Voisi samalla katsoa missä kunnossa se tiivistys olikaan.


Se mitä paperitiivisteen puute (kompurapesä lähempänä siipeä) vaikuttaa, onkin sitten toinen tarina?

T. Pasi
99T-museopeli
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä se vihellys tosiaan tulee siipikulman muuttumisesta. Itse olen pari kertaa ajanut autoa kun ahdin särkyy, täydellä kaasulla siipi pääsee vastaamaan pesään ja "VOUUUUUUUUUUUUUUU". Sen jälkeen se on kokoajan semmonen. Toisella kerralla syynä oli loppuunkulunut laakerointi ja toisella kerralla koneen ampuminen pakopuolelle joka taittoi ilmeisesti akselin. :roll:
Aki Peltola #1132
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Omassa tonnarissa T25:n tuhoa edelsi seuraavanlainen vinkuna:
1. Alkuun vihelteli vain kylmänä ja silloinkin lähinnä ahtimen spoolatessa alaspäin
2. 3" DP:n asennuksen jälkeen vinkuna alkoi kuulua selvästi kabiiniin kiihdytyksissäkin
3. Ääni voimistui ajan myötä, eli loppuvaiheissa kun kunnolla turpoili niin kadunmiesten katseet kääntyi...
4. Eräänä kauniina iltapäivänä turpo ei inahtanutkaan ja sen pyörimisnopeus oli max 0 RPM --> laakerit leikkasi kiinni. Siipipyörä alkoi pyöriä vasta käsin pyörittämällä.

Tämä kaikki "kehkeytyi" siis n. 40-50 tkm:n aikana. Yhtään ei ahdin pölläytellyt eikä öljyäkään syönyt kuin muutaman desin vaihtovälillä (7500-10000km).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

V.J.S kirjoitti:Omassa tonnarissa T25:n tuhoa edelsi seuraavanlainen vinkuna:
1. Alkuun vihelteli vain kylmänä ja silloinkin lähinnä ahtimen spoolatessa alaspäin
2. 3" DP:n asennuksen jälkeen vinkuna alkoi kuulua selvästi kabiiniin kiihdytyksissäkin
3. Ääni voimistui ajan myötä, eli loppuvaiheissa kun kunnolla turpoili niin kadunmiesten katseet kääntyi...
4. Eräänä kauniina iltapäivänä turpo ei inahtanutkaan ja sen pyörimisnopeus oli max 0 RPM --> laakerit leikkasi kiinni. Siipipyörä alkoi pyöriä vasta käsin pyörittämällä.

Tämä kaikki "kehkeytyi" siis n. 40-50 tkm:n aikana. Yhtään ei ahdin pölläytellyt eikä öljyäkään syönyt kuin muutaman desin vaihtovälillä (7500-10000km).
Justiinsa samat oireet meikäläisen t25 sessa ennen totaalia tuhoa, tuntuu olevan tyyppivika tuo vinkuna ennen "loppua"
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Nyt se minunkin turbo on alkanut elämöimään. Elättelen vielä toiveita, että vika onkin muualla.

Auto on 2,3TA vuodelta 92 ja kilometrejä noin 230tkm. (mikä turbo lienee?) ja pakkasten tultua kiinnitin huomiota ulinamaiseen ääneen joka kuuluu nimenomaan ala ja ylipaineen rajalla. Ääni on ehkä hivenen kovempi kylmänä, mutta suurta eroa ei ole. Ääni kuulostaa myös kokoajan samalta. Turbo vastaa kaasuun viiveettä, ahtaa punarajaan ilman äänihaittoja, mutta tuo nollarajan ulvonta on melko häiritsevää ns. nätisti ajellessa. Esim. vakinopeudensäätimen kera loivaan ylämäkeen ääni kuulostaa ihan urkupilliltä ja kuuluu radionkin äänen yli. No, tietysti ääntä ei tarvitse kuunnella polkemalla saabia kun vierasta sikaa, mutta esim. kylmällä koneella näin ei luonnollisesti voi tehdä :)

Juuri tuo käyttämäni termi "urkupilli" pitää vielä toiveita yllä muusta kuin itse turbon viasta (vuoto?). Mistä muualta se nyt voisi vuotaa, kun siitä isosta imuputkesta? Viikonloppuna olisi tarkoitus tutkia välyksiä jne.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Myös ZF:n automaattilaatikko osaa joskus kovemmilla pakkasilla pitää kuormituksen alla "oikeanlaista" ulinaa kuulostaen maaliin saapuvalta turbolta.
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Meikäläisellä satkussa pitää välillä tuommoista junan pillin kuuloista vihellystä tietyllä ahtopaineella. Voisikohan johtua ahtopaineletkusta, kun katsastus-setä tais viime katastuksessa mainita että letkussa pientä pykimää, eli päästää vähän paineita ulos?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

laatikkoon en jaksa uskoa, koska pakkasen määrällä ei tunnu olevan väliä ja ulisee myös pienemmillä pakkovaihteilla. Laatikko on myös täyshuollettu ammattilaisella 10tkm sitten ja mm. turbiini uusittu. Toki normaali ääni kuuluu eritoten ykkösvaihteella.
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

mun tossa "89 tonnarissa ei kans kuule mitään ääntä turbosta mutta paineet nousee ja auto kiihtyy hyvin. sitten toi 83" satkun turbo vislaa niin että muissa autoissakin päät kääntyy tosin ahot nousee 1.4 ja sit ampuu putken imusarjasta vika on siinä kun rajotin meni jotenkin rikki että ahot ei noussu ollenkaan niin sen ohitettua ahot nousee vähä liikaakin turvallisuus syistä olis syytä laittaa seosmittari tai se rajotin kuntoon ehkä jonakin päivänä
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

"tutun turbon ujelluksen kuulen, äänellään se mielen kohentaa"
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kaippa se oma rusina alkaa tonnarissani antautumaan.
Pistin ilmon osto- puolelle.

Tulee enää vihellystä kiihdyttäessä ja spoolatessa sellainen ihme korahdus. khooorrsshh!
Ahtaa mittarin mukaan vain keltaiselle. Mankkuvenaa pitää varuiksi WD-40: llä herkistellä, ennen kuin saan modatun boksin ja T7 mankkuvenan klubilaiselta.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Edellisessä kutitetussa tonnarissa alkoi garretti viheltää lujaa(kaikki käänty aina katsoon,kun paikalle ajoi :lol: ),mutta ahtoja otin mitä se antoi 750:sillä suuttimilla ja Hestec:illä pakkosyötetyllä(sytkä myös hestec:iltä ja map) koneella(saabin ahtomittari loppui jo alkuvaiheessa :lol: ).meno loppui turboakselin katkeamiseen,eli lienee hälpännyt pesään kiinni,tai sitten resonoinut rikki.Lujia nämä saabin moottorit,kun ei mennyt edes kansipahvia vajaan sadantonnin aikana,mitä tota kiusasin.

Koneen käyttö loppui liialliseen ohivuotoon sylintereissä,tuolloin ajettu 550tkm,lienee tuolla yliahtamisella ollut kuluttava vaikutus,mutta hauskaa oli,ja näitä saban pitkälohkoja ei kyllä riko millään mitsun 04 tai vakio garretin tuottamilla paineilla.

meni vähän off-topiciksi,mutta kun ei tätä juttua saa kesken poikki :lol:

Pointtihan oli se että rikki menee myöhemmin,mutta voi vakiossa kestää vielä pitkällekkin...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joo,

Mä voin omalta kohdalta huokaista helpotuksesta. Erään pitkän linjan klubilaisen opastuksella sain taas vinkkejä, mistä tsekkailla, ennen kuin aletaan rautaa uusimaan.
Ensin oli pässin tsekkausta ja rusinan kellon jumitusta mielessä, mutta helpommalla selvisin.

Kävin lounastauolla konehuonetta tutkailemassa ja kaikkia alipaineletkuja hiplaamassa.
Yksi hiton alipaineletkuhan se oli antautunut. Oli van antautunut silleen ovelasti keskeltä matkaa ja vaakasuunnassa ns haava.
Se yksi, joka menee Y-haaralta läppärungon alla imupuolelle.

Nyt pihisee ja vinkuu normitavalla rusina ja pässi keulilla.

Vielä kun saadaan tuo ahtojen seilailu aisoihin tuolla T7 modauksella. Pääsee eroon tuosta verkonpaino T5 mankkuvenasta. Tällä viikolla rauta hankintaan...

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

blobbo kirjoitti:Nyt se minunkin turbo on alkanut elämöimään. Elättelen vielä toiveita, että vika onkin muualla.

Auto on 2,3TA vuodelta 92 ja kilometrejä noin 230tkm. (mikä turbo lienee?) ja pakkasten tultua kiinnitin huomiota ulinamaiseen ääneen joka kuuluu nimenomaan ala ja ylipaineen rajalla. Ääni on ehkä hivenen kovempi kylmänä, mutta suurta eroa ei ole. Ääni kuulostaa myös kokoajan samalta. Turbo vastaa kaasuun viiveettä, ahtaa punarajaan ilman äänihaittoja, mutta tuo nollarajan ulvonta on melko häiritsevää ns. nätisti ajellessa. Esim. vakinopeudensäätimen kera loivaan ylämäkeen ääni kuulostaa ihan urkupilliltä ja kuuluu radionkin äänen yli. No, tietysti ääntä ei tarvitse kuunnella polkemalla saabia kun vierasta sikaa, mutta esim. kylmällä koneella näin ei luonnollisesti voi tehdä :)

Juuri tuo käyttämäni termi "urkupilli" pitää vielä toiveita yllä muusta kuin itse turbon viasta (vuoto?). Mistä muualta se nyt voisi vuotaa, kun siitä isosta imuputkesta? Viikonloppuna olisi tarkoitus tutkia välyksiä jne.
Jaahhas, itsellä alkoi sama oireilu, ehtihän tuossa viikon olla uus softa jo kiinni :oops: Kaikki alkoi (vai oliko sattumalta juuri ennen tätä?) äkillisellä paineiden karkaamisella (hukkis jumittaa?). Tällä hetkellä oireet siis em. tekstin mukaiset, lisätäkseni vielä että ahdot ikään kuin jumittavat tuossa nollarajalla, kun kaasua painaa Reilusti niin ahtaa kyllä normaalisti.

Nappasin imuputken irti ja tuossa muutama kuva vielä siivestä, kuuluukos sen nyt ihan tuolta näyttää? :? Tuosta laakerin päästä heilutettaessa huomaa että se pari milliä liikkuu pysty- ja sivusuunnissa, pitäisikö sen kuinka jämäkkä olla? Olisi videopätkä tuosta piipaa-äänestä, pitää vaan ensin keksiä paikka mihin työntää se.. Maililla joku saa toki jos haluaa avustaa 8)

e: siis T25 toki autossa, sigun mukainen.

http://lh5.ggpht.com/_SxeaQ8kULzM/TFaQO ... %20003.jpg

http://lh6.ggpht.com/_SxeaQ8kULzM/TFaQP ... %20012.jpg

http://lh5.ggpht.com/_SxeaQ8kULzM/TFaQP ... %20014.jpg
- J
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vihellys?

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jeps, tuli varmistettua vielä ettei ulina voi mistään putkesta/letkusta tulla, kyllä se laakeri on oltava mikä siellä poliisiautolta kuulostaa. Alun perin oli ensi kesänä suunnitelmissa laittaa isompi Garretti, nyt joutui tyytymään toisenlaiseen ratkaisuun. Tässä oli kolme vaihtoehtoa..

a) Vanhan turbon huolto, laakeri vaihtoon vähintään.
b) Käytetty TD04, hätätapauksessa T25 jos sikahalvalla irtoaisi.
c) Kiina-turbo, jos uskaltaa.
------------------
a) "oikeassa" turbohuollossa hinnat > 400e. Useampi satanen menisi varmasti vaikkei varsinaisessa huollossa teettäisikään
b) "Kalliita", kiven alla. 15T Ruotsista > 600e + rahti.
c) Tähän kuitenkin uskaltauduin lähteä, toimiessaanhan tuo olisi hyvä ratkaisu. Onneksi on sentään se vuoden takuu :)

WR380 tuli postissa. Downpipen laippa menee ainakin uusiksi, katsotaan tuleeko vielä muita murheita ja miten lähtee pelittämään, mutta jos kiinnostusta noihin Kiinan ihmeisiin on niin voisin pistää tuosta jonkun oman ketjun vielä pystyyn? Aika huonosti löytyy kokemusperäistä tietoa näistä.

- J
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Vastaa Viestiin