Turbon vihellys?
Itse noita roplanneena huomioni kiinnittyisi kompurapesän tiivistykseen.
Normaalistihan siellä on ohut paperitiiviste välissä, mutta kun harrastajat niitä roplaa, niin harvemmin sinne uutta ostetaa.
Itse korvasin hajonneen tiivisteen saabin punasella tiivistemössöllä. Kevyt sipasu tietysti ettei mee siipiin mitään @ 100k RPM.
Ja toinen juttu voisi olla että voi ihan vuotaa tuolta kompurakotelosta samasta tiivisteestä?
Tässähän olisi paikallaan otos. Itselläni lähtee harrastepelistä VITUSTI viheltävä ahdin irti keväällä. Voisi samalla katsoa missä kunnossa se tiivistys olikaan.
Se mitä paperitiivisteen puute (kompurapesä lähempänä siipeä) vaikuttaa, onkin sitten toinen tarina?
T. Pasi
Normaalistihan siellä on ohut paperitiiviste välissä, mutta kun harrastajat niitä roplaa, niin harvemmin sinne uutta ostetaa.
Itse korvasin hajonneen tiivisteen saabin punasella tiivistemössöllä. Kevyt sipasu tietysti ettei mee siipiin mitään @ 100k RPM.
Ja toinen juttu voisi olla että voi ihan vuotaa tuolta kompurakotelosta samasta tiivisteestä?
Tässähän olisi paikallaan otos. Itselläni lähtee harrastepelistä VITUSTI viheltävä ahdin irti keväällä. Voisi samalla katsoa missä kunnossa se tiivistys olikaan.
Se mitä paperitiivisteen puute (kompurapesä lähempänä siipeä) vaikuttaa, onkin sitten toinen tarina?
T. Pasi
99T-museopeli
Kyllä se vihellys tosiaan tulee siipikulman muuttumisesta. Itse olen pari kertaa ajanut autoa kun ahdin särkyy, täydellä kaasulla siipi pääsee vastaamaan pesään ja "VOUUUUUUUUUUUUUUU". Sen jälkeen se on kokoajan semmonen. Toisella kerralla syynä oli loppuunkulunut laakerointi ja toisella kerralla koneen ampuminen pakopuolelle joka taittoi ilmeisesti akselin.
Aki Peltola #1132
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Omassa tonnarissa T25:n tuhoa edelsi seuraavanlainen vinkuna:
1. Alkuun vihelteli vain kylmänä ja silloinkin lähinnä ahtimen spoolatessa alaspäin
2. 3" DP:n asennuksen jälkeen vinkuna alkoi kuulua selvästi kabiiniin kiihdytyksissäkin
3. Ääni voimistui ajan myötä, eli loppuvaiheissa kun kunnolla turpoili niin kadunmiesten katseet kääntyi...
4. Eräänä kauniina iltapäivänä turpo ei inahtanutkaan ja sen pyörimisnopeus oli max 0 RPM --> laakerit leikkasi kiinni. Siipipyörä alkoi pyöriä vasta käsin pyörittämällä.
Tämä kaikki "kehkeytyi" siis n. 40-50 tkm:n aikana. Yhtään ei ahdin pölläytellyt eikä öljyäkään syönyt kuin muutaman desin vaihtovälillä (7500-10000km).
1. Alkuun vihelteli vain kylmänä ja silloinkin lähinnä ahtimen spoolatessa alaspäin
2. 3" DP:n asennuksen jälkeen vinkuna alkoi kuulua selvästi kabiiniin kiihdytyksissäkin
3. Ääni voimistui ajan myötä, eli loppuvaiheissa kun kunnolla turpoili niin kadunmiesten katseet kääntyi...
4. Eräänä kauniina iltapäivänä turpo ei inahtanutkaan ja sen pyörimisnopeus oli max 0 RPM --> laakerit leikkasi kiinni. Siipipyörä alkoi pyöriä vasta käsin pyörittämällä.
Tämä kaikki "kehkeytyi" siis n. 40-50 tkm:n aikana. Yhtään ei ahdin pölläytellyt eikä öljyäkään syönyt kuin muutaman desin vaihtovälillä (7500-10000km).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Justiinsa samat oireet meikäläisen t25 sessa ennen totaalia tuhoa, tuntuu olevan tyyppivika tuo vinkuna ennen "loppua"V.J.S kirjoitti:Omassa tonnarissa T25:n tuhoa edelsi seuraavanlainen vinkuna:
1. Alkuun vihelteli vain kylmänä ja silloinkin lähinnä ahtimen spoolatessa alaspäin
2. 3" DP:n asennuksen jälkeen vinkuna alkoi kuulua selvästi kabiiniin kiihdytyksissäkin
3. Ääni voimistui ajan myötä, eli loppuvaiheissa kun kunnolla turpoili niin kadunmiesten katseet kääntyi...
4. Eräänä kauniina iltapäivänä turpo ei inahtanutkaan ja sen pyörimisnopeus oli max 0 RPM --> laakerit leikkasi kiinni. Siipipyörä alkoi pyöriä vasta käsin pyörittämällä.
Tämä kaikki "kehkeytyi" siis n. 40-50 tkm:n aikana. Yhtään ei ahdin pölläytellyt eikä öljyäkään syönyt kuin muutaman desin vaihtovälillä (7500-10000km).
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Re: Turbon vihellys?
Nyt se minunkin turbo on alkanut elämöimään. Elättelen vielä toiveita, että vika onkin muualla.
Auto on 2,3TA vuodelta 92 ja kilometrejä noin 230tkm. (mikä turbo lienee?) ja pakkasten tultua kiinnitin huomiota ulinamaiseen ääneen joka kuuluu nimenomaan ala ja ylipaineen rajalla. Ääni on ehkä hivenen kovempi kylmänä, mutta suurta eroa ei ole. Ääni kuulostaa myös kokoajan samalta. Turbo vastaa kaasuun viiveettä, ahtaa punarajaan ilman äänihaittoja, mutta tuo nollarajan ulvonta on melko häiritsevää ns. nätisti ajellessa. Esim. vakinopeudensäätimen kera loivaan ylämäkeen ääni kuulostaa ihan urkupilliltä ja kuuluu radionkin äänen yli. No, tietysti ääntä ei tarvitse kuunnella polkemalla saabia kun vierasta sikaa, mutta esim. kylmällä koneella näin ei luonnollisesti voi tehdä
Juuri tuo käyttämäni termi "urkupilli" pitää vielä toiveita yllä muusta kuin itse turbon viasta (vuoto?). Mistä muualta se nyt voisi vuotaa, kun siitä isosta imuputkesta? Viikonloppuna olisi tarkoitus tutkia välyksiä jne.
Auto on 2,3TA vuodelta 92 ja kilometrejä noin 230tkm. (mikä turbo lienee?) ja pakkasten tultua kiinnitin huomiota ulinamaiseen ääneen joka kuuluu nimenomaan ala ja ylipaineen rajalla. Ääni on ehkä hivenen kovempi kylmänä, mutta suurta eroa ei ole. Ääni kuulostaa myös kokoajan samalta. Turbo vastaa kaasuun viiveettä, ahtaa punarajaan ilman äänihaittoja, mutta tuo nollarajan ulvonta on melko häiritsevää ns. nätisti ajellessa. Esim. vakinopeudensäätimen kera loivaan ylämäkeen ääni kuulostaa ihan urkupilliltä ja kuuluu radionkin äänen yli. No, tietysti ääntä ei tarvitse kuunnella polkemalla saabia kun vierasta sikaa, mutta esim. kylmällä koneella näin ei luonnollisesti voi tehdä
Juuri tuo käyttämäni termi "urkupilli" pitää vielä toiveita yllä muusta kuin itse turbon viasta (vuoto?). Mistä muualta se nyt voisi vuotaa, kun siitä isosta imuputkesta? Viikonloppuna olisi tarkoitus tutkia välyksiä jne.
Re: Turbon vihellys?
Myös ZF:n automaattilaatikko osaa joskus kovemmilla pakkasilla pitää kuormituksen alla "oikeanlaista" ulinaa kuulostaen maaliin saapuvalta turbolta.
Re: Turbon vihellys?
Meikäläisellä satkussa pitää välillä tuommoista junan pillin kuuloista vihellystä tietyllä ahtopaineella. Voisikohan johtua ahtopaineletkusta, kun katsastus-setä tais viime katastuksessa mainita että letkussa pientä pykimää, eli päästää vähän paineita ulos?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Turbon vihellys?
laatikkoon en jaksa uskoa, koska pakkasen määrällä ei tunnu olevan väliä ja ulisee myös pienemmillä pakkovaihteilla. Laatikko on myös täyshuollettu ammattilaisella 10tkm sitten ja mm. turbiini uusittu. Toki normaali ääni kuuluu eritoten ykkösvaihteella.
Re: Turbon vihellys?
mun tossa "89 tonnarissa ei kans kuule mitään ääntä turbosta mutta paineet nousee ja auto kiihtyy hyvin. sitten toi 83" satkun turbo vislaa niin että muissa autoissakin päät kääntyy tosin ahot nousee 1.4 ja sit ampuu putken imusarjasta vika on siinä kun rajotin meni jotenkin rikki että ahot ei noussu ollenkaan niin sen ohitettua ahot nousee vähä liikaakin turvallisuus syistä olis syytä laittaa seosmittari tai se rajotin kuntoon ehkä jonakin päivänä
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Turbon vihellys?
"tutun turbon ujelluksen kuulen, äänellään se mielen kohentaa"
Re: Turbon vihellys?
Kaippa se oma rusina alkaa tonnarissani antautumaan.
Pistin ilmon osto- puolelle.
Tulee enää vihellystä kiihdyttäessä ja spoolatessa sellainen ihme korahdus. khooorrsshh!
Ahtaa mittarin mukaan vain keltaiselle. Mankkuvenaa pitää varuiksi WD-40: llä herkistellä, ennen kuin saan modatun boksin ja T7 mankkuvenan klubilaiselta.
-Hessu-
Pistin ilmon osto- puolelle.
Tulee enää vihellystä kiihdyttäessä ja spoolatessa sellainen ihme korahdus. khooorrsshh!
Ahtaa mittarin mukaan vain keltaiselle. Mankkuvenaa pitää varuiksi WD-40: llä herkistellä, ennen kuin saan modatun boksin ja T7 mankkuvenan klubilaiselta.
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Turbon vihellys?
Edellisessä kutitetussa tonnarissa alkoi garretti viheltää lujaa(kaikki käänty aina katsoon,kun paikalle ajoi ),mutta ahtoja otin mitä se antoi 750:sillä suuttimilla ja Hestec:illä pakkosyötetyllä(sytkä myös hestec:iltä ja map) koneella(saabin ahtomittari loppui jo alkuvaiheessa ).meno loppui turboakselin katkeamiseen,eli lienee hälpännyt pesään kiinni,tai sitten resonoinut rikki.Lujia nämä saabin moottorit,kun ei mennyt edes kansipahvia vajaan sadantonnin aikana,mitä tota kiusasin.
Koneen käyttö loppui liialliseen ohivuotoon sylintereissä,tuolloin ajettu 550tkm,lienee tuolla yliahtamisella ollut kuluttava vaikutus,mutta hauskaa oli,ja näitä saban pitkälohkoja ei kyllä riko millään mitsun 04 tai vakio garretin tuottamilla paineilla.
meni vähän off-topiciksi,mutta kun ei tätä juttua saa kesken poikki
Pointtihan oli se että rikki menee myöhemmin,mutta voi vakiossa kestää vielä pitkällekkin...
Koneen käyttö loppui liialliseen ohivuotoon sylintereissä,tuolloin ajettu 550tkm,lienee tuolla yliahtamisella ollut kuluttava vaikutus,mutta hauskaa oli,ja näitä saban pitkälohkoja ei kyllä riko millään mitsun 04 tai vakio garretin tuottamilla paineilla.
meni vähän off-topiciksi,mutta kun ei tätä juttua saa kesken poikki
Pointtihan oli se että rikki menee myöhemmin,mutta voi vakiossa kestää vielä pitkällekkin...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: Turbon vihellys?
Joo,
Mä voin omalta kohdalta huokaista helpotuksesta. Erään pitkän linjan klubilaisen opastuksella sain taas vinkkejä, mistä tsekkailla, ennen kuin aletaan rautaa uusimaan.
Ensin oli pässin tsekkausta ja rusinan kellon jumitusta mielessä, mutta helpommalla selvisin.
Kävin lounastauolla konehuonetta tutkailemassa ja kaikkia alipaineletkuja hiplaamassa.
Yksi hiton alipaineletkuhan se oli antautunut. Oli van antautunut silleen ovelasti keskeltä matkaa ja vaakasuunnassa ns haava.
Se yksi, joka menee Y-haaralta läppärungon alla imupuolelle.
Nyt pihisee ja vinkuu normitavalla rusina ja pässi keulilla.
Vielä kun saadaan tuo ahtojen seilailu aisoihin tuolla T7 modauksella. Pääsee eroon tuosta verkonpaino T5 mankkuvenasta. Tällä viikolla rauta hankintaan...
-Hessu-
Mä voin omalta kohdalta huokaista helpotuksesta. Erään pitkän linjan klubilaisen opastuksella sain taas vinkkejä, mistä tsekkailla, ennen kuin aletaan rautaa uusimaan.
Ensin oli pässin tsekkausta ja rusinan kellon jumitusta mielessä, mutta helpommalla selvisin.
Kävin lounastauolla konehuonetta tutkailemassa ja kaikkia alipaineletkuja hiplaamassa.
Yksi hiton alipaineletkuhan se oli antautunut. Oli van antautunut silleen ovelasti keskeltä matkaa ja vaakasuunnassa ns haava.
Se yksi, joka menee Y-haaralta läppärungon alla imupuolelle.
Nyt pihisee ja vinkuu normitavalla rusina ja pässi keulilla.
Vielä kun saadaan tuo ahtojen seilailu aisoihin tuolla T7 modauksella. Pääsee eroon tuosta verkonpaino T5 mankkuvenasta. Tällä viikolla rauta hankintaan...
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Turbon vihellys?
Jaahhas, itsellä alkoi sama oireilu, ehtihän tuossa viikon olla uus softa jo kiinni Kaikki alkoi (vai oliko sattumalta juuri ennen tätä?) äkillisellä paineiden karkaamisella (hukkis jumittaa?). Tällä hetkellä oireet siis em. tekstin mukaiset, lisätäkseni vielä että ahdot ikään kuin jumittavat tuossa nollarajalla, kun kaasua painaa Reilusti niin ahtaa kyllä normaalisti.blobbo kirjoitti:Nyt se minunkin turbo on alkanut elämöimään. Elättelen vielä toiveita, että vika onkin muualla.
Auto on 2,3TA vuodelta 92 ja kilometrejä noin 230tkm. (mikä turbo lienee?) ja pakkasten tultua kiinnitin huomiota ulinamaiseen ääneen joka kuuluu nimenomaan ala ja ylipaineen rajalla. Ääni on ehkä hivenen kovempi kylmänä, mutta suurta eroa ei ole. Ääni kuulostaa myös kokoajan samalta. Turbo vastaa kaasuun viiveettä, ahtaa punarajaan ilman äänihaittoja, mutta tuo nollarajan ulvonta on melko häiritsevää ns. nätisti ajellessa. Esim. vakinopeudensäätimen kera loivaan ylämäkeen ääni kuulostaa ihan urkupilliltä ja kuuluu radionkin äänen yli. No, tietysti ääntä ei tarvitse kuunnella polkemalla saabia kun vierasta sikaa, mutta esim. kylmällä koneella näin ei luonnollisesti voi tehdä
Juuri tuo käyttämäni termi "urkupilli" pitää vielä toiveita yllä muusta kuin itse turbon viasta (vuoto?). Mistä muualta se nyt voisi vuotaa, kun siitä isosta imuputkesta? Viikonloppuna olisi tarkoitus tutkia välyksiä jne.
Nappasin imuputken irti ja tuossa muutama kuva vielä siivestä, kuuluukos sen nyt ihan tuolta näyttää? Tuosta laakerin päästä heilutettaessa huomaa että se pari milliä liikkuu pysty- ja sivusuunnissa, pitäisikö sen kuinka jämäkkä olla? Olisi videopätkä tuosta piipaa-äänestä, pitää vaan ensin keksiä paikka mihin työntää se.. Maililla joku saa toki jos haluaa avustaa
e: siis T25 toki autossa, sigun mukainen.
http://lh5.ggpht.com/_SxeaQ8kULzM/TFaQO ... %20003.jpg
http://lh6.ggpht.com/_SxeaQ8kULzM/TFaQP ... %20012.jpg
http://lh5.ggpht.com/_SxeaQ8kULzM/TFaQP ... %20014.jpg
- J
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Turbon vihellys?
Jeps, tuli varmistettua vielä ettei ulina voi mistään putkesta/letkusta tulla, kyllä se laakeri on oltava mikä siellä poliisiautolta kuulostaa. Alun perin oli ensi kesänä suunnitelmissa laittaa isompi Garretti, nyt joutui tyytymään toisenlaiseen ratkaisuun. Tässä oli kolme vaihtoehtoa..
a) Vanhan turbon huolto, laakeri vaihtoon vähintään.
b) Käytetty TD04, hätätapauksessa T25 jos sikahalvalla irtoaisi.
c) Kiina-turbo, jos uskaltaa.
------------------
a) "oikeassa" turbohuollossa hinnat > 400e. Useampi satanen menisi varmasti vaikkei varsinaisessa huollossa teettäisikään
b) "Kalliita", kiven alla. 15T Ruotsista > 600e + rahti.
c) Tähän kuitenkin uskaltauduin lähteä, toimiessaanhan tuo olisi hyvä ratkaisu. Onneksi on sentään se vuoden takuu
WR380 tuli postissa. Downpipen laippa menee ainakin uusiksi, katsotaan tuleeko vielä muita murheita ja miten lähtee pelittämään, mutta jos kiinnostusta noihin Kiinan ihmeisiin on niin voisin pistää tuosta jonkun oman ketjun vielä pystyyn? Aika huonosti löytyy kokemusperäistä tietoa näistä.
- J
a) Vanhan turbon huolto, laakeri vaihtoon vähintään.
b) Käytetty TD04, hätätapauksessa T25 jos sikahalvalla irtoaisi.
c) Kiina-turbo, jos uskaltaa.
------------------
a) "oikeassa" turbohuollossa hinnat > 400e. Useampi satanen menisi varmasti vaikkei varsinaisessa huollossa teettäisikään
b) "Kalliita", kiven alla. 15T Ruotsista > 600e + rahti.
c) Tähän kuitenkin uskaltauduin lähteä, toimiessaanhan tuo olisi hyvä ratkaisu. Onneksi on sentään se vuoden takuu
WR380 tuli postissa. Downpipen laippa menee ainakin uusiksi, katsotaan tuleeko vielä muita murheita ja miten lähtee pelittämään, mutta jos kiinnostusta noihin Kiinan ihmeisiin on niin voisin pistää tuosta jonkun oman ketjun vielä pystyyn? Aika huonosti löytyy kokemusperäistä tietoa näistä.
- J
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839