Pitkät ei mene päälle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Pitkät ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Jope »

Moi!

Mitä raati sanoo, vilkkuviiksi vaiko ajovalojen rele?

- jos valokytkin pitkät-moodissa, palaa ainoastaan parkit
- jos valokytkin off-moodissa, palaa normaalit lähivalot
- vilkkuviiksestä vetämällä ei pitkät syty kummassakaan moodissa

Auto tuo sigussakin oleva 9000 CSE '96
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Toinen ääni releen puolesta :)

Omassa autossa oli myös pitkien kanssa ongelma. Kun auton starttasi, niin valot paloivat starttauksen ajan, mutta auton lähdettyä käyntiin, sammuivat.
Kun vilkunviiksestä veti, niin syttyi lyhkäset ja sen jälkeen toimivat kuten pitääkin. Viime aikoina sai tosin nykiä pitkiä päälle joskus useamminkin, jotta alkoivat toimimaan.
Releen vaihdolla asia korjaantui.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo, tossa vähän hakkasin hanskalokeron kattoa niin sain pitkät välähtämään kerran.. :-P

Nooh, auto on ollut mulla vasta hetken, meen myyjäliikkeeseen huomenna narisemaan, yritän saada releen ilmaiseksi. Ei tuo nyt oo reilua että 2vk sisään ostosta hajoaa keskuslukko ja ajovalot. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Mulla oli jokin aika sitten samoja oireita, ja syyksi paljastuikin "hieman" lämpöä ottanut relepöytä ja johdot. Otin sitten ronskisti ja sahasin relepöydästä valoreleen paikan pois ja katkoin johtoja ja laitoin uudet kunnolliset liittimet. Jo vain loppui valojen venkoilu...
Oli vähän sen näköistä, että ihme ettei ole koko toosa syttynyt palamaan...
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tänä aamuna ei valot temppuilleet lainkaan. On se teknologia ihmeellistä..

Pitää se kuitenkin vaihtaa ja samalla tsekata, ettei ole mitään epämäääräisyyksiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

RELE

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Minulla oli pari viikkoa sitten pitkät puolivaloilla. Vika oli siinä valojen kaksoisreleessä, piirilevyn päältä katsottuna oikeanpuoleisessa kärjessä oli noin 1 mm piikki, hioin pois ja toimii kuin rasvattu. Kärkien irroittaminen ja takaisin asettaminen vaatii hieman piirilevyn taivutusta ja sorminäppäryyttä.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

hehe... mulla oli vika siinä että oli iskä laittanut huomio valot päälle kun lainasi mun autoa..
kyllä muuten etsin vikaa kunnes hokasin asian.
Pitkät välähtivät mutta eivät jääneet päälle...
Varsinainen aivopieru... :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jope kirjoitti:Tänä aamuna ei valot temppuilleet lainkaan. On se teknologia ihmeellistä..
Pitää se kuitenkin vaihtaa ja samalla tsekata, ettei ole mitään epämäääräisyyksiä.
9000:n valorele maksaa uutena 60 euroa. Jos osaat käyttää tinakolvia niin avaa se ja juota tinaa kaikkiin liitoksiin sisällä, niin se on kunnossa. Näin tehtiin minun tonnarin releelle ja hyvä tuli. Pientä iltapuhdetta ja rahan säästöä samalla. 40W kolvi biiltemasta muutamalla eurolla ja rulla hyvää tinaa.
Btw, yhtä paskoja ne ovat myös 9-5:ssä. Minulla oireilee siten, että välillä syttyy vain toinen kaukovalo ja kaukovalon merkkivalo kojelaudassa ei syty ollenkaan. Napautin sormella lamp control relettä siellä lootassa ja valot syttyi. Pitänee tehdä sille sama temppu (..ttu, alle 5 vuotta "vanha" auto..)
9000CS 2,3
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lobo_Earthworm kirjoitti:hehe... mulla oli vika siinä että oli iskä laittanut huomio valot päälle kun lainasi mun autoa..
"Älä mokaa" ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Saappi Kuski kirjoitti:
Jope kirjoitti:Tänä aamuna ei valot temppuilleet lainkaan. On se teknologia ihmeellistä..
Pitää se kuitenkin vaihtaa ja samalla tsekata, ettei ole mitään epämäääräisyyksiä.
avaa se ja juota tinaa kaikkiin liitoksiin sisällä, niin se on kunnossa
Arvelinkin, että juottelemalla tämäkin korjaantuu..

Sääli vaan, että hyvin palvellut wellerini päätti ruveta pätkimään.. No, ei se mitään, 700mk maksoin siitä 10v sitten ja aika kovalla käytöllä on ollut. Eiku varaosia tilaamaan. :-P
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

[quote="rälläkkä"] Otin sitten ronskisti ja sahasin relepöydästä valoreleen paikan pois ja katkoin johtoja ja laitoin uudet kunnolliset liittimet. Jo vain loppui valojen venkoilu...
quote]
No minulle oli joku jo tehnyt sahauksen ja yksi johto oli irti, mut ei silti lähteneet pitkät päälle.

Minkähän väriset johdot menee oikeisiin paikkoihin releessä...

Onko releen sisällä mikrosiru?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

et kirjoitti: Onko releen sisällä mikrosiru?
On, Motorolan 14017 (dekadilaskin). Lisäksi pari elkoa, pari trankkua ja iso läjä muita diskreettejä komponentteja (vastuksia ja diodeja) varsinaisten releiden lisäksi.

Omastani oli molempien releiden kohdalla olevat isommat juotokset irronneet.. Nyt on suhuteltu ne takaisin kondikseen uuden tinan kera, eiköhän noilla taas 184tkm aja. Vielä kun löytyisi piirilevylakkapullo, niin ton vois laittaa läjään ja takas pellin alle. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

p...rele

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Moro,

käytin huollossa (myyjäliikkeen pajalla) ja vaihtoivat (ainakin sanojensa mukaan) releen - luulin vielä aamulla että toimii nyt, mutta teki taasen kerran sen että kun käynnistää niin onkin pitkät päällä vaikkei "pitäis"

Töytyykö tässä nyt ruveta kolvaamaan vai miten?

K
Saappi Kuski kirjoitti:
Jope kirjoitti:Tänä aamuna ei valot temppuilleet lainkaan. On se teknologia ihmeellistä..
Pitää se kuitenkin vaihtaa ja samalla tsekata, ettei ole mitään epämäääräisyyksiä.
9000:n valorele maksaa uutena 60 euroa. Jos osaat käyttää tinakolvia niin avaa se ja juota tinaa kaikkiin liitoksiin sisällä, niin se on kunnossa. Näin tehtiin minun tonnarin releelle ja hyvä tuli. Pientä iltapuhdetta ja rahan säästöä samalla. 40W kolvi biiltemasta muutamalla eurolla ja rulla hyvää tinaa.
Btw, yhtä paskoja ne ovat myös 9-5:ssä. Minulla oireilee siten, että välillä syttyy vain toinen kaukovalo ja kaukovalon merkkivalo kojelaudassa ei syty ollenkaan. Napautin sormella lamp control relettä siellä lootassa ja valot syttyi. Pitänee tehdä sille sama temppu (..ttu, alle 5 vuotta "vanha" auto..)
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: Pitkät ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Mistä toi valorele löytyy ?
Onko se jossain hanskalokeron luona ? (kun tossa ylempänä oltiin kopautettu lokeroa). Auto on -95 tonnari ilman matkustajan airbagia ?
#3907
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pitkät ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Noista uudemmista en muista mistä itse valojenvaihtorele löytyy, mutta se tinausten murtuminen ei ole ainoa vikamahdollisuus. Meikäläisellä releen sisällä olevien kärkien väliin oli kasvanut piikki joka esti toiminnan.
Vastaa Viestiin