Ílmastointiongelma
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Ílmastointiongelma
Terve
Oisko kellään lähettää EPC:n räjäytyskuvaa vm 1993 tonnarin (ACC) kompurasta kohdassa johon moniurahihna kiinnittyy. Mulla oli pudonnut/irronut rullan sivussa oleva levy/asetelma ja näyttäisi siltä, että kiinnitys olisi löystynyt. Ilmastointi ei toiminut, mutta ku lykkäs sen levyn rullan sivuun uudestaan niin jo alko kylmää tulee. Nyt tarvis nähdä että mitä osia puuttuu ja minkämoinen se kiinnitys on.
9-5 Nordic
voi laittaa yv:tä jos moinen kuva löytyy
Oisko kellään lähettää EPC:n räjäytyskuvaa vm 1993 tonnarin (ACC) kompurasta kohdassa johon moniurahihna kiinnittyy. Mulla oli pudonnut/irronut rullan sivussa oleva levy/asetelma ja näyttäisi siltä, että kiinnitys olisi löystynyt. Ilmastointi ei toiminut, mutta ku lykkäs sen levyn rullan sivuun uudestaan niin jo alko kylmää tulee. Nyt tarvis nähdä että mitä osia puuttuu ja minkämoinen se kiinnitys on.
9-5 Nordic
voi laittaa yv:tä jos moinen kuva löytyy
MB 220 cdi A vm 2013
Re: Ílmastointiongelma
Eikö sinulla ole EPC:tä, sieltä näkisit hajotuskuvat?
Jossei ole niin vertaisverkossa viereilemaan
Jossei ole niin vertaisverkossa viereilemaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Ílmastointiongelma
Moi
Onhan mulla, mutta ei toimi uudessa 64 bittisessä w7 käyttiksessä ja yritin jo ladata uutta softaa mutta faileja ei enää löytyny foorumin linkeistä.
Onhan mulla, mutta ei toimi uudessa 64 bittisessä w7 käyttiksessä ja yritin jo ladata uutta softaa mutta faileja ei enää löytyny foorumin linkeistä.
MB 220 cdi A vm 2013
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Ílmastointiongelma
Se levy kompuran hinhnapyörän päässä on kytkin. Hinhnapyörä pyörii aina ja sen takana oleva sähkömagneetti vetää kytkinlevynhihnapyörään kiinni ja veto välittyy kompuran akselille.
Kytkin levyssä ei muita osia ole kuin se levy itsessään, joka kiinnittyy kompura akselin pooreihin ja 6-kolo ruuvilla kompuran akselin päästä.
Kytkinlevyn ja akselin välissä onkin sitten n. määrä simmi levyjä. Kytkimen ja hihnapyörän välissä pitää olla n. 0,6mm välys, tämä välys säädetään niillä simmeillä.
Jos välys on liian vähän kuluu kytkin, tai kompura pyörii aina mukana. Jos välystä on liikaa ei sähkömagneetti jaksa vetää kytkintä hihnapyörään.
Summa summarum...
Laita kytkin kiinni, kiristä ruuvi. Mittaa rakotulkilla kytkimen ja kompuran siivapyörän väli. Google kertoo kompuran mallilla mikä välys on oikea.
Tuo ylempi 0,6mm on Sandenin kompuralle jossa erilliset letkulähdöt.
Kytkin levyssä ei muita osia ole kuin se levy itsessään, joka kiinnittyy kompura akselin pooreihin ja 6-kolo ruuvilla kompuran akselin päästä.
Kytkinlevyn ja akselin välissä onkin sitten n. määrä simmi levyjä. Kytkimen ja hihnapyörän välissä pitää olla n. 0,6mm välys, tämä välys säädetään niillä simmeillä.
Jos välys on liian vähän kuluu kytkin, tai kompura pyörii aina mukana. Jos välystä on liikaa ei sähkömagneetti jaksa vetää kytkintä hihnapyörään.
Summa summarum...
Laita kytkin kiinni, kiristä ruuvi. Mittaa rakotulkilla kytkimen ja kompuran siivapyörän väli. Google kertoo kompuran mallilla mikä välys on oikea.
Tuo ylempi 0,6mm on Sandenin kompuralle jossa erilliset letkulähdöt.
Re: Ílmastointiongelma
Onneksi itseäni viisaampi ehti jo vastaamaan, en olisi osannut noin hyvin kertoa tuosta kytkinlevystä, vaan olisi mennyt metsikkoon ohjeeni
Joka tapauksessa EPC:kään ei näytä tietävän siitä tuon enempää:
http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Saabi/kompura.jpg/full
Joka tapauksessa EPC:kään ei näytä tietävän siitä tuon enempää:
http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Saabi/kompura.jpg/full
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Ílmastointiongelma
Kiitokset kaikille avusta jälleen. Lukkoruuvi pitää löytää, niin sitten on taas kunnossa.
9-5 Nordic
9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7570
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ílmastointiongelma
Jos pellin alta löytyy Sanden.....
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ílmastointiongelma
Minulla lähti kanssa kyseinen magneettilevy irti ja samalla levy osui moniura hihnaan vahingoittaen sitä vähän ja sehän poikkesi vähän myöhemmin mutta asiaan uudella pultilla laitoin levyn takaisin ja siellä se vieläkin pyörii oli mallia seiko seiki.
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Ílmastointiongelma
Moi
Joo sama malli mullakin eli Seiko ja mä huomasin sen just ennenkuin ehti tippua hihnaan.
Joo sama malli mullakin eli Seiko ja mä huomasin sen just ennenkuin ehti tippua hihnaan.
MB 220 cdi A vm 2013
Re: Ílmastointiongelma
Lisätäänpäs omakin ongelma tänne kun ei viitsi aloittaa uutta topiccia. Eli allekirjoituksen autossa on alkanut automaatti ilmastointi temppuileen, välillä pelaa niinkuin pitää ja välillä puhaltaa lämmintä, siis vaikka ulkona olisi kuuma. Käytin ilmastoinnin huollossa ja kylmä kylmäainetta puuttui 300g, mutta se asia siis nyt kunnossa ja silti temppuilee. Olisikohan mahdollisesti sisäilman haistelija sökö, senkin olen jo puhdistanut..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Ílmastointiongelma
Pyöriikö kompura?
Kylmeneekö kompuran luota lähtevä isompi putki selvästi?
Kylmeneekö kompuran luota lähtevä isompi putki selvästi?
Re: Ílmastointiongelma
jatketaanpas tähän.DIggItaLLr kirjoitti:Se levy kompuran hinhnapyörän päässä on kytkin. Hinhnapyörä pyörii aina ja sen takana oleva sähkömagneetti vetää kytkinlevynhihnapyörään kiinni ja veto välittyy kompuran akselille.
Kytkin levyssä ei muita osia ole kuin se levy itsessään, joka kiinnittyy kompura akselin pooreihin ja 6-kolo ruuvilla kompuran akselin päästä.
Kytkinlevyn ja akselin välissä onkin sitten n. määrä simmi levyjä. Kytkimen ja hihnapyörän välissä pitää olla n. 0,6mm välys, tämä välys säädetään niillä simmeillä.
Jos välys on liian vähän kuluu kytkin, tai kompura pyörii aina mukana. Jos välystä on liikaa ei sähkömagneetti jaksa vetää kytkintä hihnapyörään.
Summa summarum...
Laita kytkin kiinni, kiristä ruuvi. Mittaa rakotulkilla kytkimen ja kompuran siivapyörän väli. Google kertoo kompuran mallilla mikä välys on oikea.
Tuo ylempi 0,6mm on Sandenin kompuralle jossa erilliset letkulähdöt.
Eli eilen sitten kompuraa kiinitettäessä tipahti tuo magneettikytkimen kytkinlevy hihnapyörän päästä ja pultti ei ollut varmasti mukana. Eli pultti on pudonnut jo aikaisemmin ja levy pysynyt ilmeisesti tuurilla mukana. Onneks ei pudonnut ajossa käyttöhihnan päälle, sillä ilmastointi ollut kyllä toimiva/käytössä jatkuvasti.
Millanen pultti tuohon käy, riittääkö kunhan kierteet täsmää? Auto siis vm 93 cse tonnari b202 koneella. Kompura yhdellä KIILAhihnalla..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Ílmastointiongelma
itse itselleni vastaten. Kyseiseen kompuraan käy ainakin 6mm vahva ja 16mm pitkä pultti, varustettuna sopivalla prikalla ja lukkolevyllä.saba2,1 kirjoitti:
Millanen pultti tuohon käy, riittääkö kunhan kierteet täsmää? Auto siis vm 93 cse tonnari b202 koneella. Kompura yhdellä KIILAhihnalla..
Kannattanee kaikkien tarkistaa oman tonnarinsa ilmastoinnin kompuran hihnapyörän/magneettikytkimen pultin kireys...
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Ílmastointiongelma
Mikähän mahtaa olla rikki pitkälohkoisen 2.3TA-tonnarin kompurassa kun kuulemma pitää karmeaa kolinaa käynnistyessään, ja toisinaan sammuttaa auton moottorinkin (jolloin alkaa moniurahihna savuamaan luistamisen seurauksena). Kompura on nyt sähköttömänä jolloin sen hihnapyörä pyörii vapaasti hihnan mukana ilman ongelmia.
Onkohan kompura kaatiskamaa vai voiko niiden sisäkaluja korjata?
Onkohan kompura kaatiskamaa vai voiko niiden sisäkaluja korjata?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Ílmastointiongelma
kuulostaa kyllä siltä että kompura on kaputt. en lähtisi avamaan vaan suosiolla uusi tilalle
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.