Ílmastointiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Terve

Oisko kellään lähettää EPC:n räjäytyskuvaa vm 1993 tonnarin (ACC) kompurasta kohdassa johon moniurahihna kiinnittyy. Mulla oli pudonnut/irronut rullan sivussa oleva levy/asetelma ja näyttäisi siltä, että kiinnitys olisi löystynyt. Ilmastointi ei toiminut, mutta ku lykkäs sen levyn rullan sivuun uudestaan niin jo alko kylmää tulee. Nyt tarvis nähdä että mitä osia puuttuu ja minkämoinen se kiinnitys on.

9-5 Nordic

voi laittaa yv:tä jos moinen kuva löytyy
MB 220 cdi A vm 2013
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö sinulla ole EPC:tä, sieltä näkisit hajotuskuvat?
Jossei ole niin vertaisverkossa viereilemaan ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Moi

Onhan mulla, mutta ei toimi uudessa 64 bittisessä w7 käyttiksessä ja yritin jo ladata uutta softaa mutta faileja ei enää löytyny foorumin linkeistä.
MB 220 cdi A vm 2013
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Se levy kompuran hinhnapyörän päässä on kytkin. Hinhnapyörä pyörii aina ja sen takana oleva sähkömagneetti vetää kytkinlevynhihnapyörään kiinni ja veto välittyy kompuran akselille.

Kytkin levyssä ei muita osia ole kuin se levy itsessään, joka kiinnittyy kompura akselin pooreihin ja 6-kolo ruuvilla kompuran akselin päästä.
Kytkinlevyn ja akselin välissä onkin sitten n. määrä simmi levyjä. Kytkimen ja hihnapyörän välissä pitää olla n. 0,6mm välys, tämä välys säädetään niillä simmeillä.

Jos välys on liian vähän kuluu kytkin, tai kompura pyörii aina mukana. Jos välystä on liikaa ei sähkömagneetti jaksa vetää kytkintä hihnapyörään.


Summa summarum...
Laita kytkin kiinni, kiristä ruuvi. Mittaa rakotulkilla kytkimen ja kompuran siivapyörän väli. Google kertoo kompuran mallilla mikä välys on oikea.

Tuo ylempi 0,6mm on Sandenin kompuralle jossa erilliset letkulähdöt.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onneksi itseäni viisaampi ehti jo vastaamaan, en olisi osannut noin hyvin kertoa tuosta kytkinlevystä, vaan olisi mennyt metsikkoon ohjeeni :D
Joka tapauksessa EPC:kään ei näytä tietävän siitä tuon enempää:
http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Saabi/kompura.jpg/full
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Kiitokset kaikille avusta jälleen. Lukkoruuvi pitää löytää, niin sitten on taas kunnossa.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Minulla lähti kanssa kyseinen magneettilevy irti ja samalla levy osui moniura hihnaan vahingoittaen sitä vähän ja sehän poikkesi vähän myöhemmin mutta asiaan uudella pultilla laitoin levyn takaisin ja siellä se vieläkin pyörii oli mallia seiko seiki. :saab:
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Moi

Joo sama malli mullakin eli Seiko ja mä huomasin sen just ennenkuin ehti tippua hihnaan.
MB 220 cdi A vm 2013
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Lisätäänpäs omakin ongelma tänne kun ei viitsi aloittaa uutta topiccia. Eli allekirjoituksen autossa on alkanut automaatti ilmastointi temppuileen, välillä pelaa niinkuin pitää ja välillä puhaltaa lämmintä, siis vaikka ulkona olisi kuuma. Käytin ilmastoinnin huollossa ja kylmä kylmäainetta puuttui 300g, mutta se asia siis nyt kunnossa ja silti temppuilee. Olisikohan mahdollisesti sisäilman haistelija sökö, senkin olen jo puhdistanut..
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Pyöriikö kompura?
Kylmeneekö kompuran luota lähtevä isompi putki selvästi?
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

DIggItaLLr kirjoitti:Se levy kompuran hinhnapyörän päässä on kytkin. Hinhnapyörä pyörii aina ja sen takana oleva sähkömagneetti vetää kytkinlevynhihnapyörään kiinni ja veto välittyy kompuran akselille.

Kytkin levyssä ei muita osia ole kuin se levy itsessään, joka kiinnittyy kompura akselin pooreihin ja 6-kolo ruuvilla kompuran akselin päästä.
Kytkinlevyn ja akselin välissä onkin sitten n. määrä simmi levyjä. Kytkimen ja hihnapyörän välissä pitää olla n. 0,6mm välys, tämä välys säädetään niillä simmeillä.

Jos välys on liian vähän kuluu kytkin, tai kompura pyörii aina mukana. Jos välystä on liikaa ei sähkömagneetti jaksa vetää kytkintä hihnapyörään.


Summa summarum...
Laita kytkin kiinni, kiristä ruuvi. Mittaa rakotulkilla kytkimen ja kompuran siivapyörän väli. Google kertoo kompuran mallilla mikä välys on oikea.

Tuo ylempi 0,6mm on Sandenin kompuralle jossa erilliset letkulähdöt.
jatketaanpas tähän.

Eli eilen sitten kompuraa kiinitettäessä tipahti tuo magneettikytkimen kytkinlevy hihnapyörän päästä ja pultti ei ollut varmasti mukana. Eli pultti on pudonnut jo aikaisemmin ja levy pysynyt ilmeisesti tuurilla mukana. Onneks ei pudonnut ajossa käyttöhihnan päälle, sillä ilmastointi ollut kyllä toimiva/käytössä jatkuvasti.

Millanen pultti tuohon käy, riittääkö kunhan kierteet täsmää? Auto siis vm 93 cse tonnari b202 koneella. Kompura yhdellä KIILAhihnalla..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

saba2,1 kirjoitti:
Millanen pultti tuohon käy, riittääkö kunhan kierteet täsmää? Auto siis vm 93 cse tonnari b202 koneella. Kompura yhdellä KIILAhihnalla..
itse itselleni vastaten. Kyseiseen kompuraan käy ainakin 6mm vahva ja 16mm pitkä pultti, varustettuna sopivalla prikalla ja lukkolevyllä. 8)

Kannattanee kaikkien tarkistaa oman tonnarinsa ilmastoinnin kompuran hihnapyörän/magneettikytkimen pultin kireys... :idea:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikähän mahtaa olla rikki pitkälohkoisen 2.3TA-tonnarin kompurassa kun kuulemma pitää karmeaa kolinaa käynnistyessään, ja toisinaan sammuttaa auton moottorinkin (jolloin alkaa moniurahihna savuamaan luistamisen seurauksena). Kompura on nyt sähköttömänä jolloin sen hihnapyörä pyörii vapaasti hihnan mukana ilman ongelmia.
Onkohan kompura kaatiskamaa vai voiko niiden sisäkaluja korjata?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ílmastointiongelma

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kuulostaa kyllä siltä että kompura on kaputt. en lähtisi avamaan vaan suosiolla uusi tilalle :)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin