Minkälainen homma on vaihtaa koko lukkopesä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Minkälainen homma on vaihtaa koko lukkopesä

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Onko kova homma vaihtaa koko lukkopesä.

Virta-avain rupesi oikuttelemaan heti kun laitoin sinne CRC:tä .. ei olisi kyllä kannattanut..

Ajattelin hoitaa homman kuntoon vieläkun avain toimii..

Hain hajattamolta koko pesän (halpa) , joten kannaattaako vaihtaa vain lukon sisusta vai koko paketti ?


9t 2.3 -91 Sairaus alkaa pahentua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei virtalukon vaihto ole paha homma niin kauan kuin avain kääntyy vapaaehtoisesti lukossa. Lukko irrotetaan kääntämällä avain ykkösasentoon ja painamalla piikillä vapautusnipukkaa lukkokotelon kyljestä.

Haluat kuitenkin että sama avain käy kaikkiin lukkoihin, joten joudut asioimaan lukkosepän kanssa (25 eur) tai tilaamaan uuden virtalukon omalle avaimellesi sopivana (140 eur).

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10651
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10880

Jos teillä on temppuilevia virtalukkoja, laittakaa ne ajoissa kuntoon ennen kuin lukko kieltäytyy totaalisesti kääntymästä. Kankeasti kääntyvään lukkoon suihkitut öljyt eivät pysty auttamaan haittojen kulumisesta johtuvaa kääntymättömyyttä, pahentavat vain tilannetta ajamalla liikkeelle lukkoon kertynyttä likaa.

Yritä saada se avain kääntymään vielä viimeisen kerran, otat lukon irti ja viet lukkosepälle, joka laittaa siihen uudet haitat. Tulee käytännössä yhtä hyvä kuin uusi.

Turha odottaa että vika etenee niin pitkälle että jäädään tien päälle tms. Tonnarissa liian kuluneet virtalukon haitat tunnistaa kokeilemalla kääntää virrat päälle, sitten virrat pois, muttei avainta pois, ja sitten uudestaan virrat päälle. Jos ei saa ongelmitta käännettyä uudestaan käännettyä päälle, on lukkoremontin aika.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Kyllä se virtalukon irroittaminen voi olla pahakin homma. Joku entien "omistaja" oli yrittänyt PAINAA sitä vapautus kielekettä vähän kovempaa ja se oli naksahtanut poikki. Eli kun minä painoin lipua niin siitä ei painunut kun toinen puoli ja se toinen puoli jäi vielä jumittamaan.... kesti vähän aikaan enenkuin hokasin porata reikää isommaksi ja sitten vasta sen toisenkin puolen sai painettua alas.

Että näin 15 minuutin hommassa meni taas useampi tunti ... :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tosiaan, lukituskynsi painuu sisään varsin pienellä voimalla, kunhan avain on oikeassa asennossa.

Lukituskynsi menee poikki myös jos yrittää kääntää avainta silloin kun lukituskynsi ei pääse palautumaan. Esim. lukkoa takaisin paikalleen laittaessa pitää lukko saada loksahtamaan lukkokotelon pohjassa olevaan haarukkaan, ja siten vasta saa kääntää avaimesta. Nimim. kokemusta on...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

lukkopesän irrotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ilra »

Tarvittavat ohjeet tulivat jo noissa edellisissä viesteissä eli homma kannattaa todella tehdä silloin kun avain vielä kääntyy. Minulla kävi niin, että kun piti ruokiksella lähteä asioille ei avain kääntynytkään. Kokeilin hetken ja ajattelin jatkaa töitten jälkeen. Ei kääntynyt, teetin uuden avaimen (sain muuten rahat takaisin kun ei toiminut :D . Soitin saabille, että mitä tehdään ja kun olin jo suihkuttanut crc:tä oli tyly kommentti, että riko lukkopesä jos haluat päästä ajamaan. No aluksi isolla ruuvarilla avaimenreikä osa (uloimmainen) rikki ja irti, siihen kun ei pora pysty ja sitten vaan poralla lukkopatruuna palasiksi niin että pääsi ruuvimeisselillä laittamaan auton käyntiin. Kukaan ei muuten kiinnittänyt mitään huomiota eikä tullut kysymään mitään vaikka porasin virtalukkoa irti.
Saabilta numerolla uusi lukkopatruuna ja vanhan runkoa pois ottamaan. Ei irti sitten millään. Lopulta ajanvaraus Saabille ja sielläkin kesti melkein tunnin ja sanoivat, että olipa tiukassa.

Opin tästä ainakin sen, että jos lukkopatruunan osia on jäljellä kolossa voipi mennä rattilukko ajaessa päälle 8O , etten suihkuta saabin virtalukkoon crc:tä, vaihdan lukkopatruunan ajoissa ja jätän jotkut hommat ammattilaisille. :oops: :D
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

jus kirjoitti:Haluat kuitenkin että sama avain käy kaikkiin lukkoihin, joten joudut asioimaan lukkosepän kanssa (25 eur) tai tilaamaan uuden virtalukon omalle avaimellesi sopivana (140 eur).
No niin, otetaan vanha topicci esille. Eli olenko ymmärtänyt oikein, että viedään lukkopesä ja avain sepälle ja tämä laittaa samantien uudet haitat. Tai sitten tilataan jollakin koodilla Saabilta uusi pesä :?:
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Montoya kirjoitti:Eli olenko ymmärtänyt oikein
Olet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Mahtaakohan tuo olla ihan rutiinihommaa lukkosepille, muilla kokemuksia?

Ja jos hommaa uuden pesän, niin onko tuo koodi sitten tuo kakessa oleva numerosarja?
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Montoya kirjoitti:onko tuo koodi sitten tuo kakessa oleva numerosarja?
Koodi on huoltokirjan etusivulla ja lukkosylinterin kylkeen stanssattuna. Kauko-ohjaimen kotelossa olevat merkinnät eivät liity lukon sarjoitukseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Pitääkin iteki pikapikaa korjata tuo vika. Itselläni kyllä kääntyy vielä, mutta jos rattilukko on päällä, niin joutuu hieman houkuttelemaa ja käyttämää voimaa, että avain kääntyy. Avain lähtee pesästä irti vaikka motarilla ajaessa =) Lisäksi rattilukko menee päälle, kun lukkopesä on alhaalla.

Eikös tuohonkin auta, jos kävis nuo haitat uusimassa ja teettäis runkonumerolla uudet avaimet? Vai onko tuossa rattilukossa jotain pahempaakin vialla? Ajosta kun kääntää avaimen vasemmalle (pesä ei nouse) ja kääntää rattia pari senttiä, niin rattilukko menee päälle. Hope selväis haitat+avaimen uusimalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jpjk kirjoitti:Ajosta kun kääntää avaimen vasemmalle (pesä ei nouse) ja kääntää rattia pari senttiä, niin rattilukko menee päälle. Hope selväis haitat+avaimen uusimalla.
Lukkosylinterissä on kynsi, jonka kuuluisi estää pesän nouseminen muissa kuin nolla-asennossa. Jos lukko menee päälle vaikka pesä on alhaalla, ei uudet avaimet eikä haitat auta, vika lienee syvemmällä. Oletko varma että pesä ei nouse - jospa se nousemista ohjaavan kynnen jousi olisi jumissa ja pesä kuitenkin nousee hiukan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Pitääkin käydä silmä lukossa kii tiirailemassa, nouseeko yhtään =) Mitäs jos se nouse/ei nouse? Mitä on tehtävissä? Sama juttu molemmilla avaimilla. Pystyykö tota ite korjaamaan vai kannattaako vielä lukkosepälle? Ainakin uudet haitat ja avaimet käyn teettämässä, mutta mitens tuo rattilukko? Se menee aina päälle, kun pari cm kääntää rattia. Kaverin CS:ssä saa veivata puol kierrosta parhaimmillaan.

edit: kävin tarkastelemassa ja ei se mun mielestä paljoa nouse. Heiluu kylläkin joka suuntaa ja syvyyssuunnassa kans. Rattilukko menee päälle kun avaimen kääntää virroista vasemmalle ja pesä vielä alhaalla. Ratti on tällöin keskiasennossa. Eikös sen pitäis mennä vasta kun vähän kääntää? Missä tuol mahtais olla vika... Ja pitääkö sitä mennä lukkosepälle (varmaan tässä tapauksessa Laakkoselle...) näyttämään tota? Maksaa miljoonia korjata laakkosella, mut en oo muutakaan täältä Jyväskylästä löytäny. Abloyt ja parit muut lukkosepät ei tee auton lukkoja.

edit: http://jpjk.jaakari.net/cde/videot/virtalukko.avi tuossa vielä video, jos siitä nyt mitään selvää edes saa =)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun käännät avainta ajoesennosta 0-asentoon, pesä ei saisi tulla yhtään ylöspäin siitä syvyydestä missä se on ajoasennossa. Jos nousee samalla kun käännät avaimen 0-asentoon, rattilukon kuuluukin mennä päälle.

Se kynsi (tai sen jousi), jonka kuuluu estää pesän nouseminen muulloin kuin avainta ulosvetäessä tulee elvytettyä samalla kun laitatat uudet haitat.

Lukossa on aina jonkin verran pituussuuntaista klappia, pystyy painamaan muutaman millin pesää sisään niinkuin videoklipissäsi näkyi, tosin sinulla väljää näytti olevan aika paljon, ehkä se kynsi ei toimi. Välttämättä mitään muuta vikaa tuossa ei ole.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hanna
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 22:30

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Hei! Vähän väärä automalli, mutta luuletteko, että Saabilta voi tilata uuden lukkopesän myös -77 96:lle?
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vastaa Viestiin