
hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
olisko hyviä ohjeita kyseiseen hommaan , itseäni jäi askarruttamaan kireä nokkaketju ja sen löysäksi saaminen ennen nokkien irroitusta ,löysin jostain englannin kielisen ohjeen josta en paljon ymmärtänyt ,ongelmaksi muodostui se hydraalinen nokkaketjun kiristin ja kuinka se toimii ja missä se on siitä ilmeisesti saa löysättyä ketjun... 

Re: hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
Siinähän se kiristin on kannen takapuolella. Samalla puolella kuin itse ketjukin. Eka löysätään päällimmäinen pienempi pultti, jonka jälkeen koko kiristimen voi löysätä pois. Esim kun sisälokasuojan irroittaa, niin se kiristin näkyy ihan hyvin. Samalla muistettava, ettei hävitä kiristimen jousta ja jousen päässä olevaa pientä tappia.
(Mikälie sen nimi.)

Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
ja sittenkö löystyy ketju / kuinkas takasi laittaessa se kiristin tulee asentaa
Re: hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
Ensiksi tulpat irti ja moottoria kampiakselin hihnapyörän 27mm pultista kierrellen kone ykköspytyn nollakohtaan niin, että mahdollisimman vähän nokkia on painamassa venttiileitä. Venttiilikoppa auki jonka jälkeen nokkapyörät- ja nokkaketjun voi kiinnittää vaikkapa nippusiteillä keskenään niin ettei kootessa tarvitse arpoa jaon kanssa.
Momenttituen/laturinjalan alta löytyvästä nokkaketjun kiristimestä ensin pikkupultti 12mm päästä irti, sen jälkeen jousi ja sen muovikara. Tämän jälkeen itse kiristimen runko kierretään 27mm avaimella irti ja varovasti ulos niin ettei kiristintallan asento muutu mikäli haluaa päätellä tallan ulkonemasta jakopään yleistä kuntoa, pelkälle ketjulle vaihtoraja 11mm mikäli muut osat eli laahaimet eivät ole liiaksi urautuneet.
Nyt voi irrottaa nokkapyörät nokka-akseleista ja löysätä nokkapukit nokka-akseleiden poisnostoa ja venttiilikuppien uusiin vaihtamista, vanhojen purkamista ja pesemistä tai mitä mieleen tulee ja mihin päätyykin- ajatellen.
Nokka-akseleiden toisessa päädyssä on paikat 18mm kiintoavaimelle nokkapyörien kiinnityspulttien irroitusta helpottamaan.
Tämän jälkeen pitäisi takaisinasennuksen olla selvää melkolailla päinvastaisessa järjestyksessä, kiristimen runko-osa kierretään viimeiseksi kokoonpainettuna paikoilleen ennenkuin laitellaan jousi muovikaroineen ja tulppapultti.
Nokkapukkien kiristysmomentit ovat muistaakseni 15 Nm, samoin venttiilikopan pulttien (oikea kiristysjärjestys löytyy täältä "Etsi":llä ja sitä kannattaa noudattaa niin ei koppa naksahda halki) ja nokkapyörien kiristysmomentit niinkin suuret kuin 63Nm. Nämä kannattaa vielä "Etsi":llä tai viisaammilta varmistaa sillä en satavarmaksi muistiini luota.
E: Ja tottakai miltei tärkein meinasi unohtua, eli kannattaa painaa mieleen niiden nokkapukkien mustien pulttien sijainti tai ottaa kännykameralla kuva ennen purkamista: vanhemmissa malleissa pultit ovat ontot ja uudemmissa uralla varustetut ja toimivat nokkapukkien ja hydraulikuppien öljykanavina joten sekoittamisellla on tuhoisat seuraukset. Itse noita on joskus tullut paineltua pulteistaan styroksilevyyn säilöön samassa järjestyksessä kuin mitä kannessa ovat olleetkin, ja onhan pukeissa toki numerointikin.
Momenttituen/laturinjalan alta löytyvästä nokkaketjun kiristimestä ensin pikkupultti 12mm päästä irti, sen jälkeen jousi ja sen muovikara. Tämän jälkeen itse kiristimen runko kierretään 27mm avaimella irti ja varovasti ulos niin ettei kiristintallan asento muutu mikäli haluaa päätellä tallan ulkonemasta jakopään yleistä kuntoa, pelkälle ketjulle vaihtoraja 11mm mikäli muut osat eli laahaimet eivät ole liiaksi urautuneet.
Nyt voi irrottaa nokkapyörät nokka-akseleista ja löysätä nokkapukit nokka-akseleiden poisnostoa ja venttiilikuppien uusiin vaihtamista, vanhojen purkamista ja pesemistä tai mitä mieleen tulee ja mihin päätyykin- ajatellen.
Nokka-akseleiden toisessa päädyssä on paikat 18mm kiintoavaimelle nokkapyörien kiinnityspulttien irroitusta helpottamaan.
Tämän jälkeen pitäisi takaisinasennuksen olla selvää melkolailla päinvastaisessa järjestyksessä, kiristimen runko-osa kierretään viimeiseksi kokoonpainettuna paikoilleen ennenkuin laitellaan jousi muovikaroineen ja tulppapultti.
Nokkapukkien kiristysmomentit ovat muistaakseni 15 Nm, samoin venttiilikopan pulttien (oikea kiristysjärjestys löytyy täältä "Etsi":llä ja sitä kannattaa noudattaa niin ei koppa naksahda halki) ja nokkapyörien kiristysmomentit niinkin suuret kuin 63Nm. Nämä kannattaa vielä "Etsi":llä tai viisaammilta varmistaa sillä en satavarmaksi muistiini luota.
E: Ja tottakai miltei tärkein meinasi unohtua, eli kannattaa painaa mieleen niiden nokkapukkien mustien pulttien sijainti tai ottaa kännykameralla kuva ennen purkamista: vanhemmissa malleissa pultit ovat ontot ja uudemmissa uralla varustetut ja toimivat nokkapukkien ja hydraulikuppien öljykanavina joten sekoittamisellla on tuhoisat seuraukset. Itse noita on joskus tullut paineltua pulteistaan styroksilevyyn säilöön samassa järjestyksessä kuin mitä kannessa ovat olleetkin, ja onhan pukeissa toki numerointikin.
Re: hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
Hieno ohje kiitos kovasti ,kyllä klubilla osataan täällä saa hyvin jelppiä vähän aloittelevampikin asentaja
muuten onko asia niin että kiristimen runkopultti laukaisee kokoon painetun kiristimen lopuksi kun kiristin on asennettu paikoilleen .siis aiheuttaa kiristymisen 


Re: hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
Viimeiseksi kanteen kierrettyyn talloineen kokoonpuristettuun runko-osaan asennetaan kara, jousi ja tulppa jotka kiinni kierrettäessä työntävät löysät pois, koneen pyörittely ja öljynpaine käytössä viimeistelee sekä kiristimen lukitusräikkä lukitsee.ruttunen kirjoitti:muuten onko asia niin että kiristimen runkopultti laukaisee kokoon painetun kiristimen lopuksi kun kiristin on asennettu paikoilleen .siis aiheuttaa kiristymisen

Re: hydraalisten venttiilien nostimien vaihto
nostimien vaihdon jälkeen vaatikin sitten kolmen viikon ajot että lopetti uudetkin venat naputuksen etsi varmaan paikkansa on nyt ihanaan hiljanen 
