Mitä bensiiniä käytätte??? (KOMMENTOIKAA!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

joo

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

:?: :?: :?:
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Re: joo

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

YKÄ kirjoitti::?: :?: :?:
Kuva

Joo 95E tulee tankattua.
9000 CD 2.3 -90
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joskus tankkasin 98:ia ja millään muulla auto ei mielestäni käynyt kunnolla, eikä tehotkaan olleet kohdallaan.

Nyttemmin olen tankkaillut pääasiassa 95:sta, kait sieltä pari hummaa jää puuttumaan, mutta eipä ole niitä ollut ikävä ja polttoaineen kulutuksessa en ole sanottavaa eroa huomannut.

Suurin merkitys 98:lla on kuskin korvien välissä, sekään ei tietenkään ole aivan turha juttu, mutta pärjään ilman sitäkin.

EDIT: Täytyy hieman vielä perustella tuota polttoaineenkulutus juttua, väitteet tuntuvista polttoaineenkulutuksen putoamisista ovat melko utopistisia.

Jos oletetaan autolla ajettavan 100 km nopeudella 100 km/h ja keskimääräinen teho tuona aikana on 40 kW ja kulutus 9 l/100km. Ominaiskulutus on tuolloin 0.225 l/kWh. Jos tuosta kulutus putoaa esim litran on ominaiskulutus enää 0.2 l/kWh.

Aikas kova ero kun huomioidaan että moottorin toimintapiste ei muutu, pyörimisnopeus ja momentti säilyvät vakioina ja ollaan hyvin kaukana moottorin hyötysuhteen optimipisteestä. Pelkkä sytyksen myöhästäminen ja mahdollisuus korkeampaan ahtopaineeseen eivät tuohon riitä.

Tarvittaisiin laskelmia että minä uskoisin syyn olevan pääasiassa muualla kuin ratin ja penkin välissä. Omakohtaisiin kokemuksiin en usko, varsinkin kuin omat kokemukset eivät niitä tue.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Ja 98E myös minun tonnarin tankissa... 8)
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nesteen 98E

Jetin tms halpaketjun 95 nakutteli pidemmissä kiihdytyksissä jo vakiopaineilla, nesteen 95:lla taas ei. Sitten alkoi vakio tuntua laiskalta :lol: ja apc:n ronkkimisen jälkeen vaihdoin 98:iin niin sai vielä vähän lisää painetta, kulutus laski myös desin tai pari, taisin laskea että 98:lla ajo tulee joitain senttejä /100km kalliimmaksi kun hintaero oli 3c..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

95e

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

95E, kun ohjekirjassa lukee, mutta voishan tuota 98 koittaa.. 8)
Seat Cordoba TDI -03
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Nesteen 98, kun vaan mahdollista. Pienempi kulutus, parempi laatu ei niin herkästi nyi eikä nakuta.
Viimeksi muokannut jannu huoleton, Pe Loka 08, 2004 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Yleensa ajelen 98:a tankissa, välillä myös vitosella. Joskus kokeilin myös 92okt (vakiopaineilla), sillä oli turhan nakuherkkä ja kulutus nousi melkoisesti. Vähän samoja kokemuksia kuin Mimmilläkin, pitkäaikaisella vertailulla 95:sta menee 1- 1,5L enemmän sadalla kuin 98:a.
Foxbody turbo
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

On kyllä yllättäviä havaintoja noi, mutta voihan se niinkin olla että kulutus vähenee.. :?: Mihinköhän tuo mahd. kulutuksen laskeminen perustuu?

Suunnitelmissa stage1 - onko polttoaineella väliä? Tuolla oli juttua että suuremmilla ahdoilla enemmän oktaania - miksi :?: kysyy tietämätön... :oops:
to4 kirjoitti:Yleensa ajelen 98:a tankissa, välillä myös vitosella. Joskus kokeilin myös 92okt (vakiopaineilla), sillä oli turhan nakuherkkä ja kulutus nousi melkoisesti. Vähän samoja kokemuksia kuin Mimmilläkin, pitkäaikaisella vertailulla 95:sta menee 1- 1,5L enemmän sadalla kuin 98:a.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Mitenkäs on, onko mitään sellaista tilannetta/autoa jossa olisi parempi käyttää pienempi oktaanista bensaa. Siis voiko 98sta olla haittaa :?:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Siis voiko 98sta olla haittaa :?:
Korkeintaan lompakolle kalliimman hintansa vuoksi :) :wink: No joo, en ainakaan minä keksi, että mitä haittaa siitä voisi olla :?:

Itse en 98:n ja 95:n välillä kulutuseroakaan ole huomannut. 95:a tuli käytettyä alkuun kun tonnarin hommasin, eikä EDU:n näyttämä kulutus siitä sen kummemmaksi muuttunut 98:in siirryttyäni viime kesänä. 98:a tulee siis käytettyä ja mahdollisuuksien mukaan aina Neste/A24 asemilta. 98:in paremmat nakutuksen vastustusominaisuudet kyllä allekirjoitan, ja siinä myös syy, miksi käytän 98:a nykyisin. Sen sijaan nykyisin emännyyden käyttökaasarisatku porskuttaa 95:lla ihan tyytyväisenä (itseasiassa koko perheessäoloajan, eli 328000...372000 -> km välin), eikä mitään jälkikäyntejä tms. esiinny.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Nesteen 98E, muuta litkua en tankkiini laita. Sama mitä markkinapellet kertoo bensan laadusta. Nesteen bensiini on aina toiminut eikä aiheuttanut mitään ongelmia joten siitä en vaihda. KALLISTA, mutta kuka on väittänyt etteikö Saabismi verottaisi. :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kokeiltua on 95E ja 98E kaikissa autoissa, toisissa huomaa eron kulutuksessa/suorituskyvyssä, toisissa ei...

- Aerossa käytännössä aina 98E, ei tykkää 95:stä, nakuttaa huomattavasti herkemmin.

- 9-3 Turbo aut. 95E. kulutus ja suorituskyky on sama 98:lla kun 95:lläkin, eli ei tod. kannata ajaa 98:lla.

- 900 T16 Aut. -88 silloin kun oli ajossa, kulutti selvästi vähemmän 98:a, tästä syystä tähän tankkasin aina 98:a.

Mopossa aina 95E, tehoa riittää muutenkin :)

Asemat vaihtelee, Neste/A24 ja st1 linjalla, hinnoittelun mukaan...

YHDEN kerran olen tänä kesänä maksanut bensasta yli 1.199e/litra, sekin meni mopoon. Ennemmin sitten kävelen...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

98 se kone kurluttaa menemään. Toimii mielestäni paljon paremmin kuin 95:sella, ja tehdashan suosittaa käytettäväksi tuossa 1989-mallin tonnarissa nimenomaan 98:a. Lukke jopa tankinluukun sisäpuolella: Recommended fuel 98 oct. Use unleaded fuel only! Min. 91 Ron OCT. 8)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itse käytän 95:sta aivan sen takia, että se on halvempaa enkä ole huomannut mitään huomattavaa eroa 98:n nähden..

OT: Pitäisköhän tää siirtää muualle, esim. yleiselle ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin