egr hässäkkä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jamppav
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2010 23:42
Paikkakunta: merijärvi

egr hässäkkä

Viesti Kirjoittaja jamppav »

onko se ihan normaalia että se egr venttiili on ruostunu näissä puhki? onko sillä mitään merkitystä jos se peltikuori on puhki?
saab 9000 cd aut -89
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: egr hässäkkä

Viesti Kirjoittaja arttu »

:roll:
Otat pois koko pakokaasunkierrätyspaskan :idea: niin hyvä ja laita ylimääräiset reijät tukkoon. Tais siinä pakokaasu-suodatin-mööpelissä olla yx liitin myöskin mikä kannatti irroittaa... ei pysty muistamaan varmaksi.
Pysyy kaasuläppäkotelo puhtaampana ja mitä niitä kerran poltettuja uudelleen koneeseen johtaa.
jamppav
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2010 23:42
Paikkakunta: merijärvi

Re: egr hässäkkä

Viesti Kirjoittaja jamppav »

purkuautosta kun irrottelin, löysin sen mötikän alta reiän, joka menee sinne imusarjaan. hyvä että sai meisselillä auki.mistä ne alipaineletkut tulee? kai ne pitäs tulpata kans? ja entä vaikuttaako päästöihin katsastuksessa? voishan sen sitten laittaa katsastukseen takasin, jos tarvii.
saab 9000 cd aut -89
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: egr hässäkkä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tietysti juu alipaineet myös tukkoon!
sen koko putken kun repii irti ja tulppaa pakosarjan ja imusarjan päistä niin hyvä tulee, parempi kuin uusi!
ei tarvi katsastukseen, kunhan nyt sitä ei sano katsurille että se on poistettu.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: egr hässäkkä

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jamppav kirjoitti:purkuautosta kun irrottelin, löysin sen mötikän alta reiän, joka menee sinne imusarjaan. hyvä että sai meisselillä auki.mistä ne alipaineletkut tulee? kai ne pitäs tulpata kans? ja entä vaikuttaako päästöihin katsastuksessa? voishan sen sitten laittaa katsastukseen takasin, jos tarvii.
Tuo EGR toimii vain osaakasulla ja osakuormalla.

Eli tyhjäkäynnillä (pakokaasutestissä) egr ei tee mitään.
Näin ollen sen olamassaoloa ei katsarikaan huomaa.

Paitsi jos otteessa olisi jokin mainintaa, "pakokaasun kierrätys ..plipplap.." tai EGR?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: egr hässäkkä

Viesti Kirjoittaja jus »

Läppäkotelon ylä- ja alapuolella on letkunippa joka pitää tukkia. Tukkimiseen kelpaa esim. 3 cm pätkä alipaineletkua johon sisälle työnnetty laakerinkuula, ruuvi tms.

Rautalankaspiraalilla päällystetyn putken voi purkaa pois ja kannattaakin poistaa jos venttiilin peltikuori tai kalvo on puhki. Omastani katkaisin irrotetusta spiraaliputkesta pakosarjan puoleisen liittimen puoleisesta päästä reilun 5 cm pätkän, löin pään lyttyyn ja ja taitoin kaksinkerroin, pakoputkiasennusmassaa viikkauksissa välissä tiivisteenä. Sitten ruuvasin nysän takaisin pakosarjaan tulpaksi. Jostain uudemmasta purkuautosta tai hydrauliikkaliikkeestä voisi saada valmiin tulpankin siihen niin ei tarvitsisi putki

Imusarjan alla olevan venttiilin tiivistelaipan kaveriksi umpitiiviste ja haluttaessa venttiilin voi sahata poikki laipan juuresta, niin tulee tilaa ja saadaan siistihkö peitelaippa imusarjan reiälle.

Kaikki EGR:ään liittyvät alipaineletkut ja rintapellissä olevan muunninpyörylän letkuineen voi poistaa.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... s/EGR.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=11190
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin