Auto sammuu jarruttaessa
Auto sammuu jarruttaessa
eli 89vuoden cd mallin turbo tonnari automaattilaatikolla.
aloitetaan siitä että pitäiskö tossa olla abs:t (must vaikuttaa ettei ainakaan ole)
mutta sitten itse ongelma joka on liikenteessä jopa vaarallinen.
eli kun hiekalla tai märällä asfaltilla jarruttaa oikein rajusti niin pyörät menevät lukkoon (jos on abs niin vika siellä tai jos ei ole niin ei sit mitään). mutta se mikä tuosta tekee vaarallisen niin joka kerta kun pyörät pääsevät hiukankin lukkiutumaan niin auto sammuu. kierroslukumittari vetää aivan tasaisesti itsensä nollille. kaikkein pahinta tuossa on kun auto sammuu niin ohjaustehostin lähtee ja sitä ei sitten enää paljoa ohjata.
missä ihmeessä voi olla vika...kaikkein kummallisinta on että 1 ja 2 asennoissa ei tee mutta 3 ja D asennoissa auto sammuu edellemainitulla tavalla...vika olisi kiva saada korjattua ennen talven liukkaita.
oma päätelmäni on että autossa ei ole abs:ää ja sitten tuon auton sammumisen aiheuttaa se että kun renkaat äkkiä pysäyttää niin laatikkoon jää vaihde päälle ja auto sammuu...olenko oikeilla jäljillä?
olisiko jollain apuja
edit: otsikko muutettu kuvaavammaksi kun ei jarrujen ongelma ole
aloitetaan siitä että pitäiskö tossa olla abs:t (must vaikuttaa ettei ainakaan ole)
mutta sitten itse ongelma joka on liikenteessä jopa vaarallinen.
eli kun hiekalla tai märällä asfaltilla jarruttaa oikein rajusti niin pyörät menevät lukkoon (jos on abs niin vika siellä tai jos ei ole niin ei sit mitään). mutta se mikä tuosta tekee vaarallisen niin joka kerta kun pyörät pääsevät hiukankin lukkiutumaan niin auto sammuu. kierroslukumittari vetää aivan tasaisesti itsensä nollille. kaikkein pahinta tuossa on kun auto sammuu niin ohjaustehostin lähtee ja sitä ei sitten enää paljoa ohjata.
missä ihmeessä voi olla vika...kaikkein kummallisinta on että 1 ja 2 asennoissa ei tee mutta 3 ja D asennoissa auto sammuu edellemainitulla tavalla...vika olisi kiva saada korjattua ennen talven liukkaita.
oma päätelmäni on että autossa ei ole abs:ää ja sitten tuon auton sammumisen aiheuttaa se että kun renkaat äkkiä pysäyttää niin laatikkoon jää vaihde päälle ja auto sammuu...olenko oikeilla jäljillä?
olisiko jollain apuja
edit: otsikko muutettu kuvaavammaksi kun ei jarrujen ongelma ole
Viimeksi muokannut Mäksä, Ti Loka 05, 2004 06:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 525iA Touring Executive
ok...no sitten ei toi lukkiutuminen ole mikään ongelma...mutta ei auto siltin saa renkaiden lukkiutuessa sammua.Risto kirjoitti:ABS-jarrut olivat tuolloin lisävaruste, joka maksoi ainakin vielä edellisenä vuonna muistaakseni yli 30000 markkaa, joten se on suhteellisen harvinainen varuste vanhemmissa tonnareissa. Esim. nahkasisusta maksoi tuolloin vain 7000 markkaa.
miten toi kickdown vaijeri vaikuttaa siihen jarrutuksen sammumiseen?
miten se voi estää kytkimen irtoamisen.
ja jollei se ole syynä niin mikä muu voisi olla
BMW 525iA Touring Executive
On se minullakin joskus päässyt sammumaan oikein tiukan jarrutuksen yhteydessä, mutta yleensä ajan sen verran rauhallisesti että tuollaisia paniikkijarrutuksia ei tarvita.
Jos sammuminen esiintyy nimenomaan kylmällä moottorilla yli 70km/h vauhdista nelosvaihteelta ja on vältettävissä vaihtamalla kepistä kakkoselle samalla kun jarruttaa lukkoon, käyttäytyminen saattaa parantua vaihtamalla laatikon venttiiliaivoon jousia.
http://68.18.191.8/transmission_folder/9kautoshudsb.htm
Jos sammuminen esiintyy nimenomaan kylmällä moottorilla yli 70km/h vauhdista nelosvaihteelta ja on vältettävissä vaihtamalla kepistä kakkoselle samalla kun jarruttaa lukkoon, käyttäytyminen saattaa parantua vaihtamalla laatikon venttiiliaivoon jousia.
http://68.18.191.8/transmission_folder/9kautoshudsb.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
siis mulla on automaattilaatikko enkä koske koko keppiin. ja se tulee millä vaihteella tahansa kunhan tulee lukkojarrutus. mutta asennoissa 1 ja 2 ei. vain asennoissa 3 ja D riippumatta vaihteesta tai nopeudesta
ja se on joka ikinen kerta kun tulee pienikin lukkojarrutus...talvella noita varmasti tulee jossain tilanteissa...se ei todellakaan saa tuollainen olla.
ja tilanne on sama on moottori kuuma tai kylmä
ja se on joka ikinen kerta kun tulee pienikin lukkojarrutus...talvella noita varmasti tulee jossain tilanteissa...se ei todellakaan saa tuollainen olla.
ja tilanne on sama on moottori kuuma tai kylmä
BMW 525iA Touring Executive
Jos luet tuon linkittämäni dokumentin ja kokeilet siellä kuvaillulla tavalla vaihtaa kakkoselle kepistä ennen jarruttamista, ja siten saat vältettyä sammumisen, vikatilanne täsmäisi tuon ohjeen kuvaamaan tilanteeseen ja ehkä korjaantuisi jousien vaihdolla. Tuossa vika on siinä, että alasvaihto kolmoselta ei toimi tarpeeksi nopeasti.
Mutta jos ongelmasi esiintyy esim. 30 km/h-nopeudessa, vaihteisto ei liene ehtinyt vaihtaa kolmoselle, joten mitään kolmoseen liittyvää ongelmaa ei voi olla vielä olemassa. Toki jotain muuta vikaa venttiileissä voi olla. Moneenko kertaan olet jo vaihtanut vaihteistoöljyt Mobil ATF 220:aan?
Onko tyhjäkäynti hyvä? Omassa oli kansirempan jälkeen tyhjäkäynti huono ja sammahteli jarrutuksissa, kun imunokka-akselin ajoitus oli väärin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Mutta jos ongelmasi esiintyy esim. 30 km/h-nopeudessa, vaihteisto ei liene ehtinyt vaihtaa kolmoselle, joten mitään kolmoseen liittyvää ongelmaa ei voi olla vielä olemassa. Toki jotain muuta vikaa venttiileissä voi olla. Moneenko kertaan olet jo vaihtanut vaihteistoöljyt Mobil ATF 220:aan?
Onko tyhjäkäynti hyvä? Omassa oli kansirempan jälkeen tyhjäkäynti huono ja sammahteli jarrutuksissa, kun imunokka-akselin ajoitus oli väärin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Yksi mahdollinen syy voi olla puuttuva korotettu tyhjäkäynti 3 ja D asennoissa. Tosin luulisi että pyörii vaikeasti myös parkissa, tiedä häntä?
Kepin juuressa oleva neutraali katkaisin korottaa myös tyhjäkäyntiä asennoissa D,1,2,3.
Suht helppo todeta kun irrottaa katkaisijan ja siirtää käsin eri asentoihin.
Kepin juuressa oleva neutraali katkaisin korottaa myös tyhjäkäyntiä asennoissa D,1,2,3.
Suht helppo todeta kun irrottaa katkaisijan ja siirtää käsin eri asentoihin.
9000 CD 2.3 -90
hmm...nyt kyllä vois olla jo syy tässä...P,N tyhjäkäynti on normaali mutta vaihde pääll niin tyhjäkäynti saattaa välillä pompata 200kierrostakin jompaan kumpaan suuntaan ihan hetkellisesti.riisipussi kirjoitti:Yksi mahdollinen syy voi olla puuttuva korotettu tyhjäkäynti 3 ja D asennoissa. Tosin luulisi että pyörii vaikeasti myös parkissa, tiedä häntä?
Kepin juuressa oleva neutraali katkaisin korottaa myös tyhjäkäyntiä asennoissa D,1,2,3.
Suht helppo todeta kun irrottaa katkaisijan ja siirtää käsin eri asentoihin.
BMW 525iA Touring Executive
Ainakin Mäksällä näyttää kuvan perusteella olevan EDU:n vaihdeasento-osoitin pimeänä, tai oikeastaan päinvastoin, kaikki asennot päällä. Onkohan mittariston takana liitin väärin kiinni vai häikkää kepin juuressa....
http://koti.mbnet.fi/isamsung/omasaabbi ... ap0001.jpg
http://koti.mbnet.fi/isamsung/omasaabbi ... ap0001.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
siinäpä se kun ei ole aina pimeänä....välillä se palaa. mutta sillon väittää et ois joka vaihde päällä ja ajotietokoneeseen tulee virhe F1...aluksi kuvittelin et se vaan sekoilee mut nyt näyttää kyl et se liittyy jotenki tohonjus kirjoitti:Ainakin Mäksällä näyttää kuvan perusteella olevan EDU:n vaihdeasento-osoitin pimeänä, tai oikeastaan päinvastoin, kaikki asennot päällä. Onkohan mittariston takana liitin väärin kiinni vai häikkää kepin juuressa....
BMW 525iA Touring Executive
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Jep, voi olla että todellakin puuttuu toi korotettu käynti. Kannattaa purkaa se kytkin pois ja kokeilla parkissa. Kytkin on aika lapsellista tekoa ja voi riittää että puhdistaa ja/tai kiilaa vähän muovi kuorta kuljettajan puolelta, yhdessä tonnarissa riitti kiilaaminen kun puuttui pakkivalo.
9000 CD 2.3 -90